Türkiye’de 396 bin Ford Transit ve VW Transporter üretilecek

Güncelleme Tarihi:

Türkiye’de 396 bin Ford Transit ve VW Transporter üretilecek
Oluşturulma Tarihi: Nisan 01, 2019 08:21

TÜRKİYE’nin Amerikan Ford’un Avrupa’daki tek kâr merkezi ve ticari araç üssü olduğu uzun süredir bilinen bir gerçek. Bu hep böyleydi ama artık altına daha kalın çizgiler çekiliyor.

Haberin Devamı

Aslında Amerikan devi için Avrupa’da işler pek iyi gitmiyor, özellikle otomobil satışlarında. Uzun zamandır büyük zarar eden şirket 15 Mart’ta 5 bin kişiyi işten çıkartacağını, Haziran ayından itibaren C-Max ve Grand C-Max modellerinin üretimini bitireceğini açıkladı. Şu an için Avrupa’daki otomobil fabrikalarını kapatmaya yönelik bir planları yok ama geçtiğimiz hafta Rusya’daki 2 otomobil ve bir motor fabrikasını kapatacaklarını duyurdular. Hem de haziran ayında.

Ford’un bugün kuşkusuz en büyük sıkıntısı Avrupa’daki yoğun otomobil rekabetine ayak uyduramaması. Aynı General Motors’un (GM) Opel’i satıp tamamen çıkana kadar yaşadığı zorlukları yaşıyorlar. Hatırlatmak gerekirse, GM’in bünyesinde 20 yılı yakın zarar eden Opel, Fransız PSA Grubu’nun bünyesine girdiği ilk tam yılda kâra ulaştı. Sebebi açık, ortak platformlar kullanılıp grup içinde ciddi sinerji yaratıldı. Bu da tasarrufu ve ardından kârı getirdi.
Özellikle emisyon oranlarına ilişkin yeni düzenlemeler Ford’u da oldukça zorlamış, köşeye sıkıştırmış durumda. Amerika’da güçlü olduğu pick-up (kamyonet) ve SUV sınıfındaki başarısını motor seçenekleri yüzünden Avrupa’da tekrarlayamıyor, rekabette geri kalan mevcut ürün gamıyla her yıl zararını katlıyor.

Haberin Devamı

Bu noktada Ford’un tek ama tek kurtarıcısı Koç Holding ile Türkiye’de ortak olduğu Ford Otosan. Özellikle Gölcük’te üretilen Transit modelinin başarısı, Ford’u Avrupa’da hafif ticari araç pazarında zirveye taşımış durumda. Yani Amerika’da F-150 başarısının bir benzeri Avrupa’da Transit Ailesi ile sağlanıyor. Gölcük’te üretilen Transit, Ford’un kârlılık ve satış anlamında Avrupa’da yüzünü güldüren tek gerçek.

Bu noktada Ford, Gölcük’ün gücünden daha fazla yararlanmak için düğmeye bastı. Alman Volkswagen’le yaptığı işbirliğinde en büyük kozu Ford Otosan’ın VW için üreteceği ticari araçlar olacak. Bu konuda çalışmalar başladı, 2023’ten itibaren yeni Transit Custom (V362) ile birlikte yeni VW Transporter birlikte Gölcük’teki bantlardan inip dünyaya satılacak. Şu an için VW’in en büyük hafif ticari aracı Crafter’ın Türkiye’de üretilip üretilmeyeceği ise belli değil. 2025’e kadar belli olabileceği konuşuluyor. Mevcut plan Transporter ile Transit Custom’dan Gölcük’te 396 bin adet üretilmesi üzerine kurulmuş.

Haberin Devamı

Sonuç olarak Avrupa’da 2021’den itibaren tek kanun yeni emisyon sınırları. Bunu tutturabilmek için markaların hepsi işbirliklerine gidiyor. Aksi halde ya büyük yatırımlar yapmak zorundalar ya da mevcut koşullarda büyük cezalar ödeyecekler. Ford ve VW’nin işbirliği bu yönden önemli.

Gölcük için diğer önemli bir nokta ise Rusya’da otomobil üretiminin ve satışının bitmesi. Yapılan açıklamada Ford’un haziran ayından itibaren Rusya’da sadece hafif ticari araca odaklanacağının altı çizildi.

Bu da demek oluyor ki, Ford Otosan’ın Rusya’ya yönelik ticari araç ihracatında ciddi bir artış olacak. Zaten Ford Otosan’ın hafif ticari araç dışında kamyon üretimi ve ihracatı konusunda da ciddi bir atılımı var. Bunların hepsini üst üste tapladığımızda Türkiye’nin yıldızının Ford için çok daha fazla parladığını anlıyorsunuz.

Haberin Devamı

Konuyla ilgili olarak Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün’un yorumu ise şöyle: “Ford’un Rusya’ya yönelik yaptığı açıklama ticari aracın kuvvetleneceği şeklinde. Bu da bizim için bir fırsat.”

Bekleyip göreceğiz ama Gölcük’ün daha doğrusu Ford Otosan’ın yıldızının daha da parlayacağı aşikar...

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!