Bayramda keyfiniz kaçmasın

Güncelleme Tarihi:

Bayramda keyfiniz kaçmasın
Oluşturulma Tarihi: Kasım 15, 2004 00:00

Sağlıklı olanların bir ay boyunca tuttuğu oruç, vücut direncini artırıyor, mide-bağırsak sistemini ve pankreası dinlendiriyor, bağışıklık sistemini kuvvetlendiriyor. Ramazanla gelen bu rahatlamanın sürmesi için özellikle bayramın ilk günü dikkatli olmakta yarar var.Bayramda birkaç gün aşırı karbonhidrat (şeker, çikolata, tatlı) tüketimi bile kilo aldırır. Dinlenen mideye birden yüklenmek sistemi altüst edebilir. l Bayramda çok yenen karbonhidratlı gıdalar kimlere zarar verir?Bayram ziyaretlerinde ikram edilen börek, poğaça, kek, kurabiye, hamurlu tatlılar, çikolata ve şeker ikram edilir. Yanında şerbet veya kahve içilir. Bunlar sadece hipertansiyon veya şeker hastalarının değil normal sağlıklı kişilerin dahi sürekli tüketmemesi gereken gıdalar.l Bayramda şeker yemenin sakıncası ne? Ramazanda uzun süren açlığın ardından aşırı yenen yemek sağlık sorunlarına yol açıyor. Yanlış beslenme alışkanlıkları yüzünden birçok kişi sadece kilo almakla kalmıyor. Mide ağrıları, ülser, kabızlık ve tansiyon yükselmesi problemleri Ramazan sonunda artıyor. Oruç tutan kişilerin karaciğerinde vücutta şeker deposu olarak görev gören glikojen maddesi azalıyor. Bu iyi bir şey. Çünkü metabolizma glikojeni tükettikten sonra yağları yakmaya başlamak üzere tasarlanmıştır. Ramazan sırasında azalan glikojen deposunu bayramda bolca şeker yiyerek, anında doldurmak sil-baştan sıfıra dönmek demek. l Bayramda doğru beslenme şekli nasıl olmalı?- Bayram sabahı kahvaltınızı da hafif yapın.- Sabah yaptığınız birinci bayram ziyaretinde ufak bir tatlı, ikincide şekersiz içecek, üçüncüde bir kuru pasta veya kek ikramını kabul ederek yakınlarınızın gönlünü hoş tutabilirsiniz. Ancak günlük tatlı kumanyanızı tamamladınız. - Bayram süresinde öğle ve akşam yemeklerinde ekmek, pilav, makarna, börek gibi karbonhidratı fazla besinleri yemeyin. - Ziyaretlerinizi yürüyerek gitmeyi tercih edin. - Eğer bayramınızı bir tatil köyünde, otelde geçiriyorsanız açık büfeye dikkat! - Fazla tatlı ve çikolata, mutluluk hormonunu arttırır. Ancak doyumu tatilde kafanızı dinleyip stresten uzak kalarak elde etmenizi tavsiye ediyorum. l Bayramda hangi hastalar, neye dikkat etmeli?Kalp hastaları ve yüksek tansiyonu olanlar bayramda tuzlu gıdaları tüketmemeliler. Tansiyon ilaçları düzenli alınmalı. Yüksek kolesterol sorunu olan hastalar kolesterol ilaçlarını yatmadan önce almaya devam etmeliler. Bayramda sosis, salam, sucuk, pastırma, börek, kırmızı et ve kızartmaları ağızlarına koymamalılar.Böbrek taşı sorunu olanlar vücutlarının susuz kalmamasına özen göstermeli, günlük en az 2 litre su tüketmeliler. Gut hastaları bayramda beslenmelerine özen göstermeli. Yağlı peynir, kırmızı et, kızartmalar, turşu, lakerda gibi gıdalar ve kola, gazoz gibi asitli içecekler gut atağını tetikler.l Diyabet hastalarına önerileniz nedir?Ramazan’da kandaki şeker düzeyi ilk günlerde düşer. Ancak ikinci haftadan sonra kan şekeri 40 ile 80 puan arasında yükselir. İftarda tüketilen yiyeceklerin kalorisi ve miktarı artar. Ziyaretlerde tatlı ikramlarını kabul etmek, pankreasa şeker yüklemesi yapmak gibi. Pankreas yorulur ve kan şekeri artar. Bu sorunlar nedeniyle şeker hastaları bayramda diyet programlarına özellikle dikkat etmeli. Sadece tatlandırıcı içeren tatlıları yemeli, şekersiz içecekler tüketmeli. Bayram sonrası kan şekerlerini ölçtürüp sağlık kontrollerini yaptırmalı. Bayram günlerinde arka arkaya yapılan ziyaretlerde ‘ucundan azıcık al, bir şey olmaz’ telkinleri diyabetlilerin kan şekerlerinin yükselmesine yol açıyor. Aşırı tatlı tüketmemek, ev ziyaretlerinde yapılan ikramları teşekkür ederek geri çevirmek, kola, gazoz gibi şeker içeren yüksek kalorili içecekleri kullanmamak sağlığımızı korumak ve bu kısa dönemde farkında olmadan kilo almamak için önemli.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!