Tuncer: Akaryakıt fiyatları yüksek, vergi indirimi ÅŸart

Güncelleme Tarihi:

Tuncer: Akaryakıt fiyatları yüksek, vergi indirimi şart
Oluşturulma Tarihi: Aralık 25, 2002 00:00

Türkiye'nin Avrupa'da Ä°ngiltere'den sonra en pahalı akaryakıt satan ikinci ülke olduÄŸunu belirten PO Genel Müdürü ErtuÄŸrul Tuncer, vergilerin düşürülerek fiyatların indirilmesi gerektiÄŸini savundu.PETROL Ofisi A.Åž. (PO) Genel Müdürü ErtuÄŸrul Tuncer, akaryakıt fiyatlarının Türkiye gibi bir ülke için çok yüksek olduÄŸunu belirterek ‘‘Vergilerin düşürülmesi suretiyle fiyatların indirilmesi gerekir’’ dedi.Türkiye'nin Avrupa'da Ä°ngiltere'den sonra en pahalı akaryakıt satan ikinci ülke olduÄŸuna dikkat çeken Tuncer, yılda 28 milyon ton ham petrol ithal eden Türkiye'deki yüksek fiyatların vergilendirmeden kaynaklandığını dile getirdi. ErtuÄŸrul Tuncer, ‘‘Mesela kurÅŸunsuz benzini aldığımız zaman pompa fiyatının içinde 591 dolar özel tüketim vergisi var. Bu, fiyatın yüzde 56.4'üne tekabül ediyor. Ayrıca 160 dolar KDV var. Bu da yüzde 15.3'üne geliyor. Yani yaklaşık yüzde 70'i vergi’’ dedi. Türkiye'de 1997 yılının Temmuz ayında uygulamaya geçirilen otomatik fiyatlandırma mekanizmasına göre, içinde bulunulan Akdeniz piyasasındaki fiyatlarda artı eksi yüzde 3 oynamanın fiyatlara yansıtılacağını anımsatan Tuncer, ÅŸunları söyledi:‘‘Ama malesef Avrupa‘daki fiyatlar düştüğü zaman Türkiye'deki fiyatları çok fazla indirmediler ve hemen özel tüketim vergisini artırma yoluna gittiler. Hükümetlerimiz vergi toplamada pek baÅŸarılı deÄŸiller. Bizler onların vergi tahsildarları gibiyiz. Tüketicilerden alıyoruz, ertesi ay Maliye'ye yatırıyoruz vergileri. Dolayısıyla hükümetin iÅŸine geldi, fiyatları düşürmek yerine vergileri artırmak yönüne gittiler. Bu fiyatlar Türkiye gibi bir ülke için hakikaten çok yüksek. Vergilerin düşürülmesi suretiyle fiyatların indirilmesi gerekir diye düşünüyorum. Ancak tabii ki vergiyi tabana yayıp bugün vergi vermeyen bir sektörden de vergi almak suretiyle bu gerçekleÅŸtirilebilir. Bugün Türkiye'de akaryakıttan alınan vergiler yüzde 20'lik bir pay oluÅŸturuyor. Akaryakıt sektörü Türkiye için çok önemli bir sektör.’’Bu fiyat yüksekliÄŸinin halkın tüketim alışkanlıklarını deÄŸiÅŸtirdiÄŸini de söyleyen Tuncer, bu ay itibariyle benzin talebinin ülke genelinde yüzde 5 daraldığını, motorin talebinin ise özellikle son aylardaki kapasite kullanımındaki artışlar, sanayi ve ulaşım sektörünün canlılık kazanması nedeniyle yüzde 5 civarında arttığını belirtti. ‘‘PO da tabii bu olumsuz geliÅŸmelerden nasibini aldı, gerektiÄŸi kadar büyüyemedi’’ diyen Tuncer, ÅŸirketin pazar payı deÄŸiÅŸimlerini şöyle aktardı:‘‘Benzin piyasası yüzde 5 daralmışken bizim talebimiz bir önceki yıla göre yüzde 1 düştü. Bu bize bir pazar payı kazancı saÄŸladı. Benzindeki pazar payımız yüzde 25.6‘dan yüzde 26.5'e yükseldi. Motorindeki talep yüzde 5 artarken PO'daki büyüme yüzde 7 oldu. Böylece pazar payımızı da 35.1'den 35.9'a çıkarttık.’’PO LPG’ye de giriyorÄ°Åž DoÄŸan Petrol Yatırımları'nın PO'nun yaklaşık yüzde 96'sına sahip olduÄŸunu belirten Tuncer, PO adı altında olacak birleÅŸmeyle ÅŸirketin sadece bir petrol dağıtım ÅŸirketi olarak kalmayıp, enerji ÅŸirketine dönüşeceÄŸini açıkladı. Tuncer, ‘‘Dolayısıyla ÅŸirketin bu kapsamda LPG, doÄŸalgaz gibi konularla da yakınen ilgilenmesi söz konusu olacak’’ dedi. Bu konuyla ilgili çalışmalara önümüzdeki yıl içinde baÅŸlanacağını kaydeden Tuncer, ‘‘Bunlar aÅŸama aÅŸama gerçekleÅŸecek. Belki önce LPG sektörüne girebiliriz. Türkiye'de büyük bir oto LPG pazarı var, neredeyse Avrupa'daki en büyük oto LPG pazarı Türkiye‘de mevcut. Türkiye'de satılan 1.2 milyon ton LPG'nin de yaklaşık yüzde 50'si petrol istasyonlarından satılıyor. Dolayısıyla böyle bir hazır potansiyel var elimizde. Onu deÄŸerlendirmemiz söz konusu olabilir. Rize'de yapılacak yeni bir LPG terminali inÅŸaası da gündemimizde’’ diye konuÅŸtu.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!