Ulusal Marker’a ’zırhlı araç’ koruması

Güncelleme Tarihi:

Ulusal Marker’a ’zırhlı araç’ koruması
Oluşturulma Tarihi: Ocak 11, 2007 00:00

Akaryakıt dağıtım şirketleri Ulusal Marker’ı TÜBİTAK’ın Derince’deki merkezinden ’zırhlı araçlarla’ teslim alıp aynı araçlarla rafinerilerine dağıtmaya başladı. Akaryakıt dağıtım şirketleri, TÜBİTAK’tan aldıktan sonra kaybolması veya çalınması halinde astronomik vergi cezalarıyla karşı karşıya kalabilecekler.

KAÇAK akaryakıtla mücadele için 1 Ocak’tan itibaren piyasaya sürülen akaryakıta katılması zorunlu olan ’Ulusal Marker’ (İşareTR) uygulaması tartışmalarla başlarken, akaryakıt dağıtım şirketleri Ulusal Marker’ı TÜBİTAK’ın Derince’deki merkezinden ’zırhlı araçlarla’ teslim alıp aynı araçlarla rafinerilerine dağıtmaya başladı. Akaryakıt dağıtım şirketleri, TÜBİTAK’tan aldıktan sonra kaybolması veya çalınması halinde astronomik vergi cezalarıyla karşı karşıya kalınması tehlikesi sözkonusu olan ’Ulusal Marker’ın TÜBİTAK’tan alınması, taşınması ve rafinerilere tesliminde güvenlik şirketlerine başvurdular.

Petrol Ofisi, Shell ve Total, zırhlı güvenlik araçları ve güvenlik kuvvetlerinin escortluğunda ’Ulusal Marker’ı TÜBİTAK’tan teslim alıp rafinerilerine taşımak için güvenlik şirketleriyle anlaşırken, OPET kendi güvenlik ekibiyle iki hafta önce ilk Ulusal Marker’ını teslim aldı. Petrol Sanayi Derneği (PETDER) Yönetim Kurulu Başkanı Canan Ediboğlu da, bazı üyelerinin Ulusal Marker’ın taşınması için güvenlik şirketleriyle anlaştığını söyledi.

YILDA 500 BİN DOLAR: Akaryakıt dağıtım şirketleri, Ulusal Marker’ın TÜBİTAK’ın Gebze’deki merkezinden alınıp Türkiye’nin değişik yerlerindeki rafinerilere ulaştırılması için bu güvenlik şirketlerine her teslimatta 4 bin 500-5 bin dolar ödemek zorunda. Akaryakıt firmaları ’Ulusal Marker’ için değişik güvenlik şirketleriyle yıllık firma başına 400-500 bin dolarlık anlaşmalar imzalamış durumda.

ZIRHLI GÜVENLİK ŞART: Petrol Ofisi Tedarik Zinciri Yönetimi Direktörü Reha Talu da, mevzuatta yapılan son değişikliklerle Marker uygulamasının EPDK tarafından konulan kuralların sektörü taşınması çok ağır bir yükümlülük ve sorumluluk altına aldığını söyledi. Reha Talu, "Petrol Ofisi olarak 2007’de 24 metreküp Ulusal Marker alacağız. Zayi olursa bu miktarda akaryakıtın maliyeti yaklaşık 3 milyar dolar. Sigorta da yaptıramıyoruz. Bunun için zırhlı güvenlik arabalarında ve güvenlik kuvvetlerinin escortluğunda Markerı’ımızı yaklaşık 10 terminalimize TÜBİTAK’ın Derince’deki tesisinden alıp taşıyacağız. Bir güvenlik şirketiyle anlaşma imzaladık. Sırf 24 metreküp Marker’ın güvenli şekilde taşınması için güvenlik şirketine 400 bin dolar vereceğiz" dedi.

HİÇ ALIŞIK DEĞİLİZ: "Hiç alışık olmadığımız halde zırhlı araç hizmeti veren bir güvenlik şirketiyle anlaştık" diyen Total Türkiye Genel Müdürü Muammer Ekim de, şunları söyledi: "Marker şimdilik bize ücretsiz veriliyor, ama başına bir şey gelmesi halinde astronomik cezalarla karşı karşıya kalacağız. Zırhlı araçlarla ilk Marker ihtiyacımızı yılbaşından hemen sonra bu şekilde aldık ve rafinerilerimize ulaştırdık. Ulusal Marker EPDK’nın sorumluluğunda gelsin, ürünümüze doğru miktarda katılsın. Bunun da bedelini ödeyelim."

Kimse sigorta yapmak istemiyor

DAMLASI 100 dolar olan Ulusal Marker’ın sigortalanması konusunda hiçbir akaryakıt dağıtım şirketinin sigorta şirketlerinden olumlu yanıt almadığını belirten Petder Başkanı Canan Ediboğlu, "Ulusal Marker’ı sigortalatamıyoruz. Çünkü o kadar çok gri alan, soru işaretleri var ki sigorta şirketlerinin böyle bir sorumluluğu üstlenmesi çok zor" diye konuştu.

Marker sorumluluğu sektöre bırakılmasın

ULUSAL Marker uygulamasının ürüne ilişkin bazı teknik sorunlarla başlamasına rağmen bunların giderileceğine inandıklarını belirten Petrol Sanayi Derneği (PETDER) Yönetim Kurulu Başkanı Canan Ediboğlu asıl sorunun Ulusal Marker’ın TÜBİTAK’tan teslim alınması, taşınması ve kaybolması durumunda firmaların çok ağır bir cezayla karşı karşıya kalacaklarının altını çizdi. Ediboğlu, şunları söyledi: "Akaryakıt sektörü olarak ’Ulusal Marker’ operasyonunun bizzat EPDK veya belirleyeceği bağımsız kuruluşlar tarafından yürütülmesi için tüm maliyeti karşılamaya hazırız. Çünkü, uygulamanın ciddi güvenliğe ve güvenceye ihtiyacı var. Bu işin sorumluluğu sektöre bırakılmamalı. Bu işi EPDK ile birlikte yürütmeye varız. EPDK mutlaka işin içinde olmalı. Ayrıca Marker teslimlerinde de noter de bulunmalı. Sektör olarak Marker’ı destekliyoruz ve EPDK ile iletişim halindeyiz. Teknik ve operasyonel alanda yaşanan bazı sorunlara çözüm getirileceğine dair EPDK bize sözlü olarak vaatlerde bulundu. Bu sektör olarak içimizi rahatlattı."
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!