Yerel seçim maliyeti 1 katrilyon

Güncelleme Tarihi:

Yerel seçim maliyeti 1 katrilyon
OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 25, 2004 00:00

ATO 28 Mart yerel seçimlerinde partiler, adaylar ve ilgili kuruluÅŸların toplam harcamasının 1 katrilyon lirayı aÅŸacağını, devlete maliyetinin ise 70 trilyon lirayı bulacağını bildirdi.Ankara Ticaret Odası (ATO) tarafından hazırlanan "Sayılarla Yerel Seçim 2004" raporuna göre seçimlerde seçmen başına 23 milyon, kiÅŸi başına ise 14 milyon liralık harcama yapılacak. Raporda, 22 siyasal partinin katılacağı ve 43 milyon seçmenin oy kullanacağı, kurulacak 172 bin 193 sandıkta toplam 3 bin 184 belediye baÅŸkanlığı için 70 bini aÅŸkın adayın yarışacağına iÅŸaret edildi. Bütün partilerin aday göstermesi durumunda 818 bin 334 kiÅŸinin, 3 bin 122 il genel meclisi ve 34 bin 75 belediye meclis üyeliÄŸi için; 200 bini aÅŸkın adayın da 52 bin 929 muhtarlık için yarışacağı kaydedildi."PARALAR SANDIÄžA GÖMÃœLECEK"Raporda, seçimin olası mali portesi tahmin edilirken, devletin yapacağı harcamanın 70 trilyon lirayı bulanacağı, partilerin adaylardan alığı baÅŸvuru paralarının 100 trilyonu aÅŸacağı, 70 bin dolayındaki adayın ortalama 10 milyar liradan 700 trilyon lira para harcayacağı, muhtarlık için yarışacak 200 bin adayın toplam harcamasının da 200 trilyona ulaÅŸacağı anlatıldı. Raporda, "Bütün bunlar hesaba katıldığında seçimlerde 1 katrilyon lirayı aÅŸkın paranın piyasaya akması bekleniyor. Buna göre seçimlerde seçmen başına 23 milyon, kiÅŸi başına ise 14 milyon lira para harcanacak" denildi.ADAYLARIN HARCAMA LÄ°STESÄ°Raporda, adayların propaganda çalışmaları için "her keseye uygun" çözümlerin mümkün olduÄŸu, ancak her koÅŸulda yüksek maliyetler ortaya çıkacağı vurgulandı.ATO'nun belirlemelerine göre adayların tanıtım etkinliklerinin fiyatları şöyle:-Seçim ÅŸarkısı fiyatı 2.5-5 milyar lira,-Özel tanıtım filmi yapımı 15-30 milyar lira,-Kaset, CD çoÄŸaltımları 2-5 milyar lira arasında.-Seçim kampanyası boyunca kullanılacak  1000-5000 wat kapasitede ses donanımlı seçim otobüsleri 15 milyar liraya kiralanıyor. Bir seçim otobüsünün giydirilmesi 3 milyarı buluyor.-Özel internet web sayfası 500 milyon lira ile 3 milyar lira arasında bir fiyata hazırlanıyor.-Kağıt baskılı bir bilboard 35-40 milyon, ışık geçiren baskı tekniÄŸi kullanıldığında ise 125-150 milyon liraya yapılıyor.-Yerel TV'lere verilecek reklamlar için adayın en az 5 milyar liralık bütçe ayırması gerekiyor.-Seçim bölgesinde tanıtım bürosu açmanın maliyeti 1-5 milyar lira arasında.-Branda, folya ve kağıt üzerine yapılan baskılardan ışıklı bilboardların metrekaresi 25 dolar, kağıt baskıların ise 15 dolara mal oluyor. Bu yöntemle bir tanıtım için 20-30 milyar liranın gözden çıkarılması gerekiyor.-El ilanları, afiÅŸler, bayrak, çakmak, kalem ve diÄŸer baskılı tanıtım malzemeleri için ise adayı en az 2 milyar liralık bir harcama bekliyor.-Çay, kahve, pide, ayran masrafları da adayın en çok para harcayacağı kalemler arasında önemli bir yer tutarken, bu kalemler için en az 3 milyar lira gerekiyor.YARARLANACAK SEKTÖRLER Raporda, seçim harcamalarının canlanma yaratacağı sektörler şöyle sıralandı:"Reklamcılar, davul zurnacılar, lokanta, pasta ve kahvehaneler, matbaacılar, kamuoyu yoklaması yapan ÅŸirketler, oteller, taşıma ÅŸirketleri, otobüs firmaları, kurye ÅŸirketleri, taksiciler, bayrakçılar, naylon baskıcılar, baloncular, çiçekçiler, ses tesisatçıları, telefon ÅŸirketleri, kumaşçılar, araba kiralama ÅŸirketleri, akaryakıt bayiileri, seyyar satıcılar."YURTTAÅžIN KAZANCIRaporda, yurttaÅŸların seçimden saÄŸlayacağı yararlar da "Yollar asfaltlanacak, kaldırımlar sökülüp yeniden yapılacak, gıda ve yakacak yardımları hızlanacak, cadde ve sokaklar seçim gününe kadar daha temiz olacak, yanmayan lambalar yanacak, olmayan yol çizgileri çekilecek, çukurlar kapanacak, yenileri açılacak, aÄŸaçlar dikilecek, parklar yapılacak, çöpler zamanında toplanacak" ÅŸeklinde sıralandı.AYGÃœN:"AYAÄžINIZI YORGANINIZA GÖRE UZATIN"ATO BaÅŸkanı Sinan Aygün, hükümet, belediye baÅŸkanları ve adaylarına, seçim harcamaları konusunda "Ayağınızı yorganınıza göre uzatın" çaÄŸrısında bulundu. Türkiye ekonomisinin zor bir dönemden geçtiÄŸini ifade eden Aygün, ekonomiye ek yük getirecek seçim yatırımları ile bir yere varmanın mümkün olmadığını vurguladı.Aygün, seçmenlere de "Partileri deÄŸil, yönetecek olanı seçin. Uzatılan havuca kanmayın, saÄŸduyu ve demokrasi kazansın" tavsiyesinde bulundu. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!