Yılbaşında markete ve gezmeye kartla 970 milyon dolar harcadık

Güncelleme Tarihi:

Yılbaşında markete ve gezmeye kartla 970 milyon dolar harcadık
Oluşturulma Tarihi: Ocak 05, 2006 00:00

Kredi kartıyla toplam 7.3 milyar YTL’nin harcandığı aralık ayında yılbaşı alışverişlerinin tutarı 1.3 milyar YTL’ye (970 milyon dolar) ulaştı. Bu rakam geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 13.81 artış gösterirken, yapılan harcamalar içinde yüzde 16.2 ile en çok payı marketler aldı.

Haberin Devamı

YILBAŞI haftasında kredi kartıyla yapılan alışverişlerin tutarı 1.3 milyar YTL (970 milyon dolara denk geliyor) oldu. Kredi kartıyla toplam 7.3 milyar YTL’lik alışverişin yapıldığı aralık ayının son 10 günlük bölümünde yapılan alışverişler, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 13.81 artarken, işlem adedi yüzde 4.65 azalarak 17.2 milyonda kaldı.

İŞLEM BAŞINA 75 YTL:

Bu rakamlar yeniyıl nedeniyle kartların daha az kullanıldığını, ancak daha yüklü alışveriş yapıldığını gösterdi. Yapılan işlem ile ulaşılan hacim rakamına göre, kartla yapılan her işlemle ortalama 75 YTL harcandı. Bankalararası Kart Merkezi (BKM) Genel Müdürü Sertaç Özinal, bu sonuçların kartların daha az kullanıldığı anlamına gelmeyeceğini, harcama tutarındaki artışın tüketicinin çok sayıda yer dolaşmak yerine alışverişini belli bir yerden yapmayı tercih ettiği şeklinde yorumlanabileceğini kaydetti.

EN ÇOK MARKETLERDE:

Yaklaşık 30 milyon kredi kartının bulunduğu Türkiye’de 21-31 Aralık 2005’i kapsayan dönemde BKM sisteminden geçen 1.3 milyar YTL’lik alışveriş içerisinde, geçen yıl olduğu gibi en yüksek payı yüzde 16.2 ile marketler aldı. Bu 10 günlük süre içerisinde marketlerden yapılan alışveriş tutarı 210 milyon YTL’yi buldu. Sadece gıda harcamaları olarak görünen bir diğer kalem ise en çok alışveriş yapılan harcamalar arasında yüzde 6.2 ile dördüncü sırayı aldı.

BENZİN İKİNCİ SIRADA:

Yapılan harcamalar arasında marketlerin ardından en çok harcama yapılan yerler ise benzinciler oldu. Kredi kartlarıyla yılbaşı döneminde benzincilerde 189 milyon YTL’lik alışveriş yapılırken, bu rakam toplam yılbaşı harcamalarının yüzde 14.5’ini oluşturdu. Son yıllarda harcamalar listesinde üst sıralara sıçrayan telekomünikasyon 2005’in son haftasında da önemli bir yer aldı. Harcama alanları arasında yüzde 8.2’lik pay alan telekomünikasyona yılın son 10 gününde 106 milyon YTL harcandı.

GİYİM TAKSİT LİDERİ:

Yılbaşı döneminde yapılan harcamalar arasında giyimin ilk sıralarda yer almayışı ise uygulanan sistemden kaynaklandı. Bu veriler BKM’nin sisteminden geçerken, taksitli alışverişlerin bankaların kendi sisteminden geçip, ay sonunda BKM’ye bildirilmesi, taksitli alışverişlerin bir numarası olan giyimi üst sıralarda göstermedi. Kredi kartı ile yurtiçinde toplam 7.3 milyar YTL’lik alışverişin yapıldığı aralık ayında, taksitli satışların cirosu 1.8 milyar YTL’yi bulurken, giyim harcamaları bunun yüzde 25.5’ini oluşturdu.

Toplam alışveriş içinde kartın payı yüzde 20

TÜRKİYE’de kartlı ödeme sistemlerinin son 5 yıl içinde önemli gelişmeler kaydetmesine karşın, yapılan tüm harcamalara bakılınca "arttı, patladı" yorumlarının abartılı olacağını söyleyen Sertaç Özinal, tüm tüketim harcamaları içinde kartın payının yüzde 20 olduğuna dikkat çekti. Bu oranın İngiltere’de yüzde 40’ı bulduğunu, Avrupa ortalamasının ise yüzde 35’lerde olduğunu belirten Özinal, kart kullanımının artmasının kayıtlı ekonomiye geçiş açısından önemli olduğunu vurguladı. Türkiye’nin kart sayısıyla dünyada 11’inci, hacim ile de 12’inci sıraya yükseldiğini belirten Özinal, şöyle konuştu: "Kredi kartları ekonomiye, harcamaları kayıt altına alarak katkıda bulunuyor. POS’tan geçen harcamalar son 5 yılda toplam 710 artarak yaklaşık 85 milyar YTL’ye ulaştı. Bu cironun sonucu olarak yaklaşık yüzde 15 oranında yani 11 milyar YTL’lik KDV kayıt altına alındı. Böylece devletin vergi gelirleri de olumlu etkilendi. Kartlı ödeme sistemleri perakende başta olmak üzere, bir sektörün satışını da olumlu yönde etkiliyor. Ayrıca kartla yapılan alışverişin ülke ekonomisine maliyeti de üçte bir oranında daha az olarak kabul ediliyor."

2005’te kredi kartıyla harcama ciromuz 82.6 milyar YTL’yi buldu

/images/100/0x0/55eb3039f018fbb8f8b110fd


ARALIK ayında yapılan 7.3 milyar YTL’lik harcamayla birlikte 2005 yılının tamamında kredi kartı ile yurtiçinde yapılan alışverişlerin tutarı 82.6 milyar YTL’yi buldu. Yılbaşı alışverişlerinin de dahil olduğu aralık ayı, 2005’in ocak ayına göre yüzde 28’lik bir artış gösterse de yılın diğer aylarına göre, çok dikkat çekici bir sıçrama kaydetmedi. Yılın tamamına bakıldığında eylül, ekim ve kasımda kredi kartıyla yurtiçindeki alışverişlerin aylık 7.5 milyar YTL ile diğer aylardan daha yüksek olduğu görülüyor. Harcamaların bu aylarda yüksek olmasının nedenleri ise yaz durgunluğunun sona ermesi, okul harcamalarının devreye girmesi, mutfak harcamasının arttığı ramazan ayı gösteriliyor.

’Şifre’nin tanıtımını da Okan Bayülgen yapacak

BANKA (debit) ve kredi kartlarında şifre (PIN) uygulamasının başlayacağı 31 Mart’a yoğun bir şekilde hazırlanan BKM, bunun için yeni bir reklam kampanyasına da başlıyor. Bu kampanyada da debit kartlarda olduğu gibi Okan Bayülgen ile anlaşan BKM, yapılacak harcamaların toplam tutarını 650 milyon dolar olarak hesaplıyor. BKM Genel Müdürü Sertaç Özinal, bu tutarın 300 milyon dolarının başlangıçta harcanacağını, kalanının da 2007 sonuna kadar kullanılacağını belirtirken, şu bilgileri verdi: "Şu anda EMV uyumlu çipli kredi kartlarının sayısı 30 milyon toplam kartların yüzde 55’i civarında. Yaptığımız araştırmalara göre halkımızın yüzde 69’u şifresini biliyor, bunların yüzde 52’si de şifresini ATM’lerde kullanıyor. İşyerlerinin yüzde 81 de çipli kartla nasıl alışveriş yapılacağını, bunların yüzde 88’i de şifreyi müşyterinin girmesi gerektinin bilincinde. Bu sonuçlardan yola çıkarak, yapacağımız kampanya ile geçiş döneminin sorunsuz olacağına inanıyoruz."

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!