Kaza tutanağı sahte hasarı artırdı sigortacılar ortak mücadele başlattı

Güncelleme Tarihi:

Kaza tutanağı sahte hasarı artırdı sigortacılar ortak mücadele başlattı
Oluşturulma Tarihi: Haziran 13, 2011 00:00

Kaza tutanağı ile birlikte hasardaki artış sigortacıları şüphelendirdi. Yapılan araştırma sonuçlarına şaşıran sigorta şirketleri sahte hasara karşı ortak mücadele başlattı. Liberty Sigorta Genel Müdürü Ragıp Yergin, “600 bin tutanak park etmiş araçlara çarpmaktan, 200 bine yakını da düz yolda geri giderek kazaya neden olmaktan tutulmuş” dedi.

Haberin Devamı

KAZA tespit tutanağı uygulaması ile birlikte otomobil sigortalarında suistimal oranı beklenenin üzerine çıkınca, sigorta şirketleri sahte hasara karşı mücadele başlattı. Kaza tespit tutanağının başladığı 2008 yılından bu yana geçen sürede sürücülerin birbirleri ile anlaşarak, aralarında düzenledikleri toplam 2 milyon 400 bin tutanağın; yüzde 25’inin park halindeki araca çarpmaktan, yüzde 8’sinin de geri geri giderek kazaya neden olmaktan tutulması sigortacıları hareke geçirdi. Özellikle belli araç ve sürücülerin bir sene içinde 25’in üzerinde kazaya karıştığını ve bu tür araçlarının sayısının da her geçen gün arttığını tespit eden sigortacılar, şimdilerde sahte hasarın önüne geçmenin yollarını arıyor.
Ciddi artış var
Liberty Sigorta Genel Müdürü ve Türkiye Sigorta Reasürans Şirketleri Birliği (TSRŞB) Yönetim Kurulu Üyesi Ragıp Yergin, kaza tutanağının başladığı 2008 yılına kadar sahte hasarların belirli bir oranda seyrettiğini, ancak tutanak uygulaması ile birlikte ciddi artış gösterdiğini belirterek, “Yılda, her 100 trafik poliçesinden 6’sında hasar olurdu. 2008 ile 2009 yıllarında ise bu sayı 13’lere çıktı. Türkiye’de yollar daha fazla bozulmadı, sürüş alışkanlığı da değişmedi. Bu da gösteriyor ki, kaza tutanağı ile birlikte hasara ulaşmak kolaylaşmış. Baktığımızda, 3 yılda tutulan 2,4 milyon tutanaktan yüzde 25’i yani, 600 bini, kurallara uygun park etmiş araca çarpılmaktan dolayı tutulmuş. İlginç bir örnek daha vereyim. 180 bin tutanağın tutulma nedeni de araçların geri geri giderek kazaya neden olması ” dedi.
Ağır cezaya giriyor
Ragıp Yergin, sürücülerin eskiden hem kasko hem de trafik sigortası yaptırdığını ifade ederek, “Artık kasko yaptırmıyorlar. Anlaşarak, birbirlerinin trafik sigortasından diğerinin hasarını ödetiyorlar. Kaza tutanağı ile birlikte anlayış farkı oluşmaya başladı. Türk insanı çarpıyor, arayıp buluyor. Ya da sürekli yollarda geri geri gidiliyor” dedi.. Ragıp Yergin, tüm sigorta sahtekarlıklarının ağır cezaya girdiğine de dikkat çekerek, “Ağır cezada dolandırıcılık kastı aranıyor. İster 35 bin lira olsun, ister 350 bin lira ayrım olmaksızın Türk Ceza Kanunu çerçevesinde hepsi ağır cezalık suçlardan sayılıyor” diye konuştu.

Haberin Devamı

Hangi hasar gerçek hangisi sahte ayırt edebiliyoruz

Haberin Devamı

LIBERTY Sigorta Genel Müdürü Ragıp Yergin, sahte hasara yönelik sektör olarak mücadele başlattıklarını  belirterek, şunları söyledi: “İyi ile kötüyü ayırt etmez ve tedbir almazsak sahteciliğin bedelini hem şirketler hem de doğru tüketici öder. Bu nedenle Sigorta Suistimalleri Bilgi Sistemi kuruldu. Bu sayede sahte hasarlar konusunda veri tabanı oluşturmaya başladık.  Aynı zamanda tüm şirketlerin de kendi bünyelerinde bu  konuda oluşturdukları veriler var. Tüm hasarla ilgili bilgiyi de Bilgi Sistemi’nde topluyoruz. Artık sektör olarak hangi hasar gerçek hangi hasar sahte ayırt edebiliyoruz. Ona göre de önlem alıyoruz. Eğer
trafikte sahte hasar konusunu iyi yönetemez ve önleyici tedbir alamazsak bu durum toplumun ahlakını bozan noktaya gitmeye başlar. O nedenle sigortacılar olarak bu konuda kararlı adımlar atacağız.”

Haberin Devamı

Ödenen hasarın yüzde 10’u sahte

TÜRKİYE Sigorta Reasürans Şirketleri Birliği Başkanı Mustafa Su, sahte hasarların sigorta sektörüne maliyetine değinerek, şunları söyledi: “Bu tür hasarların sektöre ne kadar yük getirdiğine ilişkin elimizde henüz bilimsel bir çalışma yok. Ancak, 2010 yılının başında Sigorta Suistimalleri Bilgi Sistemi’ni kurduk. Burada toplanan bilgiler ışığında suitimallerin sigorta sektörüne olan yükünün, araç sigortalarında ödenen hasarın yüzde 5’i ile yüzde 10’u arasında olduğunu tahmin ediyoruz. Daha doğru sonuçlara önümüzdeki dönemlerde ulaşacağız.”

Araştırma sonuçları sigortacıları şaşırttı

SAHTE hasarların kaza tespit tutanağı uygulaması ile birlikte artması üzerine sigorta şirketleri her bir hasarı ve hasara karışanları araştırdı. Ortaya sigortacıları bile şaşırtan sonuçlar çıktı:
2 milyon 400 bin kaza tespit tutanağının 600 bini kurallara uygun park etmiş araçlara vurulma nedeniyle tutuldu.
200 bine yakın tutanağın otoyollarda ileri değil de geri geri giden araçların neden olduğu kazalar yüzünden tutulduğu tespit edildi.
Trafikte meydana gelen 400 bin kaza arkadan çarpma sonucu oluştu.
Yapılan araştırmalarda bazı araçların bir sene içinde 15, bazı sürücülerin ise iki sene içinde 25 kazaya karıştıkları ortaya çıktı.

Haberin Devamı

DİĞER HABERLER

DASK, 50 bin kişiye deprem eğitimi verdi

DOĞAL Afet Sigortaları Kurumu (DASK), Hürriyet Treni’yle çıktığı 32 günlük Türkiye turunu 25 ili ziyaret ederek tamamladı. Trende deprem simülasyon vagonuyla yer alan DASK, seminerler ve uygulamalı eğitimlerle 50 bin kişiye doğrudan ulaştı. DASK, “Deprem geçecek, hayat devam edecek” sloganıyla çıktığı yolculukta deprem ve zorunlu deprem sigortası bilincini artırmayı amaçladı. Boğaziçi Üniversitesi Kandilli Rasathanesi ve Deprem Araştırma Enstitüsü eğitmenleri tur boyunca 100’den fazla seminer vererek ziyaretçilere depremden korunma yöntemleri ve zorunlu deprem sigortasının önemini anlattılar. Zorunlu deprem sigortası kapsamına giren yaklaşık 13 milyon konuttan 3,4 milyonunun poliçesi bulunuyor. Zorunlu deprem sigortası poliçesi sahibi konutların sayısının orta vadede 5.5 milyona çıkarılması hedefleniyor.

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!