TÜSÄ°AD: BaÅŸkanlık sistemi bize uymaz

Güncelleme Tarihi:

TÜSİAD: Başkanlık sistemi bize uymaz
OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 14, 2005 00:00

TÃœSÄ°AD, son günlerin tartışmalı konusu baÅŸbanlık sisteminin, Türkiye'ye uymayacağını savundu. TÃœSÄ°AD BaÅŸkanı Ömer Sabancı, "Bu sistemin ABD dışında baÅŸarılı bir örneÄŸi yok. BaÅŸkanlık sisteminin parlamenter sisteme göre bir üstünlüğü yok. Halen geçerli olan parlamenter sistem iyileÅŸtirilmeli" dedi.TÃœRK Sanayicileri ve Ä°ÅŸadamları DerneÄŸi'nin (TÃœSÄ°AD) 35'inci Genel Kurulu'unun gündemi Avrupa BirliÄŸi (AB) ile müzakere süreci olurken, son günlerin tartışılan konularından biri olan baÅŸkanlık sisteminin de Türkiye'ye uygun olmadığı görüşü dile getirildi. TÃœSÄ°AD Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Ömer Sabancı, TÃœSÄ°AD'ın bu konudaki görüşünü "baÅŸkanlık sisteminin parlamenter sisteme bir üstünlüğü yok" ÅŸeklinde açıkladı.REFORMLAR SÃœRSÃœN: Türkiye'nin kendi ihtiyaçları doÄŸrultusunda baÅŸlattığı reform sürecini kesintisiz biçimde devam ettirmesi ve henüz el deÄŸmemiÅŸ bazı alanlara doÄŸru yaygınlaÅŸtırması olduÄŸunu dile getiren Sabancı, son günlerde kamuoyunda siyasette etkinliÄŸin saÄŸlanması için siyasal sistemin deÄŸiÅŸtirilmesi, baÅŸkanlık sistemine geçilmesi gerektiÄŸi yönündeki tartışmalara dikkat çekti.TARÄ°HÄ° SÃœREÇ ÃœRÃœNÃœ: Sabancı, bu tartışmalarda göz ardı edilen üç temel meseleyi şöyle sıraladı: "Türk siyasal sistemine iliÅŸkin her türlü deÄŸiÅŸiklik önerisi demokrasiye, siyasi istikrara ve yönetimde etkinliÄŸe katkıda bulunmalı. Siyasal yapı bir bütündür. BaÅŸkanlık sistemi/parlamenter sistem tartışması yaparken, seçim ve siyasi parti sistemlerini mutlaka hesaba katmak gerekir. Ãœlkemizdeki parlamenter sistem, tarihi bir sürecin ürünüdür. Bu sistemin özünü deÄŸiÅŸtirecek giriÅŸimler, siyasal sistemimizde bir belirsizliÄŸin kapılarını açacaktır."ÃœSTÃœNLÜĞÜ YOK: "TÃœSÄ°AD, siyasi istikrar, demokrasi ve yönetimde etkinlik açısından baÅŸkanlık sisteminin parlamenter sisteme bir üstünlüğü olmadığı görüşündedir" diyen Sabancı, bu sistemin, çok farklı tarihsel koÅŸullardan gelen ve federal bir yapıya sahip ABD dışında, bu açılardan baÅŸarı saÄŸlamış bir örneÄŸine rastlanmadığını belirtti. Sabancı, "Asıl üzerinde durulması gereken konu, halen geçerli olan sistemin iyileÅŸtirilmesi’ derken, mevcut seçim sisteminin, temsili demokrasinin Avrupa'da kabul gören temel ilkeleriyle baÄŸdaÅŸmadığını savundu. Sabancı, Türkiye'nin, yönetim istikrarını tesadüflere bırakmayan, temsilde adaleti kabul edilebilir ölçülerde saÄŸlayan bir seçim sistemine ihtiyacı bulunduÄŸunu dile getirdi.HARCAMALAR ÅžEFFAF OLMALI: Siyasi partilerin iç iÅŸleyiÅŸinin ise üye yazımı, teÅŸkilatlanma, delege sistemi, aday tespiti ve genel baÅŸkanlık gibi konularda demokratik esaslara uygun hale getirilmesi gerektiÄŸini belirten Sabancı, ‘Parti hesaplarının ve seçim harcamalarının ÅŸeffaflığı ve bunların denetimi etkin biçimde saÄŸlanmalı" dedi. Sabancı, "Siyasi parti yasakları ile ilgili maddeler çaÄŸdaÅŸ demokratik anlayışa ve AB ilkelerine göre yeniden kaleme alınmalı, siyasi partilerin kapatılmasına iliÅŸkin maddeler gözden geçirilmeli’ dedi. Sabancı, ‘Seçim ve siyasi partiler yasalarında yapılacak deÄŸiÅŸikler, bizi temsil gücü daha yüksek ve daha iyi iÅŸleyen bir parlamenter rejime kavuÅŸturacaktır’ diye konuÅŸtu.TÃœSÄ°AD'a göre nasıl bir seçim istemi olmalıBugün uygulanan ulusal baraj yüksek. Ãœlke genelinde asgari bir oranda seçmen desteÄŸine sahip partilerin, aldıkları oy oranının altında bir oranda dahi olsa, parlamentoda temsil edilebilmeleri için bu baraj aÅŸağı çekilmeli.HÃœKÃœMETLER, istikrarı pekiÅŸtirecek ve meÅŸruiyet tartışmalarına yol açmayacak ÅŸekilde, göreve gelebilmeli. Seçim sistemi, seçmenlerin sadece birinci tercihlerini deÄŸil, ikinci tercihlerini de ifade edebildikleri mekanizmalara sahip olmalı. SEÇİM sistemi, tek parti hükümetinin çıkamayacağı oy dağılımlarında bile, partilerarası ittifakları teÅŸvik ederek, seçmene hükümet seçenekleri sunmal. Böylece koalisyon hükümeti kuruluÅŸunu seçim sonrası pazarlıklara bırakmayan bir yapı oluÅŸmalı.BÖLGELER, seçmenlerin milletvekili adaylarını yakından tanımasını saÄŸlayacak ÅŸekilde daraltılmalı. Siyasi partilerin milletvekili adayları, mutlaka mümkün olan en geniÅŸ katılımlı ön seçim sistemi ile belirlenmeli."Mustafa Koç, Yüksek Ä°stiÅŸare Konseyi BaÅŸkanıKOÇ Holding Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Mustafa Koç, Yüksek Ä°stiÅŸare Konseyi (YÄ°K) BaÅŸkanlığı'a getirildi. TÃœSÄ°AD'da 2 yıl baÅŸkanlık 4 yılda YÄ°K BaÅŸkanlığı yapan Muharrem Kayhan'ın yerine Koç'un baÅŸkanlığını üstlendiÄŸi YÄ°K'te bu dönem Erkut YücaoÄŸlu, Tuncay Özilhan ve Aldo Kaslowski BaÅŸkan Yardımcısı, Yavuz Canevi ve Zekeriya Yıldırım da sekreter olarak görev yapacak.BaÅŸmüzakereci kim olmalı TÃœSÄ°AD YÄ°K BaÅŸkanı Mustafa Koç, Avrupa BirliÄŸi ile müzakereleri yürütecek heyette kimin baÅŸ müzakereci olması gerektiÄŸi yönündeki sorulara isim vermenin doÄŸru olmayacağını, bunun hükümetin takdirinde bulunduÄŸunu söylemekle birlikte ‘Devlet Bakanı Ali Babacan'ın adı geçiyor’ denilmesiyle birlikte ÅŸunları söyledi:‘Sayın Babacan, bunu layıkı ile yapabilecek bir ÅŸahıs. O bakımdan eÄŸer olursa, bir özel sektör ve sivil toplum örgütü olarak elimizden gelen yardımı gösteririz. Bu görevi üstlenen kiÅŸinin dışarıda saygınlığı olan enternasyonel kimliÄŸi olan, iyi müzakere yapan biri olması lazım. Sayın Babacan, bunu yerine getirir diye düşünüyorum. Tecrübesi yeter.’TÃœSÄ°AD BaÅŸkanı Ömer Sabancı, ‘Şu kiÅŸi, bu kiÅŸi olmasından çok, biraz daha hızlı hareket edilmesini, bu konularda radikal ve cesur karar alınmasını istediklerini’ söylerken, ‘İster müzakere heyeti baÅŸkanı olsun, ister baÅŸ müzakereci ve yardımcıları, bu konularda çabuk kararlar bekliyoruz. Vakit geçirmeden bu konularda çalışmaya baÅŸlanmasını bekliyoruz’ diye konuÅŸtu. TÃœSÄ°AD Ãœyesi ve Türkiye Ä°ÅŸverenler Sendikaları Konfederasyonu (TÄ°SK) BaÅŸkanı TuÄŸrul Kudatgobilik ise, Abdullah Gül'ün bu konuda baÅŸarılı olacağını kaydetti. TuÄŸrul Kudatgobilik, ‘BaÄŸlayıcılığı olması bakımından siyasi noktada BaÅŸbakan'a hemen yakın olan benim tarifime göre en üstteki sayın Abdullah Gül'dür’ dedi.Ä°stikrarsızlık potansiyelleri kurutulmadı TÃœSÄ°AD BaÅŸkanı Ömer Sabancı, ekonomide oluÅŸan dengeleri korumanan ekonomide istikrar açısından zorunlu olduÄŸunu ama yeterli olmayacağını belirterek, ‘Çünkü, henüz istikrarsızlık üretme potansiyeline sahip bazı kaynaklar kurutulamamıştır’ dedi. Türkiye'nin, en büyük sorunu olan, gelir dağılımı bozukluÄŸu, bölgesel geliÅŸmede eÅŸitsizlik ve istihdam yetersizliÄŸine çare üretemediÄŸini anlatan Sabancı, bu sorunların çözümünün yatırımların artırılmasında yattığını, yabancı sermayenin de sürece katılması gerektiÄŸini defalarca söylediklerini anlattı. Yatırım ortamının iyileÅŸtirilmesi açısından vergi oranları ve vergi reformu, kayıtdışı ile mücadele, kamu reformu yapılması, özelleÅŸtirme, sosyal güvenlik reformu gibi konuları da dile getirdiklerini hatırlatan Sabancı, "Bütün bunları geride bırakabilmeliyiz ki, müzakerelere yoÄŸunlaÅŸabilelim" dedi. 45 yeni üye girdiTÃœSÄ°AD'a 2004 yılında katılan 45 kiÅŸi ile birlikte, üye sayısı 543'e yükseldi. TÃœSÄ°AD'a yeni katılan isimler şöyle: "Murat AkdoÄŸan, Ali Akkanat, Mustafa Münir Alaca, Ahmet Alp, Mehmet Ali Aydınlar, AyÅŸe Bilgen, Carlo Costa, Aziz Aykut Demiray, Ahmet Cemal Dördüncü, Mehmet Murat Ensari, Muhammet Nuri Ensari, Levent ErdoÄŸan, Kemal Erol, Bilal Yaman Erturan, Bianco Giovanni, Mustafa Fethi Gürbüz, Levent Hatay, ErtuÄŸrul Hataylı, Mehmet Ä°nal, Hayati Kaya, Kemal Kaya, Merve Kılbey, Şükrü KoçoÄŸlu, Özgür Kuyumcu, Erol MemioÄŸlu, Åžafak Ozan, Cem Özgür, Mehmet ÖzköseoÄŸlu, Gülnaz Arıcanlı Pensoy, Metin Reyna, Rüşdü SaracoÄŸlu, Melek Sarmini, Gerhard Schwarz, Serdar Sunay, Bekir ÅžerbetçioÄŸlu, Esen Talu, Turhan Talu, Mustafa TaÅŸdelen, Orhan Turan, Turhan Turhangil, Alican Ulusoy, Merva Ulusoy, Turgut Uzer, Ömer Yarman ve Hasan Yılmaz."Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!