TOFAŞ 40'ıncı yılını kutluyor

Güncelleme Tarihi:

TOFAŞ 40ıncı yılını kutluyor
Oluşturulma Tarihi: Şubat 12, 2011 11:26

TOFAŞ Üst Yöneticisi (CEO) Ali Pandır, Türkiye'nin toplam otomotiv üretiminin, geçen yıldan daha kötü olmayacağını, geçen yılın biraz üzerinde gerçekleşeceğini bildirdi.

Haberin Devamı

Pandır, TOFAŞ Fabrikasının kuruluşunun 43., üretime başlamasının 40. yılı olması nedeniyle çalışanlarının da katıldığı kutlama töreninde yaptığı konuşmada, TOFAŞ'ın, adında Türk ibaresi geçen tek Türk otomotiv üreticisi olduğunu kaydetti.

TOFAŞ'ın adım adım bir Türk otomotiv “devi” olarak büyürken, bir yandan da Türk otomotiv sektörüne yön verdiğini, ulusal sektörü de daha ilerilere taşıma noktasında da her daim öncülük etmeyi başardığını dile getiren Pandır, 2010 yılında TOFAŞ'ın, 312 bin adetle Türkiye'de en çok otomobil ve hafif ticari araç üretimi yapan otomotiv üreticisi olduğunu, 2010 yılında sektör üretiminin yüzde 28,5'ini gerçekleştirdiğini anlattı.

Pandır, 2005 yılında 161 bin adet araç üreten TOFAŞ'ın, 2010 yılında bu rakamı neredeyse 2'ye katladığını belirterek, TOFAŞ'ın ürettiği araçlarda yerlilik oranının ise yüzde 75'in üzerinde olduğunu kaydetti.Bunun dışında otomotiv ihracatında yüzde 25'den fazla pay alarak 2,3 milyar dolarlık ihracata imza attıklarını ifade eden Pandır, 2010 yılında TOFAŞ'ın ürettiği 194 bine yakın aracın dünya yollarına çıktığını söyledi.

Pandır, İstanbul Sanayi Odası (ISO) verilerine göre 2005 yılından bu zamana otomotiv ana sanayi ve yan sanayi sektörünün yarattığı toplam katma değer aynı kalırken, TOFAŞ'ın bunu 2 kat arttırdığını belirterek, “TOFAŞ'ta cari açık yok, cari açık fazlası vardır” dedi.Törenden sonra gazetecilerle düzenlenen sohbet toplantısında soruları cevaplayan Pandır, TOFAŞ Fabrikasında üçüncü vardiyaya geçmek için şartların geçen yıl oluştuğunu bildirdi.

Pandır, geçen yıl geleceği tam anlamıyla göremedikleri ve özellikle Avrupada'ki kırılganlık nedeniyle üçüncü vardiyaya geçmek için beklediklerini, geçen yıl üretimdeki fazlalığı fazla mesai ile karşıladıklarını anlattı.

Opel ve Vauxhall markaları için üretecekleri Cargo, Combi ve Panaroma karoser versiyonlarına sahip araç için zaten en geç 2011 yılının 3. çeyreğinde 3 vardiyaya geçeceklerini ifade eden Pandır, böylelikle iç piyasada sürprizlere hazırlıklı olmayı, pazardaki hızlı artışlara reaksiyon vermeyi istediklerini dile getirdi.
Pandır, Opel ve Vauxhall markaları için üretecekleri aracın yılın son iki ayı için yaklaşık 8 bin adet, 2012 yılı içinde 40 bin adet olacağını anımsattı.

Bu yıl otomotiv pazarının geçen yıla yakın hatta bir miktar onun üzerinde gerçekleşebileceğini belirten Pandır, “Geçen yıla yakın hatta onun üzerinde pazar oluşması mümkün ama diğer taraftan hükümetin de özellikle kredi hacminin genişlemesi konusunda endişeleri var. Merkez Bankasının politikalarıyla avronun özellikle yüksek seviyelerde kalırsa sıcak parayı kovmak için yapılan önlemlerle talep bir miktar frenlenecek. Bu yıl Türkiye otomotiv pazarında hem artı hem eksi yönde sürprizler olabilir diye düşünüyorum” diye konuştu.

ABD'YE DOBLO İHRACATI...

Pandır, kendilerinin ABD'ye Doblo ihracatı için bir fizibilite çalışması başlattıklarını anımsatarak, daha sonra o fizibilite çok pozitif olmadığı için dondurduklarını kaydetti.

Doblo segmentine rakiplerinin girdiğini, ayda bin 50 adet satışla başladığını, ancak şu anda 3 bin adetlik satışlara ulaştığını, bu segmentte ABD'de ilk defa bir araç satıldığını anlattı.

ABD'ye Doblo ihracatı konusunda son kararı Chrysler'in vereceğini bildiren Pandır, “Çünkü alıcı ve satıcı onlar olacak. Onların 'tamam biz bu arabayı bu fiyattan satar ve segmentte rekabet ederiz' diye son kararı vermesi lazım. Daha henüz öyle bir karar bize gelmedi” dedi.

Pandır, Türkiye'nin toplam otomotiv üretiminin geçen yıldan daha kötü olmayacağını ifade ederek, toplam otomotiv üretiminin geçen yılın biraz üzerinde gerçekleşeceğini kaydetti.

Haberin Devamı


“Bu yılki toplam otomotiv üretimi geçen yılın bir kaç puan üzerinde olacaktır, geçen yıldan daha düşük olmayacaktır” diyen Pandır, TOFAŞ üretimlerinin de ona paralel olacağını, bu yıl 320 bin civarında bir üretim yapacaklarını tahmin ettiklerini dile getirdi.

Pandır, kendilerinin her yıl yaklaşık yüzde 4 gibi maliyetlerini düşürecek verimlilik çalışmalarının olduğunu belirterek, “Fabrikada adam başı 43 tane öneri geldi. Çalışanlarımızdan verimlilik için gelen 200 binin üzerinde öneri var. Geçen yıl 37 milyon avrodan fazla sadece bu çalışan önerileriyle fabrikadan verimlilik elde ettik” dedi.

MISIR'LA GÖRÜŞMEMİZ KESİLDİ

İhracatta yeni pazarlara yönelik çalıştıklarını ancak yeni pazarlarda gelişmenin zor olduğunu ifade eden Pandır, şunları kaydetti:

“Mısır'la görüşüyorduk ama son üç haftadır Mısır'la görüşmemiz kesildi. İran'la da görüştük onlarla da kesildi. Daha önce Mısır'da bu Şahin otomobillerinin montajı yapılıyordu, son üç yıl öncesine kadar. Türkiye'de üretmediğimiz halde sadece Mısır için parça üretiyorduk. Onlar da onu monte ediyordu. Ufak rakamlardı. Onu durdurduk biz. Bizim için fizibıl olmamaya başladı.Mısır'da değişik firmalarla başka modellerle Albea gibi güncel bir modelle tekrar orada montaj yapabilir miyiz diye görüşmelerimiz devam ediyor. Biraz sonuca gelmek üzereydik ki bu politik olaylarla şu anda yine durduk.”

Pandır, Irak'ta da çok yüksek potansiyel olduğunu dile getirerek, Irak'ta bayilik kurmak için çok sayıda müracaat olduğunu, Fiat'la birlikte bu müracaatları değerlendirdiklerini anlattı.Ali Pandır, “Uzun vadede esas potansiyelin Türkiye'nin doğusunda olduğu kesin. Çünkü Avrupa pazarı artık doygunluğa ulaştı. Dolayısıyla bu pazarların zorluklarına rağmen orada mutlaka yılmadan çalışmak lazım” dedi.

Elektrikli Doblo'nun seri üretimine geçiş çalışmalarının da sürdüğüne değinen Pandır, ancak şu anda henüz “şu tarihte seri üretime geçeriz, satarız” diye bir planlarının olmadığını söyledi. Pandır, elektrikli araçlarda henüz bir pazardan falan bahsetmenin mümkün olmadığını da kaydetti. Linea'nın gelecek yıllarda bir üst versiyonunu çıkarmak gibi bir çalışmaları olduğunu bildiren Pandır, mevcut Linea'nın da devam edeceğini, Linea'nın bu üst modelinin 2012 yılının ortalarından sonra olabileceğini ifade etti.

HAFİF TİCARİ PICK-UP

Pandır, sektördeki hafif ticari pick-up olarak müşterilere, kaliteyi ve güvenilirliği garanti edecek bir çalışma hazırlığı içinde olduklarına işaret ederek, Yeni Fiat Doblo ön görüntüsüne sahip olan pick-up'ın seri üretimine TOFAŞ'ın Bursa fabrikasında başlanacağını kaydetti.

2011 yılının 3. çeyreğinde seri üretim halini Türkiye pazarına sunmayı amaçladıklarını dile getiren Pandır, “Yılda yaklaşık 20 bin pick-up ve hafif kamyonetin satıldığı pazara girecek yeni model ile ilgili isim çalışmalarımız sürüyor ama bu aracının adının Doblo uzantılı olmayacağını söyleyebiliriz. Bu pazarın içinde en az yüzde 10 pay almayı ve pazarı daha da genişletmeyi amaçlıyoruz” dedi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!