Toprak harekâtı

Güncelleme Tarihi:

Toprak harekâtı
Oluşturulma Tarihi: Nisan 13, 2013 00:00

YAKLAŞIK 40 milyar dolara mal olacak Kanal İstanbul ile ilgili Yüksek Planlama Kurulu (YPK) kararı tamamlandı ve imzaya açıldı. Kanal İstanbul’a ilişkin kararın 3. havalimanının ihalesine günler kala alınması da dikkat çekiyor. Eğer iki proje eş zamanlı başlarsa, kanaldan çıkacak hafriyat havalimanı bölgesinde dolgu malzemesi olacak. Bu da, havalimanını inşa eden firmanın maliyetini etkileyecek.

Haberin Devamı

BAŞBAKAN Tayyip Erdoğan’ın ‘Çılgın Projesi’ olarak bilinen, İstanbul’a ikinci bir boğazın açılmasını sağlayacak Kanal İstanbul için süreç başlıyor. Başbakan Yardımcısı Ali Babacan, “Kanal İstanbul ile ilgili Yüksek Planlama Kurulu (YPK) kararı bu hafta içinde tamamlandı” diyerek sürecin başladığını duyurdu. Şimdi bu karar, Başbakan Erdoğan’ın başkanlığındaki YPK’da imzaya açılacak. İmzaların atılmasının ardından da yaklaşık 40 milyar dolara mal olacak Kanal İstanbul’un ihale hazırlıkları yapılacak.

HAVALİMANI BAĞLANTISI

Kanal İstanbul ile ilgili alınan kararın zamanlaması da dikkati çekiyor. Nedenine gelince, 3 Mayıs’ta yapılacak 3. havalimanı ihalesi için Kanal İstanbul projesinin gerçekleşmesi önem taşıyor. Çünkü, kanalın inşası sırasında, yaklaşık 152 milyon metreküp hafriyat çıkarılacak. Bu hafriyatın bir kısmı da 3. havalimanın inşa edileceği bölgedeki maden ocaklarını kapatmak için kullanılacak. Havalimanı ihale şartnamesinde dolgu maddesinin Kanal İstanbul’dan alınması gibi bir zorunluluk yok. Ancak ÇED raporunda ve yapım sözleşmesinde Kanal İstanbul’dan çıkarılacak hafriyatın dolguda kullanılabileceği belirtiliyor. Bu nedenle Kanal İstanbul, 3. havalimanının maliyetini büyük ölçüde etkileyecek. 3. havalimanı bölgesinde topraklama maliyetinin 2.5 milyar Euro olacağı tahmin ediliyor. Kanal İstanbul başlayamaz ve hiç dolgu malzemesi gelmezse ya da çıkan hafriyat uygun olmazsa, 3. havalimanın maliyeti yükselebilir. Hükümet Kanal İstanbul’la ilgili adımı bu dönemde atarak, 3. havalimanı ihalesine hazırlanan kuruluşlara mesaj verdi.

Haberin Devamı

YPK KARARI ÇIKTI

Başbakan Yardımcısı Ali Babacan, Kanal İstanbul ile ilgili kararı, dün “Ekonomi Güvenliği” konulu panelin açılışında duyurdu. Önlerinde çok önemli vizyon projeleri bulunduğunu söyleyen Babacan, bu projelerden en önemlisinin Kanal İstanbul olduğunu belirtti. Kanal İstanbul Projesi ile alakalı kanal yapıldığında bazı yolların yerinin değişmesinin gerekeceğini ifade eden Babacan, “Yüksek Planlama Kurulu kararı bu hafta tamamlandı. Çünkü yol, köprü çalışmalarının başlaması gerekiyor, arkasından da Kanal İstanbul Projesi’ni gerçekleştirelim” diye konuştu.

Haberin Devamı

GERÇEKÇİ PROJE

Babacan, şunları söyledi: “Sayın Başbakanımız açıkladı. Olmayacak olsa zaten bu açıklanmazdı. Biz, gerçekçi bir proje olduğuna inanıyoruz. Türkiye, hatta dünya için çok konuşulacak bir proje. Her türlü çevre değerlendirmesi ve hazırlığı dikkatli yapılmalı ama yapıldıktan sonra da İstanbul’u, İstanbul’un deniz trafiğini çok rahatlatacak bir proje haline gelecek.”

Havalimanı ihalesinde yüzde 51 şartı da kalktı

* HAVALİMANI ihalesine sayılı günler kala ihale şartnamesinde yapılan şu değişiklikler dikkat çekti:

* 3. Havalimanı ihalesinin şartnamesinde, ihaleye girecek konsorsiyumların en fazla 3 ortaktan oluşması şartı aranıyordu. Şartaname esnetilerek, ihaleden 3 ortaklı konsorsiyum şartı kaldırıldı.

Haberin Devamı

* Bu ortaklardan da birinin yüzde 51 paya sahip olması gerekiyordu. Şimdi yüzde 51 şartı da kaldırıldı.

* Şartnamedeki ikinci değişiklik ise ihale edilen işle ilgili işletmeci veya yatırımcı olarak benzer bir işi bitirme şartıyla ilgili. Yeni şartlara göre, 250 milyon Euro tutarında yol, köprü, beş yıldızlı otel, tünel ve alışveriş merkezi gibi projeleri yapanlara kapı açılmış oldu.

Boğaz trafiğini rahatlatacak

* Kanal İstanbul ile İstanbul’un Avrupa yakasına, Karadeniz ve Marmara Denizi’ni birbirine bağlayacak bir kanal yapılması planlanıyor.
* Kanalın yalnızca inşaat maliyetinin 10-15 milyar dolar, toplam maliyetinin ise 40 milyar dolar olması bekleniyor.
* Kanalın uzunluğu 40-45 kilometre, genişliği yüzeyde 145-150 metre, tabanda ise yaklaşık 125 metre olacak.
* Suyun derinliği 25 metre olacak.
* Kanal İstanbul ile, Karadeniz ile Akdeniz arasında bir geçit olan İstanbul Boğazı’ndaki gemi trafiğini rahatlatmak hedefleniyor. Kanalla birlikte İstanbul Boğazı tanker trafiğine tümüyle kapanacak.
* Kanal İstanbul’dan günde 150-160 geminin geçmesi hedefleniyor.
* Kanalın Marmara Denizi ile birleştiği noktada 2023 yılına değin kurulması öngörülen iki yeni kentten biri kurulacak.

Haberin Devamı

İhale hazırlıkları başlıyor

KANAL İstanbul Projesi ile ilgili Yüksek Planlama Kurulu (YPK) kararının çıkmasıyla ilgili açıklama yapan Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım da “Resmen süreç başladı” dedi. Yıldırım, “YPK kararı çıktı. Kanal İstanbul’da artık bundan sonraki süreç, ihale hazırlıklarının yapılması, ihaleye çıkarılması ve yapım aşamasına geçilmesi. Resmen süreç başladı. Hayırlı olsun” diye konuştu.

Silah almak zorlaştı

EMNİYET Genel Müdürlüğü, Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanun’da köklü değişiklikler öngören bir yasa tasarı taslağı hazırladı. İçişleri Bakanı Muammer Güler’in talimatıyla hazırlanan tasarı taslağı, ilgili kurumların görüşünün alınmasının ardından TBMM’ye sunulacak. Tasarı taslağı yasalaşırsa silah ruhsatı almak için artık sağlık raporu ve sabıka kaydı yeterli olmayacak. Taslağa göre, silah ruhsatı almak isteyenler 7 ila 10 gün sürecek bir eğitim programına tabi tutulacak. Eğitim programı boyunca psikolog ve sosyologların da bulunduğu uzmanlarca izlenecek. Ciddi psikolojik testler uygulanacak. Uzmanlar “silahlanamaz” derse ruhsat verilmeyecek. Av tüfeği ruhsatı alma yaşı da 18’den 21’e çıkarılacak. Şu anda 21 yaşını dolduran tabanca, 18 yaşını dolduran av tüfeği alabiliyor. / A.A.

Haberin Devamı

Güzargahı sır gibi saklı

* Kanal İstanbul Projesi’nin güzergâhı hâlâ sır gibi saklanıyor.
* Projenin maliyeti ve hafriyat kolaylığı açısından en uygun yer olarak ise Küçükçekmece- Başakşehir-Arnavutköy hattı gösteriliyor.
* Öte yandan Büyükçekmece Gölü’nden başlayıp Bahşayiş Deresi üzerinden ilerleyip Boyalık’tan Karadeniz’e ulaşan bir hat ile Silivri’nin batısından başlayıp Fenerköy ve Kabakçı üzerinden Karadeniz’e ulaşan bir güzargahtan daha söz ediliyor.
* Ancak bu iki güzergahta, hafriyat ve maliyetin ilk güzergahtan daha fazla olacağı için uygun olmayacağı ifade ediliyor.

Toprak harekâtı

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!