PO Genel Müdürü ve PETDER Başkanı Ertuğrul Tuncer, EPDK’nın yeni düzenlemeleri çerçevesinde ruhsat alması gereken 2.000 civarında bayinin belediyelere ‘avuç ovuşturttuğunu’ söyledi. PO’nun 6 milyar dolarlık ciro hedeflediğini belirten Tuncer, akaryakıtta kaçakçılığın yeniden arttığını da açıkladı.PETROL Ofisi Genel Müdürü Ertuğrul Tuncer, Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu’nun (EPDK) yayımladığı lisans yönetmeliğiyle belediye sınırları içindeki akaryakıt bayilerinin, ‘gayri sıhhi müessese ruhsatı’ almaları gerektiğini, 1.500-2.000 arasında akaryakıt bayisinde olmayan bu ruhsat nedeniyle belediyelerin ‘ellerini ovuşturduğunu’ söyledi.Tuncer, Petrol Ofisi (PO) üst düzey yöneticileriyle birlikte bir basınla sohbet toplantısı düzenleyerek, yeni ürünleri ‘Protech 98 Plus’ ve ‘Prodizel
Euro Plus’un tanıtımını yaptı. Tuncer, toplantıda sektöre ilişkin değerlendirmelerde bulundu ve Petrol Sanayi Derneği (PETDER) olarak Mart ayında akaryakıt kaçakçılığına ilişkin düzenledikleri toplantıda yaptıkları açıklamaların ihbar kabul edildiğini, önlem alınmaya başlandığını kaydetti. Bu önlemler sonucunda, sadece Mayıs ayında akaryakıt sektöründe yüzde 15’lik büyümenin yaşandığına da işaret eden Tuncer, önlemlerin azalmaya başlamasıyla birlikte akaryakıtta kaçakçılığın yeniden hortladığını gözlemlediklerini de belirtti.6 MİLYAR
DOLAR CÄ°ROErtuÄŸrul Tuncer, PO’nun yüzde 51’inin 2000’de özelleÅŸtiÄŸini ve özelleÅŸtiÄŸi döneme kadar sürekli kan kaybeden, içi boÅŸalan ÅŸirketin kötü gidiÅŸinin deÄŸiÅŸtirildiÄŸini kaydetti. Tuncer, kárlı büyümeyi hedeflediklerini ve 3 aylık sonuçlarında bunu gösterdiÄŸini belirterek, ‘Bu yılki hedeflenen cirosu yaklaşık 6 milyar dolar’ dedi. PO’nun büyüklüğünün ülke sınırlarının dışına da taÅŸtığını kaydeden Tuncer, GüneydoÄŸu Akdeniz’de Petrol Ofisi’nden daha büyük bir dağıtım ÅŸirketinin olmadığını kaydetti.3 aylık dönemde 109 trilyon lira net kár saÄŸladıklarını belirten Tuncer, ÅŸirketin, Ä°ÅŸ-DoÄŸan ile birleÅŸme tarihinde 1.4 milyar dolar olan toplam kredi borçlarının Mart ayı sonu itibariyle 889 milyon dolara gerilediÄŸini açıkladı.Tuncer, ‘PO’nun 400 milyon dolarlık kısa vadeli alacakları var, ortalama 25 gün vadeli. Depolarda 200 milyon dolarlık stok var. Likit varlıkları 600 milyon doların üstünde. Böylesine bir ÅŸirketin piyasada her zaman 500-600 milyon dolarlık krediyle çalışması doÄŸaldır’ dedi.EPDK’nin yayınladığı lisans yönetmeliÄŸiyle bayilerin bazı yükümlülükleri oluÅŸtuÄŸunu anlatan Tuncer, belediye sınırları içindeki bayilerin 20 Aralık’a kadar lisans için ‘gayri sıhhi müessese ruhsatı’ almaları gerekeceÄŸini hatırlattı. Bunun Türkiye’deki çarpıklıklar nedeniyle kolay olmadığını belirten Tuncer, şöyle devam etti:‘PO olarak bizim belediyeden kiraladığımız yerler var. AnlaÅŸmamız diyor ki, ‘Belediye PO’ya kiraladığı bu akaryakıt istasyonlarının gerekli ruhsatlarını tamamlamakla yükümlüdür’, gayet açık ama belediye bu ruhsatı vermiyor. O ruhsatı verir de onun baÅŸka yolları var. Ä°ÅŸte onu her Türk vatandaşı gayet iyi bilir, nasıl alındığını. 1.500-2.000 bayii evraklarını tamamlamak zorunda, tabii ÅŸimdi belediyeler avuçlarını ovuÅŸturaraktan bekliyor.’ Kár marjı Adnan Abi’nin göbeÄŸi kadar basit deÄŸilERTUÄžRUL Tuncer, sektördeki kár marjının 2 cent artırılması yolunda varılan anlaÅŸmanın uygulamaya konulamadığını ve bunda en büyük sorunun Hazine’den kaynaklandığını öğrendiklerini belirtti. Bu artışın kendileri için büyük önem taşıdığını kaydeden Tuncer, ÅŸunları söyledi:‘Sektörde kár marjları motorinde 9 cent/litre, benzinde de 11 cent/litredir. Bu bayilerle akaryakıt dağıtım ÅŸirketleri arasında yüzde 55-45 oranlarında pay edilir. ABD’nin düşük dolar politikası ve doların TL karşısında uzun süre deÄŸer kaybetmesiyle birlikte, dağıtım ÅŸirketlerinin masraflarının TL cinsinden olması, kár marjlarının erozyona uÄŸramasına neden oldu. Kár marjı artışı isteÄŸi buradan kaynaklandı. Öyle bazı medya organlarında yer aldığı gibi, Adnan Abi’nin Sayın BaÅŸbakan karşısında göbek atmasıyla ortaya çıkan bir olay gibi, hafife alınması gereken bir olay deÄŸil.’Kaçak yeniden arttıERTUÄžRUL Tuncer, sektörde kár marjlarının artırılmasını beklediklerini belirterek, etkin bir ÅŸekilde akaryakıt kaçakçılığının önlenmesi halinde, ÖTV’nin kár marjı artışını karşılayabileceÄŸini söyledi. Kaçağın boyutunun 2.5 milyar dolar açıklandığına dikkat çeken Tuncer, ‘Bu kadar büyük gelirin olduÄŸu faaliyet tabi ki hortlayacak. Gürcistan’dan Trabzon’a gelen, haftada 3-4 sefer yapan RO-RO gemilerinin her seferinde 70-80 ton kaçak yakıt bıraktığı yolunda bayilerimizden ÅŸikayetler geliyor. Yine DoÄŸu Beyazıt taraflarından Ä°ran’dan kaçak akaryakıt giriÅŸlerine dair bilgiler alıyoruz. DiÄŸer taraftan Irak’taki faaliyetleri nedeniyle sınırda, kamyonlarda çok miktarda kaçak akaryakıt yakalandığı yolunda bilgiler var.’Â
button