USAŞ, Antalya’da Port Lara ile plaja indi

Güncelleme Tarihi:

USAŞ, Antalya’da Port Lara ile plaja indi
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 19, 2004 01:17

Havayolu ikram ile havalimanı restorant ve kafe işletmeciliği yapan Gateguormet USAŞ, plajlarda da faaliyet göstererek ilk kez havalimanları dışına çıkmaya hazırlanıyor. USAŞ, 11 plajlı Port Lara projesi kapsamında Antalya’da 3 plaj, 4 restoran ve 1 eğlence merkezi ile sahillerde işletmeciliğe soyunuyor.

HAVAYOLU ikramda yüzde 77, havalimanı restorant işletmeciliğinde ise yüzde 63 pazar payına sahip olan Gategourmet USAŞ, 11 plajlı Port Lara projesi kapsamında Antalya’da 3 plaj, 4 restoran ve 1 eğlence merkezi ile sahillerde işletmeciliğe soyunuyor. Böylece eğlence dünyasına da giriş yapan USAŞ, 4,5 milyon dolar yatırım yaptığı tesisleri Ağustos başında açmaya hazırlanıyor.

Gategourmet USAŞ Murahhas Müdür ve Yürütme Komitesi Başkanı Mohamed Hammam, ilk defa havalimanı dışında gerçekleştirdikleri yatırımla ilgili olarak, ‘Gategourmet International, geçen yıl Miami’de yaptığı bir konferansta yeni projeler, yeni yatırım alanları önermemizi istedi. Türkiye ekibi olarak bize Antalya Lara plajındaki proje geldi. Önerdik. Çok şaşırdılar. Havalimanı dışında bir alan istiyorlardı ama plajı hiç düşünmemişlerdi. Konferansta bir netice çıkmadı. Projeyi yönetim kuruluna sundular. Onlar bile karar veremedi. En son şirketin hissedarlarına sordular. Hissedarlar ilk önce çok şaşırmakla birlikte kabul ettiler. Gategourmet’in dünyanın hiçbir şerinde böylesi bir yatırım yok’ şeklinde konuştu.

2 Türk, 1 İtalyan ve 1 fast-food restorantın yer aldığı projede, beach-bar ve küçük bir amfitiyatronunda bulunduğunu söyleyen Hammam, yaz-kış burada hizmet vereceklerini bildirdi.

KRİZLER

Havayollu şirketlerinin Körfez Savaşı, 11 Eylül, ekonomik krizler, SARS ve Irak Savaşı gibi nedenlerle son yıllarda kötü günler geçirdiğini anlatan Gategourmet USAŞ Murahhas Müdür ve Yürütme Komitesi Başkanı Mohamed Hammam, ‘Maliyetleri gidermek konusu gündeme geldiğinde akıllarına ilk olarak ikramdan tasarruf etmek geliyor. Bakımdan, yakıttan ya da temizlikten taviz veremezler tabii. İlk hedef ikram ve diğer eğlence faaliyetleri oluyor. Bu, bizim gibi şirketleri çok olumsuz etkiliyor’ dedi.

Havayolu ikramlarında kárlılığın sürekli olarak azaldığına dikkat çeken Hammam, şunları söyledi:

‘10 yıl öncesine göre ikramda volumü artırmamıza rağmen kárlılığımız düşüyor. 1994’de 12 milyon tepsi ikram yaptık ve net kárımız 28 milyon dolardı. 2003’te tepsi sayısı 17 milyona yükseldi ancak kár 13 milyon dolarda kaldı. Sadece Türkiye’de değil bu, bütün dünyada böyle. Bizim gibi şirketler için artık havalimanlarının dışına çıkma vakti geldi.’

Hammam toplam büyüklüğü 76,5 milyon dolar olan havayolu ikram pazarından yüzde 77 pay aldıklarını belirterek, ‘9 havalimanında 60’a yakın restoran ve kafe işletiyoruz. Buradaki pazar payımız ise yüzde 63. Gelirlerimizin 3’te 1’ini havalimanı restoranlardan elde ediyoruz.

Türkiye’yi riskli gördüler

1994’e kadar USAŞ’ın SAS Service Partner içinde havayolu ikram, havalimanı restoran işletmeciliği yanında şirketlere katering hizmeti verdiğini hatırlatan Hammam şunları söyledi: ‘1989’da SAS, USAŞ’ı satın almıştı. Sonra mali krizden dolayı SAS, şirketi satmak istiyordu ama kimse şirketin tamamını almak istemedi. Havalimanı restoran işletmeciliği, havayolu ikramlarını ve şirket katering hizmetlerini ayrı ayrı almak isteyenler olmuştu. Türkiye’yi çok riskli gördüklerinden böylesi bir yatırım yapmaktan herkes çekiniyordu. Arada yaşanan süreç önemli. Nereden nereye... Türkiye’deki havalimanı restorantlarını kimse almak istemiyordu. Onu alan çıkmadığı için bize kaldı. Biz de bunu bir fırsata çevirdik. Şimdi iyi ki öyle olmuş, diyoruz. 1994’te Swissair şirketler grubu içinde yer alan Gategourmet, SAS’ı satın aldı. O tarihten sonra da şirket katering hizmeti verilmedi. 2002’de de Texas Pacific, Gategourmet’i satın aldı.’
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!