Tüketiciler banka kartı ve kredi kartını karıştırıyor

Tüketiciler banka kartı ve kredi kartını karıştırıyor

Visa’nın banka kartlarının bilinirliği, algısı ve kullanım alışkanlıklarını öğrenmek amacıyla yaptırdığı araştırma sonuçları banka kartı ile kredi kartının birbirine karıştırıldığını, tüketicilerin yüzde 79’unun banka kartını başka bir adla adlandırdığını ortaya çıkardı.

Araştırma, görüşüne başvurulan kişilerin yüzde 55’inin banka kartını kredi kartıyla karıştırdığı ya da karıştırma eğilimi içinde olduğunu gösterdi. Araştırmanın ortaya çıkardığı bir diğer önemli sonuç da 15-23 arasındaki gençlerin banka kartı kullanımı alışkanlıklarının çok düşük olması, yüzde 81.2’ye yakın bölümünün parasal ihtiyaçlarını ATM makinaları yerine doğrudan anne-babalarından sağlama yönündeki tercihleri oldu. Gençlerin nakit ihtiyaçlarında ATM’leri kullananların oranı ise yüzde 18.8’de kaldı.

Visa’nın İstanbul, Ankara,İzmir,Adana ve Bursa gibi beş büyük ilde ERA Araştırma Şirketine yaptırdığı araştırmanın sonuçlarını kamuoyuyla paylaşmak üzere düzenlenen basın toplantısına Visa Europe Türkiye Genel Müdürü Berna Ülman, Ülke Direktörü Nur Öztin Kurak ve ERA Araştırma Genel Müdürü Elvan Oktar katıldı.

Visa Europe Türkiye Genel Müdürü Berna Ülman sonuçları değerlendirirken, “Araştırma banka kartı ve kredi kartı konusunda büyük bir karmaşa ve algı sorunu olduğunu bize gösterdi. Bu karmaşayı halletmeden tüketicilerin banka kartı kullanımında sağlıklı bir noktaya gelmesi zor. Bu kolay bir dönüşüm değil. Farklı çalışmalar gerektiriyor. Bu araştırma dışında bankalarla, kamu otoritesiyle, üye işyerleriyle ve tüketiciler düzeyinde bir dizi çalışma yapıyoruz. Nakitle mücadele ve alışverişlerde banka kartı kullanımını doğru adrese yönlendirmek için bu çalışmalara daha yoğun bir şekilde devam edeceğiz“ diye konuştu.

AVRUPA’DA YÜZDE 50’YE YAKIN BİZDE YÜZDE 2

Berna Ülman, Visa olarak banka kartları alanında toplam 56.7 milyon kart sayısı içinde 31 milyon adet kartla lider konumunda bulunduklarını belirerek rakamsal olarak şu bilgileri verdi:

“2007 Haziran- 2008 Haziran arasındaki bir yıllık dönemde Visa üzerinden 79 milyar YTL’lik bir işlem gerçekleşti.Bu işlemlerin 77 milyar YTL’si doğrudan nakit çekimi amaçlı olurken sadece yüzde 2’si alış verişte kullanıldı. Her 7 işlemden biri alışverişte kullanılırken büyük bölümü nakit çekimi amaçlı oldu. Birlikte çalıştığımız bazı bankalarda ve hatta bazı gençlik ürünlerinde banka kartı kullanımının yüzde 25’lere kadar çıktığını görüyoruz. Sektör ortalamasını da zaman içinde bu noktalara getirmek bizim hedefimiz. Ancak 2-3 yıl öncesinde banka kartının alışveriş amaçlı kullanımı yüzde 0.5’ler düzeyindeydi. Geçen kısa sürede bu oranı birkaç misli arttırdık. Gelecek yıllarda da katlamalı olarak bu oranın artacağını tahmin ediyoruz, hedefimiz de bu.”

TÜKETİCİYİ ATM’LER YERİNE POS MAKİNALARINA YÖNELTMEK

Banka kartlarının efektif kullanılmadığından yakınan Berna Ülman, kredi kartı ile banka kartının birbirine alternatif olmadığının altını çizerek, “Tüketicilerin kredi kartı veya banka kartı kullanması kendilerinin yapacağı bir tercih aslında. Bizim konumuz mevcut durumda gerçekleşen 77 milyar YTL’lik nakit hareketini ve kişilerin cari hesaplarına yatan paranın oluşturacağı hareketi mümkün olduğunca banka kartları üzerine taşımak ve özellikle de küçük ödemelerde banka kartı kullanımını yaygınlaştırmak. Bu konu sektörün de önemli bir yakınma konusu. Türk halkı alış verişte banka kartını o kadar az kullanıyor ki mutlaka pastanın büyütülmesi lazım. ATM’lerden gerçekleşen nakit çekim hareketini ağırlıkla POS makinelerine yani alış veriş ortamına çekebilmeye çalışıyoruz.Bu hem bütçe yönetimi açısından hem de sağladığı kolaylık açısından tüketici için çok faydalı bir süreç olacak” dedi.

"TÜKETİCİYİ TEŞVİK İÇİN YENİ ÜRÜNLER GELİŞTİRİLEBİLİR"

Ülman ATM’lerden yapılan 77 milyar YTL gibi çok önemli bir kaynağı nakit çekim yerine banka kartları üzerinden alışveriş amaçlı olarak kullanımını teşvik etmek istediklerini kaydederek görüşlerini şöyle sürdürdü: “Modenn ekonominin modern ödeme sistemlerinden geçtiğini ve kayıt dışılıkla mücadelede kart kullanımının çok önemli olduğunu biliyoruz ve bunu arttırmak için büyük çaba harcıyoruz. Ayrıca nakit para sistemde ve ATM’de kaldığı zaman bunun bankalara da tüketiciye de tüm ekonomiye de ciddi bir maliyeti oluyor.Tüketicileri alışverişlerde nakit yerine banka kartına yöneltmek için bankalarla birlikte yeni ürünler geliştirme sürecindeyiz. Bu şekilde tüketici açısından cazip kılınacak yeni ürünler geliştirilecektir.”

TÜKETİCİ HARCAMALARINDA VISA’NIN PAYI ARTIYOR

Ülman, Visa’nın hedefinin tüketici harcamalarından aldığı payı her beş yılda bir iki kat arttırmak olduğunu ifade ederek “ Şu anda tüketici harcamalarından aldığımız pay yüzde 11.5 düzeyinde. Hedefimiz gelecek beş yıl içinde bu payı iki katına çıkararak, yüzde 23’lere kadar ulaştırmak. Banka kartında da aynı hedef söz konusu. Yapmak istediğimiz bu ivmeyi hızlandırmak ve bu süreci biraz daha tetiklemek” diye konuştu.

HER KİŞİ BANKA KARTIYLA YILDA 40 YTL HARCASA CİRO İKİ MİSLİ ARTAR

Toplantıda araştırma sonuçlarını açıklayan Visa Türkiye Ülke Direktörü Nur Öztin Kurak da “Banka kartı sahibi her tüketici yılda 40 YTL civarında banka kartıyla alışveriş yapsa buradaki işlem hacmi iki misline yakın artar” derken araştırmaya katılanların yüzde 44.9’unun banka kartlarını sadece para çekmede, yüzde 15’inin sadece alışverişte, yüzde 34’ünün de hem para çekme hem de alışverişte kullandığını belirtti. Nur Öztin Kurak, banka kartı ile kredi kartı özelliğini en fazla karıştıranların, kredi kartı kullanımı az olan ileri yaşlardaki kişiler olduğuna dikkat çekerek, “Emekli maaşıyla ilgili sorulan sorulara yüzde 79’unun tek seferde çekim yaptığını beyan ettiler. Nedeni sorulduğunda da yüzde 54.2’si aylık ödemelerini yapabilmek ,yüzde 44.6’sı da bir daha bankaya gitmemek için şeklinde yanıt verdiler. Araştırmada öne çıkan bir diğer sonuç da yurtdışına çıkanların ise yüzde 20’sinin banka kartıyla alışveriş yapabileceğini bilmediği oldu” dedi.
Haberle ilgili daha fazlası: