Çin hurda demir topladı, fiyatlar tavana vurdu

25 Mart 2010 - 13:56Son Güncelleme : 25 Mart 2010 - 17:56

Son günlerde Çin'in piyasaya müdahelesi ile birlikte hurda demir fiyatlarında büyük artışlar yaşanıyor. Bu artışı hurriyet.com.tr'ye değerlendiren Türkiye Demir Çelik Üreticileri Derneği Genel Sekreteri Veysel Yayan, değerinin çok altında seyreden demir fiyatlarının yaşanan gelişmelerle makul seviyelere gelmeye başladığını söyledi. Türkiye'de demir çelik sektörünün üzerinde vergi benzeri yüklerinin çok fazla olduğunu hatırlatan Yayan, ihracatta küme düştü denilen demir çelik sektrünün bu fiyat artışlarıyla biraz da olsa toparlanacağını ifade etti.

Çin'in özellikle Amerika'nın batı kıyılarından hurda demir toplamaya başladığını belirten Türkiye Demir Çelik Üreticileri Derneği Genel Sekreteri Veysel Yayan, "Bu durum tüm demir çelik sektörünün ilgisini çekmesiyle birlikte hurda demir fiyatları 300 dolar seviyelerinden 450 dolar seviyelerine gteldi dedi. Hurda demiri hammadde olarak kullanan demir çelik sektörünün de girdi fiyatlarındaki bu artışı kabullenmek zorunda kaldığını ifade eden Yayan, bu girdi artışının işlenmiş demir fiyatlarının 500 dolarlardan 600 dolarlara ulaştığını belirtirken, bu artışın daha da devam edeceğini söyledi.

DÜŞÜK KARLARDA ÇALIŞAN SEKTÖR İÇİN TOPARLANMA FIRSATI

Türkiye'de zaten düşük marjlarda seyreden sektörün de bu fiyat artışlarıyla toparlanabileceğini söyleyen Yayan, "sektördeki şirketlerin zaman zaman negatif marjlarda satış yapıyordu. Esasen bu yaşanan artışla makul düzeylerde olmayan demir fiyatlarının kendisini düzeltmesi söz konusu olacaktır.

BU YIL İLK DEFA GERİDE KALDIK

Türkiye'nin demir çelik üretiminde şimdiye kadar sürekli Çin'in ardından ikinci sırada olduğunu belirten Veysel Yayan, "Tüm dünyada demir çelik piyasası 2010'un ilk iki ayında yüzde 25-30 oranlarında büyürken Türkiye'nin üretim artışları yüzde 1,4 seviyelerinde kaldı" dedi. Üretimde yaşanan bu düşüşlerin ihracatı da etkilediğini söyleyen Yayan şöyle devam etti;

"Türkiye'de tüm sektörlerde büyük ihracat artışları yaşanıyor. Örneğin, hazır giyim ve konfeksiyonda yüzde 17'lerde, otomotiv sektöründe yüzde 15 seviyelerinde artışlar yaşanıyor. Yıllardır ihracat üzerinde çok önemli payı olan demir çelik sektöründe ise 1 Ocak- 24 mart arası ihracatta yüzde 18.1'lik bir gerileme var.  Sektörde yaşanan bu gerilemeler fiyatlarda yaşanan aşırı düşüşlerden kaynaklanıyor."

"TRT İLE DEMİR ÇELİĞİN ALAKASI NEDİR?"

Tüm dünyadaki demir çelik sektörü oyuncularıyla aynı pazarda mücadele ettiklerini ve aynı teknolojilerini kullandıklarını ifade eden Yayan, "Şartların böyle olduğu bir ortamda bile biz etkin bir şekilde rekabet edemiyoruz. Çünkü sektörün üzerinde vergi benzeri yükler çok fazla. Bu da bizim kar marjımızı etkiliyor. Ekonomik kriz öncesi sektör 100 milyon dolar seviyelerinde kar ederken bu yükler daha kolay göz ardı edilebiliyordu. Ama sektörün küçüldüğü hatta zara etmeye başladığı ortamda bir de bu yükler gelince sektör çok daha fazla etkileniyor" dedi.

Sektörün ödediği vergi benzeri yüklere en büyük örneğin kullanılan elektrik miktarı üzerinden alınan TRT payı olduğunu söyleyen Yayan,"Defalarca yetkililere 'TRT ile demir çeliğin alakası nedir' diye sorduk. Bizi haklı bulmalarına rağmen hiç bir şey yapılmıyor" dedi.

/images/100/0x0/55eaa4f3f018fbb8f88d7d50

DEMİR ÇELİK SEKTÖRÜNE DEVLET DESTEĞİNDE AVRUPA BİRLİĞİ İZİN VERMİYOR

Türkiye ile Avrupa Birliği arasında 1996 yılında imzalanan anlaşma gereği, 2000 yılından beri demir çelik sektörünün devlet desteği almadan çalıştığını söyleyen Yayan,"Biz devletten zaten destek istemiyoruz. Sadece köstek olmasınlar yeter. Kullanılan elektrik fiyatlarında yapılacak düzenlemeler ve vergi benzeri giderlerimizin biraz da olsa kısılması sektörün toparlanması için çok önemli. Bunları yapmadan Demir Çelik ihracatta küme düştü şeklide açıklamalar yapılıyor. Bizim TRT payı, ihracatçı birliklerine yapılan kesintiler, gümrük müşavirliklerine yaptığımız ödemeler, çevre için bizden yapılan kesintiler toplandığında yaklaşık olarak 25-30 kişinin istihdam edilmesiyle aynı maliyetlere denk geliyor. Bu giderlerimizden kurtulmak için biz de 25-30 kişiyi mi işten çıkaralım?"

TÜRKİYE SANAYİ ELEKTRİĞİ ÇOK PAHALI KULLANIYOR

 Sanayi elektriği ile vatandaşın kullandığı elektrik fiyatı arasında sadece yüzde 12'lik bir fark olduğunu da belirten Yayan "Üstelik Türkiye'deki elektrik tüketiminin yüzde 10'unu tek başına yapan sektörün TRT payı gibi vergi benzeri yükleri de ödemesi bu kriz ortamında bize çok zarar veriyor.

Rekabet ettiğimiz yabancı ülkelerde sanayi elektriği ile halkın kullandığı elektrik fiyatları arasındaki farklar yüzde 60'ları buluyor. Biz bu konuda düzenlemeler gerekli düzenlemeler yapılacağı özünü aldık. Bir şeyler yapılmasını istiyoruz" dedi.

Etiketler:
Okuyucu Yorumları { Toplam 15 Yorum }
  • nehir tacir 26.3.2010 01:30:08
    mart başında 0.9 TL olan demir şimdi 1.3 e geldi. her inşaat sezonu başında bunu yapıyorlar.kış aylarında 0.7 lere kadar düşüyor.demir fabrikaları anlaşıp fiyatı uçuruyorlar,piyasadaki eğitimsiz müteahhitlerde demirden çalmaya başlıyor.oysa eskiden demir inşaatta maliyet olarak bile hesaplanmazdı.
  • Zafer Demir 25.3.2010 23:40:44
    DEMİR VE CELİKTE SÖZ SAHİBİ OLMAK İÇİN KAYNAKLARIMIZI İYİ DEĞERLENDİRMEMİZ GEREKİR.DÜNYA'NIN EN ZENGİN DEMİR YATAKLARINA SAHİP "HASANÇELEBİ DEMİR YATAKLARI" BİR AN ÖNCE İŞLETMEYE AÇILMALI VE EKONOMİMİZE KAZANDIRILMALIDIR.HASANÇELEBİ KASABASI'NA DEMİR-ÇELİK FABRİKASI KURULMALIDIR.
  • isa kurt 25.3.2010 23:24:39
    Değerli sanayicilerimiz, elektriğinizi bedavaya getirebilirim.. İsterseniz tabi..!!
  • XXX YYY 25.3.2010 22:32:54
    DEMİR-ÇELİK SANAYİİ BU TOPLAMA ATIKLARA KALDIYSA YAZIK, İŞ SAKAT. BİZ DE İŞİ-GÜCÜ BIRAKIP HURDACILIK MI YAPSAK NE? HURDACI GELDİ HAANIIIM. ESKİ SOBALAR ALIYOM, TENCERE TAVALAR ALIYOM, MANDAL LEĞEN VERİYOM. :d
  • mehmet soyer 25.3.2010 18:57:53
    demir fiatlarının artması durgun olan inşaat piyasasını olumsuz etkileyecektir...
  • Zafer Demir 25.3.2010 18:45:41
    DÜNYA'NIN EN BÜYÜK DEMİR YATAKLARINA SAHİP "MALATYA HASANÇELEBİ DEMİR MADENİ YATAKLARI" İŞLETMEYE AÇILMALIDIR.HASANÇELEBİ KASABASI'NA DEMİR-ÇELİK FABRİKASI KURULMALI VE YASSI SAC,GALVANİZLİ SAC,BORU,HIZLI TREN RAYLARI,OTOMOTİV ENDÜSTRİSİ İÇİN MADDELER ÜRETİLMELİDİR.OYAK YATIRIM YAPACAKTI NE OLDU?
 
HaberlerGALATASARAYtransferOrgeneral AkarYaveritirafAkın Öztürkhdp