Ufuk Sandık: Otomatik vitesi sevdik

Güncelleme Tarihi:

Ufuk Sandık: Otomatik vitesi sevdik
Oluşturulma Tarihi: Şubat 07, 2000 00:00

Ufuk SANDIK
Haberin Devamı

YILLARDIR kulaktan kulağa yapılan yanlış bilgiler nedeniyle şüpheyle bakılan otomatik şanzıman, Türkiye'de 90'ların sonunda ilgi görmeye başladı. Önceki yıllarda otomatik şanzımanın acemi sürücüler için üretildiğini, kolay bozulduğunu ve kullanışsız olduğunun düşünülmesi talebi de olumsuz etkilemişti. Auto Show dergisi sadece lüks otomobillerde rastlanan otomatik şanzımanın son birkaç yıldır diğer otomobillere de yaygınlaşmaya başlamasının nedenlerini inceledi.

Özellikle büyük şehirlerde artan trafik yoğunluğu, sürücüleri otomatik şanzımanlı araçlara doğru yönlendirmeye başladı. Bunun yanında otomatik şanzımanın bayanlar ya da sürücülük deneyimi yetersiz olanlar için olduğuna yönelik anlayış, yerini akılcı kullanım sebeplerine bırakıyor. Bu sebeplerin en başında da otomatik şanzımanın artık bir konfor unsuru olduğunun kabullenilmesi geliyor. Günümüzde otomatik vites opsiyonları giderek ucuzlarken, bu araçların yakıt tüketimi ve performans değerleri de neredeyse manuel vitesli otomobillerle aynı.

Bazı firmaların otomatik vitesli otomobil satışları, bazı modellerde yüzde 30'lara kadar yükseldi. Honda Civic sedan satışlarının yüzde 30, Toyota Corolla'nın yüzde 6.7'si, Ford Mondeo'nun yüzde 15'i, Ford Focus'un yüzde 25'i, Passat'ın yüzde 24.9'u otomatik şanzıman olarak gerçekleşti. Üst sınıftaki otomobil satışlarına bakıldığında ise otomatik şanzımanlı oto satışlarının oranının daha yüksek olduğu görülüyor. BMW'nin 5 ve 7 serileri, Mercedes'in S, SL serilerinin ve Cherokee, Range Rover gibi lüks arazi araçlarının tamamının otomatik şanzımanla ithal ediliyor.

Otomatik vites nasıl kullanılır?

OTOMATİK şanzımanlı bir araçtan en iyi performansı elde etmek için şu kurallara uyulması gerekiyor:

Gaz pedalına basılıyken vites kolu P ve N konumundan başka bir konuma getirilmemelidir.

Araç hareket halindeyken P konumuna alınmamalıdır. Aksi taktirde ciddi hasar ortaya çıkacaktır.

R konumuna geçmeden önce aracın tamamen durması beklenmelidir.

Yokuş aşağı inişlerde araç kesinlikle boşa yani N konumuna alınmamalıdır.

Otomatik şanzımanlı araçlarda, motor çalışmadığı taktirde kesinlikle vurdurmak olarak bilinen uygulama yapılmamalıdır.

Araç bozulduğunda ya da kaza halinde çekilmesi gerektiğinde çekişin gerçekleştiği tekerlekler askıya alınmalıdır.

Otomatik şanzıman ya değişim zamanlarına mutlaka uyulmalıdır. Aksi taktirde yağ bozulacak ve bozulan yağ şanzımanın performansında düşüşe ve bazı arızalara neden olacaktır.

Araç hızı 95 kilometreden fazlaysa vites kolu asla manuel olarak 2 veya L konumuna alınmamalıdır.

L konumundaki sürüşlerde 50 kilometrenin üstündeki hızlara çıkılmamalıdır.

Türk malı motosikletler

dünya yollarına çıktı

1950 yılında küçük bir dükkanla ticaret hayatına başlayan Kuralkan Ailesi bir dünya markası olan MZ motosikletlerini Türkiye'ye kazandırdı. Kuralkan Holding, MZ motosikletlerini Türkiye'de üreterek dünyanın 5 kıtasına 35 ülkeye ihraç ediyor.

Dünyanın en büyük 6 motosiklet markasından biri olan MZ, artık Kanuni adı ile dünya yollarında ‘‘Made in Turkey’’ damgası ile dolaşıyor.

1999 yılında yaklaşık 3 bin adet motosiklet ihracatı yapan Kuralkan Holding'in 2000 yılı hedefi 6 bin adet. Kuralkan Holding'in ihracat yaptığı ülkeler arasında; Almanya, İngiltere, Fransa, Hollanda, Norveç, Finlandiya, Danimarka, Polonya, Macaristan, Yugoslavya, İspanya, Portekiz, Belçika, Yunanistan, Makedonya, Borsa Hersek, Kıbrıs, Azerbaycan, Malezya, Filipinler, BAE, Kostarika, Küba, Nikaragua, Panama, Venezuella, Mısır, Mozambik, Filistin, Sudan, Çek Cumhuriyeti, Arjantin, İsrail, Suriye ve Moritanya gibi ülkeler bulunuyor.

Kuralkan Holding, 1997 yılından itibaren dünyanın farklı bölgelerinde montaj fabrikaları kurmaya başladı. Filipinler, Küba ve Mısır'da kurulan montaj fabrikaları ile bu kıtalardaki pazarlara girmeye başladı.

Kanuni motosikletleri yüzde 98 oranında yerli üretiliyor Fabrika AR-GE bölümü tamamen Türk mühendis ve tasarımcılarından oluşuyor. Fabrikanın yıllık 40 bin adet üretim kapasitesi var. Üretim tesisleri İstanbul'da 22 bin 500 metrekarelik bir alanda kurulu... Bir motosikleti oluşturan yaklaşık 7 bin parçanın hemen hemen tamamı bu tesislerde üretiliyor. Fabrikada halen 3 farklı motor tipi ile 14 modelin üretimi yapılıyor. Kanuni markasıyla Seyhan, Fırat, Meriç ve Mars 90 Scooter modelleri üretiliyor.

1990'da Berlin Duvarı'nın yıkılışının ardından, Doğu Almanya'da özelleştirmeler başladı. Üretim yapamayan ve zarar eden MZ motosikletlerinin dev fabrikaları bu özelleştirme kapsamında satışa çıkarıldı. MZ 1990'l yıllara kadar dünyanın en popüler motosiklet markalarından biriydi. Adına fun club'lar, tatil köyleri kurulan MZ, motokros yarışlarında şampiyonluklar alıyordu. 1990 yılının sonlarında Kuralkan Holding, efsaneyi Türkiye'ye taşıdı ve üretime başladı.

Efsanevi Mini'ye 100 yılın Avrupalısı ödülü

EFSANEVİ Mini, Las Vegas, Nevada'da düzenlenen ve dünyanın önde gelen 130 gazetecisi tarafından verilen ödüller kapsamında ‘‘Yüzyılın Avrupalı Otomobili’’ seçildi.

Transversal motor yapısı, çarpıcı dizaynı, geniş oturma kapasitesi ve üstün yol tutuş ve kullanım özellikleri ile hatırlanan Mini, bu ödülü 40'ncı yılında aldı. İçine dört yetişkini ve bagajlarını alabilen en küçük otomobil Mini'nin ilk üretimi 26 Ağustos 1959'da gerçekleşti. İlk tanıtımından bugüne kadar 5.3 milyon adet satılan Mini'nin ünlü kullanıcıları arasında; Peter Seller, Peter Ustinov, Sir Paul McCartney, Ringo Star, David Bowie, Natalie Imbruglia ve Kate Moss bulunuyor.

Otomobilin orjinal tasarım takımının baş mühendisi 87 yaşındaki Jack Daniels ise ‘‘Bu ödül Mini için Muhteşem bir takdir. 40 yıl önce yaratılan tasarımın bugüne gelmesi büyük bir onurdur’’ sözleriyle düşüncelerini dile getirdi.

Ford da Fiat'ın peşinde

DAIMLERChrysler ile Fiat arasındaki flört, Ford'u alarma geçirdi. Daimler'in özellikle küçük otomobil piyasasında Ford'la rekabet edebilmek amacıyla İtalyan otomotiv devine talip olması üzerine Ford'un da silahlarını kuşandığı bildiriliyor. The Sunday Times'ın haberine göre, bundan 10 yıl kadar önce Fiat'la görüşmeler yapan Ford, Daimler-Fiat pazarlığına müdahale etmeye hazırlanıyor. İtalyan uzmanlara göre Daimler, Fiat Auto'nun çoğunluk hissesini satın almak üzere görüşmeler yürütüyor. Yapılan pazarlık Daimler'in Fiat'ın yüzde 70 hissesini almasını içeriyor. Daimler'in Fiat ve Alfa Romeo markalarını satın alacağı, Ferrari ve Maserati'nin ise Fiat Grubu içinde kalacağı tahmin ediliyor.

Oto reklamına ‘çevreye zararlıdır’ yazılacak

AVRUPA Birliği Komisyonu, 2001 yılından itibaren yazılı veya görsel medyada yer alan otomobil reklamlarına yeni bir düzenleme getiren tasarı hazırladı. Hazırlanan tasarıya göre, reklamlarda otomobilin yakıt sarfiyatı ile egzos gazından çevreye yayılan karbondioksit miktarına da yer verilmesi zorunluluğu getirilecek. Böylece, tüketiciler benzin sarfiyatı yanı sıra otomobilin yol açtığı çevre kirliliği hakkında da bilgi sahibi olacak. Ayrıca, aynen sigara paketlerinde olduğu gibi, otomobil reklamlarında karbondioksit gazının çevre kirliliğine yol açtığı şeklinde bir ibare olacak. Hazırlanan tasarının üye ülkeler ulaştırma ve ekonomi bakanlıklarına gönderildiği belirtildi. Tasarı ile ilgili olarak üye ülkelerin görüşleri alındıktan sonra Avrupa Birliği Komisyonu'nda görüşülüp karara bağlanacağı bildirildi.

Alüminyum gövdeli Audi

A2 benzini kokluyor

AUDİ'nin alüminyum gövdeli yeni modeli A2 domeli, dünyada alüminyum teknolojisi ile en yüksek kapasitede üretilen ilk otomobili oldu. A2'nin üretim hattı Neckarsulm fabrikasında açıldı. Fabrikada yılda 60 bin adet A2 üretimi planlanıyor.

A2'nin alüminyum gövdesi sahip olduğu hafif gövde dinamik performans ve tasarruf alanında yeni ufuklar açıyor. Audi A2'nin 895 kg'lık alüminyum kasası, sıradan tekniklerle üretilen çelik kasalı otomobillerden yüzde 43 daha hafif. Bu özelliği ile kendi sınıfında en hafif otomobil olma özelliğine sahip olan Audi A2'nin yakıt tüketimi de düşük. Audi A2 1.2 litrelik üç silindirli doğrudan ateşlemeli benzin enjeksiyonlu modelinin yakıt tüketimi ise 4.3 litre.

A2'nin 1.4 litrelik, üç silindirli TDI motorlu versiyonu 100 km'ye yalnızca 12.1 saniyede çıkabiliyor.

Citroen bayilerine ödül

CİTROEN yetkili satıcılarına ‘‘Magellan’’ ünvanı verildi. Citroen International tarafından belirlenmiş kriterler ve hedeflerin yerine getirilmesi konusundaki başarılarından ötürü ‘‘Magellan’’ ünvanı almaya hak kazanan Türkiye'deki Citroen yetkili satıcılarına diplomaları verildi.

Honda’ya çevre sertifikası

ANADOLU Honda yaklaşık 1 yıldır süren çalışmaları sonucunda ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi Sertifikasını almayı başardı. Anadolu Honda fabrikasını, sertifikasyona yetkili Belçika Firması AVI denetledi.

Kıbrıs için özel Vectra

OPEL Türkiye'nin Torbalı'daki fabrikasında Kıbrıs pazarı için sağdan direksiyonlu Vectra üretildi. Opel Türkiye, sağdan direksiyonlu Vectra üretimi için normalde 6 ay olan üretim hattındaki değişiklik 2 ay gibi kısa sürede tamamlandı.

BMW’den staj imkanı

BMW Group, üniversitelerin mühendislik ve bilgisayar bölümlerinde okuyan 3. ve 4. sınıf lisans öğrencilerine BMW'nin Almanya'daki BMW Group Student Academy'de staj olanağı sağlıyor. Öğrenciler 14 Şubat 2000 tarihine kadar www.access.de adresine başvuru yapabilecekler.

Ford Ka oyununa büyük ilgi

FORD Ka'nın 2000 model yılı tanıtımı amacıyla gerçekleştiren internet oyunu büyük ilgi gördü. 15 Ekim-10 Aralık 1999 tarihleri arasındaki kampanya süresince siteyi 20 bin kişi ziyaret etti. Kampanyaya katılanlar arasında yapılan çekilişte bir talihli 2000 model Ford Ka kazandı.

Basında en fazla yer alanlar

AJANS Press'in aylık olarak yaptığı otomotiv sektörü analizinde, Aralık 1999'da yazılı, görsel ve işitsel basında en çok yer alan ve ilgi çeken markalar Renault ve Toyota oldu.

Land Rover’a ödül

LAND Rover yeni binyıla hızlı girdi. Fleet Management ve Business Car Magazine tarafından düzenlenen Fleet Excellence Ödülleri'nde Land Rover'ın Freelander modeli ‘‘En İyi Hafif Arazi Aracı Ödülü’’nü kazanırken, Land Rover New Discovery ise ‘‘En İyi 4x4 Ödülü'nü aldı.

Lada bayileri toplanıyor

LADA Bayileri, 7 Şubat tarihinde Polat Renaissance Hotel'de buluşuyor. 1999 yılının değerlendirilmesi ve 2000 yılı hedeflerinin tartışılacağı bayiler toplantısı gala yemeği ile sona erecek. Lada, geçen yıl 6 bin 919 adetlik satış rakamıyla iyi bir satış grafiği yakalamıştı.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!