Tek farkları amblemleri

Güncelleme Tarihi:

Tek farkları amblemleri
Oluşturulma Tarihi: Mart 15, 2006 00:00

Dünya otomotivinde son yıllarda üretim ve ürün geliştirme maliyetlerini azaltmak için ortak üretim yoluna giden uluslararası şirketlerin sayısında hızlı bir artış yaşanıyor. Bu da otomotivde birbirinin aynı, sadece markaları farklı araçların sayısının artmasında etkili oluyor. Bir başka değişle otomotivde ’tek yumurta ikizi ve üçüzü’ dönemi başlamış oldu. Rekabetin yoğun olduğu otomotivde kazançlı olarak gözüken bu sistemin hızla yaygınlaşması bekleniyor.

Son yıllarda otomotiv sektöründe gerçekleşen uluslararası dev birleşmeler sonucunda, ortak platform kullanma dönemi hız kazandı. Üretim ve ürün geliştirme maliyetlerini azaltmak için ortak üretim yoluna giden otomotiv grupları bünyelerindeki farklı markaları ortak platformlarda üretiyor, bir çok parçayı ortak olarak kullanma yolunu seçiyor. Böylece bir modelin maliyetini iki hatta üç modele yayarak ciddi tasarruflar elde edip, yatırımın büyük kısmını teknoloji ve tasarım alanında gerçekleştiriyorlar.

SADECE AMBLEMLERİ FARKLI

Aynı platform veya aynı parçaların kullanılması araçların görünümü değişik olduğu için çok fazla dikkat çekmiyordu. Fakat son dönemde tamamen aynı tasarıma sahip, sadece amblemleri farklı otomobillerin sayılarında hızlı bir artış gözlenmeye başladı. Bu tip araçlara son dönemde en güzel örnek, Toyota ve PSA Peugeot Grubu’nun üçüzleri gösterilebilir. Üç şirketin geliştirdiği tek bir araç Toyota Aygo, Citroen C1 ve Peugeot 107 olarak üç farklı isimle piyasa sunuldu. Türkiye’de de benzer gelişme Tofaş’ın Fiat ve PSA Grubu için üreteceği küçük hafif ticari araçla yaşanıyor. Bursa’da üretilecek Minicargo isimli araç ise Avrupa’da üç farklı marka ve üç farklı isimle satılacak.

PSA VE FIAT BAŞI ÇEKİYOR

Otomotiv firmalarının geliştirdiği bu sistemin en son örneği ise geçtiğimiz hafta Cenevre Otomobil Fuarı’nda ortaya çıktı. Suzuki-Fiat ortaklığında geliştirilen yeni bir model Suzuki SX4 ve Fiat Sedici ismiyle piyasa sunuldu. Aynı fabrikadan çıkan ve aynı tasarıma sahip olan iki aracı birbirinden ayıran tek fark ise amblemleri. Bu noktaya gelen şirket ortaklıkları artık otomotiv dünyasının kazandıran trendlerinden birini oluşturuyor. Bu tür ortaklığı giden şirketlerin başında ise PSA grubu, Mitsubishi ve Fiat geliyor.

Tek yumurta üçüzleri Aygo, C1 ve 107

Peugeot, Citroen ve Toyota, aynı platformu kullanarak ürettikleri aracı 3 farklı markayla geçtiğimiz yıl Avrupa’da satışa sunmuştu. PSA Peugeot Citroen ve Toyota Motor Corporation’un aynı platform kullanılarak 3 farklı giriş sınıfında yer alacak otomobil üretmek için 5 yıl önce başlattıkları ortak projenin meyvelerini almaya başladılar.

Avrupa pazarı için giriş sınıfında yer alacak binek otomobil üretilmesi hedefiyle yola çıkan Peugeot, Citroen ve Toyota markaları aynı üretim bandından çıkan 3 yeni kompakt model olan Peugeot 107, Citroen C1 ve Toyota Aygo’yu satışa sundular. Peugeot 107, Toyota Aygo ve Citroen C1 modelleri birçok ortak parça kullanılarak aynı fabrikada üretiliyor. Aynı platform üzerinde geliştirilen 3 yeni otomobilin üretimi, projenin açıkladığı Temmuz 2001 tarihinde belirtildiği gibi Çek Cumhuriyeti’nde fabrikada gerçekleştiriliyor. Yıllık üretim kapasitesi 300 bin adet olan fabrikada 200 bin adet Peugeot 107 ve Citroen C1 ile 100 bin adet Toyota Aygo üretiliyor. Çek Cumhuriyeti’nde 3 bin kişiye istihdam yaratan projenin şimdiye kadar ki yatırım maliyeti ise 1.5 milyar Euro.

Üç markalı Minicargo

Fiat ve PSA Peugeot Citroen Grubu için üretilerek üç farklı marka adı altında piyasaya çıkacak ’Minicargo’ için Tofaş 350 milyon Euro yatırım yapacak. Tofaş bu yatırımla Minicargo’nun dünyadaki lisansına da sahip olacak. Bursa fabrikasında yılda 135 bin adet üretilmesi planlanan yeni hafif ticari aracın, 2008 yılında satışa sunulması hedefleniyor. Tofaş, bu yeni araç için Araştırma-Geliştirme ve üretime başlangıç maliyetlerini kendisi finanse edecek. Bu yatırım karşılığında aracın lisans hakları ise tamamen Tofaş’a ait olacak. Fiat ve PSA Grubu, herhangi bir yatırım yapmazken, üretilen araçların üçte ikisi PSA Peugeot Citroen, üçte biri Fiat tarafından kullanılacak. Yeni bir platform üzerinde yapılacak geliştirme ve üretimden tamamıyla Tofaş sorumlu olacak. Bu aşamada PSA Peugeot Citroen ve Fiat’ın aktif destekleri alınacak. Bu ihracat sonrasında ise 1 milyar dolar gelir elde edilmesi planlanıyor.

Suzuki SX4 ve Fiat Sedici

Japon otomobil üreticisi Suzuki ve İtalyan Fiat ile 2003 yılının Nisan ayında imzalanan anlaşma sonucunda Suzuki SX4 ve Fiat Sedici’nin üretimine karar verildi. Suzuki Swift platformu üzerinde geliştirilen araçlar, Suzuki’nin Macaristan’daki fabrikasında üretiliyor. Yıllık 60 bin adetlik kapasite ile üretilen araçların 40 bin adeti Suzuki amblemi altında SX4 ismi ile üretilirken, Fiat’a verilen 20 bin adeti ise İtalyanca 16 anlamına gelen Sedici ismi ile bantlardan çıkıyor. Aynı iç tasarıma sahip olan Suzuki SX4 ve Sedici, sadece farklı amblemleri ve ön tamponları ile ayırt edilebiliyor. Bir hafta önce Cenevre Otomobil Fuarı’nda resmi tanıtımları yapılan araçlar iki veya dört tekerlekten çekişli olarak satılacak. 1.5 ve 1.6 litre benzinli, 1.9 litrelik dizel motorların sunulduğu araçlar yüksek yapıya sahip kompakt hatchback olarak tasarlanmış.

Trafic, Vivaro ve Primastar

Renault ve Nissan’ın Avrupa’daki ilk ortak üretimi olan X83 kod adlı ticari araç, 2002 yılının Eylül ayında Nissan’ın Barselona’daki fabrikasında üretime geçti. Renault ve GM ortaklığında Avrupa’da satışa sunulan araçlar, Renault markası altında Trafic, Opel markası altında Vivaro, Nissan markası altında ise Primastar ismi ile satılıyor. 240 milyon Euro yatırım yapılan X83’ler yılda 150 bin adet üretiliyor. 2002 yılında Van of The Year ödülünü alan araçların tasarımları tamamen aynı. Uzun ve kısa olmak üzere iki farklı kasa tipine sahip olan araçlardan Opel Vivaro ve Renault Trafic ülkemizde de satılıyor.

Ducato, Boxer ve Jumper

Bir diğer hafif ticari araç üretimi Fiat ve PSA ortaklığında gerçekleştiriliyor. 1978 yılından beri ortaklaşa hafif ticari araç üretimini gerçekleştiren Fiat ve PSA, bu ortaklığını 2017 yılına kadar sürdürmek üzere antlaşma imzalamıştı. Fiat markası altında Ducato, Peugeot markası altında Boxer ve Citroen markası altında ise Jumper olarak üretilen araçların iç ve dış tasarımları tamamen aynı. İtalya’nın güneyinde bulunan Val di Sangro kentindeki Sevel fabrikasında ve Fransa’daki Valenciennes tesislerinde yıllık olarak toplam 390 bin adet araç üretiliyor. Bu ortaklıkla bugüne kadar 4 milyona yakın araç üretildi.

Çift yumurta ikizleri

Otomotiv dünyasında farklı tasarıma sahip olup aynı platformda ve aynı teknik altyapıda geliştirilen otomobillerin sayısı çok daha fazla. Ortak markaların üretim maliyetlerini azaltmak için uyguladıkları bu yöntem aynı özellikte fakat farklı tasarımlı birçok aracın ortaya çıkmasına neden oluyor. Hatta bazı firmalar daha önce hiç bulunmadıkları segmente, bu ortaklıklarla giriş bile yapabiliyorlar. İşte farklı kabuk altındaki bazı ürünler:

Hyundai Accent Era, Kia Rio

Koreli otomobil üreticileri Hyundai ve Kia’nın ortak platformda geliştirdikleri Rio ve Accent Era modelleri de birbirlerine çok benzeyen tasarımları ile dikkat çekiyorlar. Değiştirilen ön ve arka tasarımları ile birbirinden ayrılan araçlara yandan bakıldığında ise ayırt etmek gerçekten zor. İç mekan tasarımı neredeyse tamamen aynı olan araçların motorları da ortak. 1.5 litre 110 beygir gücündeki dizel motor her iki araçta da kullanılıyor. Ayrıca Kia Sportage ile Hyundai Tuscon da platform kardeşliğinin dışında aynı teknik özelliklere sahip.

Dodge/Chrysler Neon, Mitsubishi Lancer

Daimler-Chrysler bühyesindeki iki marka birçok modelinde ortak platformu kullanıyor. Dodge ve Chrysler amblemleri altında satılan Neon, Mitsubishi’nin geliştirdiği Lancer platformunu kullanıyor. Yeni geliştirilen Sportback ve Evo X konsepti ile uzun yıllardan beri kullandığı Lancer platformuna son verecek olan Mitsubishi, bu platformu yine Chrysler ile paylaşacak.

Mitsubishi Colt, Smart Forfour

Smart Forfour 2004 yılında Hollanda’daki NedCar fabrikasında Mitsubishi ile birlikte üretilmeye başlandı. Forfour’un parçalarının çoğu 2003 yılında üretilmeye başlanan Mitsubishi Colt ile ortaklaşa kullanılıyor. Aynı platform olmasının yanı sıra, süspansiyon sistemi, yeni jenerasyon 3-4 silindirli benzinli ve 1.5 litre dizel motorlar iki model arasında ortak olarak kullanılıyor. Ayrıca Forfour Brabus’ta kullanılan 1.5 litre 177 beygirlik motor da Colt CZT’de kullanılıyor. Bu motor Colt CZT’de 150 beygir güç üretiyor.

Peugeot 4007, Mitsubishi Outlander

Mitsubsihi’nin yıllardır kullandığı 4x4 sistemi kendisine bir Peugeot modelinde yer bulacak. 4x4 segmenitne girmeye hazırlanan Peugeot, Mitsubishi’den aldığı teknik destekle isminin 4007 olması beklenen 4x4 aracını 2007 yılında tanıtacak. Mitsubishi Outlander modeli üzerinde geliştirilen yeni 4x4, teknik altyapısının tamamını Outlander ile ortak kullanacak.

Audi A4, Volkswagen Passat

Aynı marka grubundaki Audi ve Volkswagen de birçok modelinde ortak platformu kullanıyor. Kompakt segmentteki A3 ile Golf aynı teknik altyapıya sahip. Aynı zamanda Golf platformu VW grubu bünyasindeki birçok modelde de kullanılıyor. Bu platform Golf dışında: VW Touran, Caddy, Jetta, Beetle, Seat Toledo, Seat Leon, Seat Altea ve Skoda Octavia modellerinde de kullanılıyor. D segmentindeki A4 ile Passat da B7 kod adındaki ortak platformu kullanıyor.

Ford Focus, Volvo S40, Mazda 3

C segmentinin önemli üç rakibi de aynı platform üzerinde yükseliyor. İlk olarak Mazda 3’te karşımıza çıkan platform daha sonra S40 ile kendisini gösterdi. Ford’da ilk olarak C-Max ile kullanılan alt yapı, sonra yeni Focus’ta da kendisine yer buldu.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!