FildiÅŸi Sahili ve Burkina Faso’nun mopet kralı Türk

Güncelleme Tarihi:

Fildişi Sahili ve Burkina Faso’nun mopet kralı Türk
OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 13, 2004 00:00

Tarlabaşı’nda ‘bisiklet yedek parçası’ imalatıyla 36 yıl önce sanayiciliÄŸe adım atan Engin Ramzey’in ‘Ramzey marka’ mopetleri dünyaya yayıldı. FildiÅŸi Sahili, Burkina Faso ve Fas’ta da fabrika kuran Ramzey, Tuzla’daki fabrikasında motosiklet üretimine de baÅŸladı.ENGÄ°N Ramzey, Tuzla’da 475 kiÅŸinin çalıştığı 20 bin metrekarelik fabrikasında yılda 65 bin mopet üretiyor ve yüzde 70’ini ihraç ediyor. Yıllık cirosu 20 milyon dolar civarında olan Ramzey, zengin mopet pazarı konumundaki Afrika ülkelerinde de 3 fabrika kurdu. Engin Ramzey’in ‘Ramzey’ markalı mopetleri Arjantin ve Brezilya’da da pazar bulmaya baÅŸladı. Åžimdi hedefe ABD pazarını koyan Ramzey, mopetten sonraki aÅŸama olan motosiklet üretimine de baÅŸladı. Engin Ramzey giriÅŸimcilik öyküsünün Tarlabaşında ev-imalathane ortamında baÅŸladığını belirtiyor ve şöyle baÅŸlıyor anlatmaya:BÃœYÃœDÃœ MOPET OLDU‘36 yıl önce Tarlabaşı’nda ilk önce bisiklet yedek parçası yaparak baÅŸladık. Sonra mopet parçalarına girdik. Uzun seneler de sadece yedek parça yaptık. Tarlabaşı’ndaki ilk iÅŸ yerimiz berbattı, bodrumda bir yerdi. Bu iÅŸyerimiz evimin altındaydı. EvlendiÄŸim zaman eÅŸim de evde benimle birlikte parça montajı yapardı. Tarlabaşı’nda günlerce gece birlere ikilere kadar çalıştık onunla. Benim eÅŸim hep iÅŸin içinde oldu sadece son 2.5 yıldır torunlarımıza bakıyor ve ÅŸimdi de kızım Ebru benimle çalışıyor. Buraya (Tuzla) da 5 sene önce geldik. Son olarak mopetten sonra motor yapalım dedik onu da yapmaya baÅŸladık. ÃœrettiÄŸimiz araçların bütün parçalarını kendimiz yapıyoruz. Sadece lastik, rulman gibi bazı aksamları dışardan alıyoruz. Hiç lisans kullanmadık. Hep kendi markamızla ürettik dünyaya sattık.’Tarlabaşı’nda mopet parçalarını üretmeye baÅŸladıktan sonra iÅŸlerin hızlı geliÅŸtiÄŸini anlatan Engin Ramzey, şöyle devam ediyor:‘İşler büyüyünce BayrampaÅŸa’ya daha büyük bir iÅŸyerine taşındık. Artık, bir mopetin bütün parçalarını yapabiliyorduk. Kendi mopetimizin imalatına da baÅŸladık. Bizim iÅŸimizde ilk sıçramayı saÄŸlayan benim egzost imalatım oldu. Bir mopet ya da motor alan gelir o aracın orjinal egzostunu söktürür benimkini taktırırdı. Çünkü benim imalatım egzostlar çok saÄŸlamdı ve piyasada tutmuÅŸtu. Ramzey olarak adımızı ilk bu alanda duyurmuÅŸtuk.’AFRÄ°KA’DA 3 FABRÄ°KAÄ°hracata da 22 sene önce baÅŸladıklarını belirten Engin Ramzey, Afrika’da da 3 fabrika kurduklarını söylüyor. Ramzey şöyle konuÅŸuyor:‘Bilhassa Kuzey Afrika ve Kara Afrika’da çok mopet kullanılıyor. Biz ilk önce Fransa’ya ihraç ediyorduk sonra öğrendik ki onlar bizden aldıklarını oralara satarmış. Sonra biz de doÄŸrudan girdik Afrika’ya. Mopet üretimimiz 1994’te baÅŸlamıştı ve bizi Afrikalılar çok iyi biliyordu, hem de Ramzey olarak biliyorlardı. Tek derdimiz yüksek gümrük vergileriydi. Biz de bunu aÅŸmak için oralarda üretim yapmaya baÅŸladık. Abidjan/FildiÅŸi Sahili, Ouagadougou/Burkina Faso ve Casablanca/Fas’ta montaj ve kısmi üretim fabrikalarımız var. 200 civarında da istihdamımız.’Kadın işçiler motor montajında baÅŸarılıRAMZEY fabrikasında çok sayıda kadın çalışıyor. En son teknoloji CNC torna makinalarıyla donatılmış fabrikanın özellikle motor montaj bölümünde sadece kadınlar çalışıyor. ‘Kadın işçiler daha dikkatli ve daha verimli’ diyen Engin Ramzey, ‘Biz burada kalıplarımızı da kendimiz yapıyoruz. Çünkü belirli dönemlerde kalıpları yenilemek zorundayız. AraÅŸtıram GeliÅŸtirme bölümümüz hem parçaları hem de modellerimizi sürekli geliÅŸtirmeye çalışıyor’ dedi.OruçoÄŸlu ithal yatlara fiyatıyla meydan okuyorAFYONLU OruçoÄŸlu Yat Marin A.Åž.’nin ürettiÄŸi yatlar, muadili ithal yatlara göre yüzde 40-50 ucuza satılıyor. AhÅŸap guletler ile baÅŸlayan üretim sürecini, ‘Mega Yat’ üretimine taşıyan OruçoÄŸlu’nun 1,5 yılda yapımını tamamladığı 42 metrelik Prenses Tülay Oruç adlı yat, bu alanda iddialı global üreticilerin yatlarıyla benzer özellikler taşıyor. OruçoÄŸlu Yat Marin Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Levent Oruç, ‘Türk iÅŸadamlarının yurtdışından aldıkları yatlardan eksiÄŸimiz yok, fazlamız var. Saç üretimi mega yatlar Türkiye’de 8-10 milyon dolara satılıyor. Oysa aynı yatı Türk üreticiler olarak yüzde 40-50 arası daha ucuza satabiliyoruz. Çünkü üretim maliyetimiz rakiplere göre çok daha uygun’ dedi.Adıyaman’da Tekstil EÄŸitim Merkezi kurulduADIYAMAN’da Giyim Sanayicileri DerneÄŸi bünyesinde Tekstil EÄŸitim Merkezi kuruldu. GAP GiriÅŸimciyi Destekleme Merkezi (GAP-GÄ°DEM) Sorumlusu Sırrı Özen, Tekstil EÄŸitim Merkezi’nin kentteki tekstil üreticilerinin kalifiye eleman sorununu çözeceÄŸini söyledi. Merkezde eÄŸitilenlere dünyada geçerli olan Autex belgesi verileceÄŸini, bu sayede yurt içinde ve yurt dışında rahatlıkla iÅŸ bulabileceklerini ifade eden Özen, ÅŸu bilgileri verdi: ‘Hedefi, yılda en az 300 sertifikalı mezun vermek. Merkezde süper vizör, makine operatörü, makine bakım ve onarımıcısı, orta kademe yönetici ve bilgisayar destekli tasarımcı yetiÅŸtirilecek. ATEM sayesinde iÅŸ ahlakı, verimlilik-üretim artışı ve yeni konfeksiyon yatırımlarına zemin hazırlanması saÄŸlanacak.’Özen, 150 bin dolar bütçeli projeye, Avrupa BirliÄŸi, GAP-GÄ°DEM, Adıyaman ValiliÄŸi, Adıyaman Belediyesi, Adıyaman Ticaret ve Sanayi Odası, Türkiye Giyim Sanayicileri DerneÄŸi, BEGEV, AstaÅŸ-Juki ve KOSGEB’in destek verdiÄŸini ifade etti.Mayınlı alandaki meyan kökü için Kilis’e taşınıyorGAZÄ°ANTEP’te yerleÅŸik Ra-Ma Bayrakdar Meyan Kökü Sanayi ve Ticaret Limited Åžirketi, mayınlardan temizlenecek alanlardaki meyan köklerini iÅŸlemek için tesislerini Kilis’e taşıyacak. Ra-Ma Bayraktar Genel Müdürü Muhammed Bayraktar, Suriye’den 1980’li yıllarda Türkiye’ye gelerek Gaziantep’te yatırım yaptıklarını, iç piyasaya ve ihracata yönelik doÄŸal bitkisel meyan çayı ürettiklerini söyledi. Bayrakdar, ÅŸunları anlattı: ‘GüneydoÄŸu Anadolu Bölgesi’ndeki doÄŸal bir ürün olan meyan köklerini iÅŸlemeye, elde ettiÄŸimiz ürünleri ihraç etmeye talip olduk. İşçilik, elektrik, fuel-oil gibi girdilerin maliyetleri çok hızlı yükseldi ve çarkı çeviremez olduk. Türkiye-Suriye sınırındaki mayınlı alanların temizlenerek organik tarıma açılmasını bir fırsat olarak deÄŸerlendirmeye çalışıyoruz. İşçiliÄŸin daha ucuz olduÄŸu Kilis’teki mayınlı alanlarda bol miktarda meyan kökü var. Fabrikamızı Kilis’e taşıdığımızda daha düşük fiyatlarla hammadde ve girdi kullanabileceÄŸiz.’ Bayrakdar, ‘Ramco’ markasıyla meyan balı ve meyan ÅŸerbeti ile naneli, tarçınlı, anasonlu, kekikli ve ıhlamurlu meyan çayları ürettiklerini, bu ürünlerin sıcak ya da soÄŸuk olarak tüketilebildiÄŸini vurguladı.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!