Ulusal marker uygulaması sorunlu başladı

Güncelleme Tarihi:

Ulusal marker uygulaması sorunlu başladı
Oluşturulma Tarihi: Ocak 10, 2007 11:37

Yeni yılla birlikte akaryakıt kaçakçılığının önlenmesi amacıyla uygulamaya konulan Ulusal Marker'da yaşanan sorunlar sektörü rahatsız ediyor.

Petrol Sanayi Derneği (PETDER) Yönetim Kurulu Başkanı ve Shell Türkiye Genel Müdürü Canan Ediboğlu 1 Ocak 2007 tarihinde uygulanmaya başlanan Ulusal Marker'a ilişkin yaptığı açıklamada, konuyla ilgili olarak EPDK ile devamlı görüş alışverişinde bulunduklarını kaydetti.

Uygulamada belirsizliklerin halen devam ettiğini, ancak şimdiye kadar bu belirsizlikler karşısında TÜBİTAK'tan kesin bir açıklama gelmediğini aktaran Ediboğlu, “Sektörün bana dediği, bazen eksik Marker teslimatları oluyormuş. Kırıkkale'de Marker'da kalite sorunu olmuş ve bu Marker TÜBİTAK'a iade edilmek durumunda” diye konuştu. Ediboğlu, eksik Marker teslimatlarında noter tespitinin şart olduğuna dikkati çekerek, böylece ilerde yaşanabilecek herhangi bir soruna karşın ellerinde belge bulunacağını ifade etti.

Marker ekleme işleminin TÜPRAŞ'ta doğrudan tanka boca edilmek suretiyle yapıldığını kaydeden Ediboğlu, bir de emniyet sorununun söz konusu olduğunu, Marker'ın tankın tepesine çıkıp konulmasının emniyetli bir işlem olmadığını söyledi. Uygulamada TÜPRAŞ'ın yaşadığı sorunlardan dolayı teslimatlarda kısa da olsa gecikmeler yaşandığını dile getiren Ediboğlu, “Ancak tüketici bunu hissetmiyor. Çünkü teslimatı 2-3 saat durduruyorlar, sonra sorunu çözüyorlar” dedi.

"SORUMLULUĞU PAYLAŞMADA EPDK'DAN YANIT ALAMADIK"

Canan Ediboğlu, Ulusal Marker ile ilgili çıkacak yasanın para ve hapis cezası öngördüğünü hatırlatarak, şunları kaydetti: “Sıkıntıları EPDK ile birlikte çözmek istiyoruz ve çözüyoruz. Sorunları aktardık, burada karşılıklı iyi niyet bekliyoruz. Ancak sorumluluğu paylaşma konusunda bugüne kadar EPDK'dan bir yanıt alamadık. EPDK'nın, malın teslimatını rafinerilere kendisinin yapması gerekir, hatta enjeksiyonu da tanklara kendisi yapmalıdır. Sektör olarak bunun masrafını fazlasıyla karşılamaya hazır olduğumuzu söylemiştik. Geçiş süresi verilmesi ve bu süre içinde denetim yapılması konusundaki taleplerimize de henüz yanıt gelmedi. Geçmişte cezalardan ağzımız çok yandığı için şimdi sesimizi çıkarıyoruz. Ancak bu sefer cezaların söz konusu olacağını zannetmiyorum. Çünkü, geçen seferki cezalar, kanundaki maddelere dayandırıldı. Şimdi yönetmelik var. EPDK, istediği zaman yönetmeliği kendisi değiştirebilir. EPDK, sektörden uygulamanın 1 Ocak'ta başlamasını rica etti. Orada birtakım sözlü tavizler aldık. Onun için bu sözlere güvenmemiz gerektiğini düşünüyorum.”

"SİGORTA ŞİRKETLERİNDEN OLUMLU YANIT ALINMADI"

Ediboğlu, damlası 100 dolar olan Ulusal Marker'ın sigortalanması konusunda hiçbir şirketin sigorta şirketlerinden olumlu yanıt almadığını belirterek, ”Marker'ı sigortalatamıyoruz. Çünkü o kadar çok gri alan, soru işaretleri var ki sigorta şirketlerinin böyle bir sorumluluğu üstlenmesi çok zor. Sigorta şirketleri öncelikle bunun nasıl işleyeceğini görmek istiyor” şeklinde konuştu. PETDER üyesi şirketlerin Ulusal Marker'in taşınabilmesi için güvenlik şirketleriyle görüştüğünü aktaran Ediboğlu, bu şirketlerin de sadece nakliye sorumluluğunu üstleneceklerini söyledi.

"EN BÜYÜK SORUNU TÜPRAŞ YAŞIYOR"

Yetkililerin, yaşadıkları sorunları dinlediğini ifade eden Ediboğlu, ”Burada EPDK'nın tavrını da anlıyorum. Biz ne yapıyoruz? Fazla enjeksiyon, eksik teslimat gibi sorunları hep noterle tespit edip bunları EPDK'ya bildiriyoruz. Eminim bunları EPDK dikkate alacaktır” dedi.

Canan Ediboğlu, PETDER olarak hala bir geçiş süresi verilmesi, bu süreçte aksaklıkların giderilmesi ve ondan sonra denetimlerin başlamasını istediklerini vurgulayarak, “Ulusal Marker'in kristalize olması aslında bizim için sorun oluşturmadı. Burada en büyük sorunu TÜPRAŞ yaşıyor. Zaten ne gibi sorunlar yaşanacağını yeni yeni öğreneceğiz” diye konuştu.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!