Otomotivin deprem vergisi 222 trilyon

Güncelleme Tarihi:

Otomotivin deprem vergisi 222 trilyon
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 30, 1999 00:00

Haberin Devamı

Ekim ayında Meclis'te görüşülecek olan ‘‘Ek Vergi’’ tasarısı içinde yer alan araç sahiplerinden alınacak ek Motorlu Taşıt Vergisi'nden trilyonlar bekleniyor. Ekimde ek vergi meclisten geçerse, hükümet 5 milyon 155 bin trafiğe kayıtlı motorlu araçtan tahmini 221.7 trilyonluk ek gelir elde edecek.

Kamuoyunda ‘‘Taşıt Pulu’’ olarak bilinen Motorlu Taşıt Vergisi, ocak ve temmuz aylarında olmak üzere yılda iki taksitte ödeniyor. Motorlu Taşıt Vergisi otomobilin ağırlığına ve yaşına göre belirleniyor.

Ağırlığı 950 kg. ve daha aşağısı olan 1-6 yaşındaki bir otomobilin Motorlu Taşıt Vergisi 24 milyon lirayken, 951-1200 kg. arasındaki otomobilin vergisi 36 milyon 550 bin, 1201-1600 kg'a kadar olan otomobilin vergisi ise 60 milyon 770 bin lira. Motorlu Taşıt Vergisi, 1801 kg. ve daha ağır otomobillerde 244 milyon liraya kadar çıkabiliyor.

Türkiye'de ağırlığı 951-1200 kg. ile 1201-1600 kg. olan otomobiller yoğun olarak satılıyor. Buradan yola çıkarak bu otomobillerin ortalama Motorlu Taşıt Vergileri 36 milyon 550 bin lira olarak düşünüldüğünde, sadece 3 milyon 838 bin otomobilden toplanacak vergi 140 trilyonu buluyor.

Minibüslerin ortalama Motorlu Taşıt Vergisi 27 milyon 250 bin lira, otobüslerin ortalama 82 milyon 230 bin lira, kamyonet ve kamyonların 68 milyon 590 bin lira olarak hesaplanabilir.

Bu yaklaşımla 211 bin adet minibüsten elde edilecek ek Motorlu Taşıt Vergisi 5.7 trilyon, 108 bin otobüsten elde edilecek vergi 8.8 trilyon, kamyonet ve kamyonlardan elde edilecek vergi ise 68 trilyonu bulacak.

Türkiye'de trafiğe kayıtlı motorlu araç sayısı toplam 5 milyon 155 bin adet. DİE verilerine göre, Türkiye'de 3.8 milyon otomobil, 211 bin minibüs, 108 bin otobüs ve 997 bin kamyonet-kamyon bulunuyor.

Yüzyılın son oto fuarı kapılarını açıyor

20'nci yüzyılın Avrupa’daki son otomobil fuarı, Uluslararası Frankfurt Motor Show 15 Eylül 1999 tarihinde kapılarını otomobilseverlere açıyor. Otomobilseverler 26 Eylül 1999'a kadar 10 gün boyunca, otomobil dünyasının 21'inci yüzyıl için yaptığı hazırlıkları yakından görebilecekler. Basın mensupları için 14 Eylül'de açılacak fuarın resmi açılışı ise 16 Eylül'de gerçekleşecek. Bu yılki fuarın ana teması ‘‘Otomobil ve geleceğin buluşması’’ olarak belirlendi. Ana temadan da anlaşılacağı gibi otomobilseverler, bu fuarda geleceğin otomobillerini yakından görme olanağı bulacaklar. 43 ülkeden 1200 firmanın katıldığı Uluslararası Frankfurt Otomobil Fuarı, 225 bin metrekarelik bir alanda düzenleniyor.Frankfurt fuarını Hürriyet Gazetesi aracılığıyla takip edebileceksiniz. Fuarı izleyecek Hürriyet ekibi, otomobil dünyasındaki son gelişmeleri, dünya ile aynı anda okuyucularına sunacak.

İzmir Fuarı'nda otomotiv depremi

Her yıl otomotiv firmalarının gövde gösterisine dönüşen İzmir Fuarı bu yıl sönük geçiyor. Bu yıl 68'incisi düzenlenen İzmir Enternasyonel Fuarı'na az sayıda otomobil firması katıldı. Renault, Tofaş, Toyota gibi büyük otomobil üreticileri fuarda standat açmazken, Nissan firması son anda fuardan çekilme kararı aldı. Firmaların İzmir Fuarı'nda bulunmamalarının nedeni olarak, bu yıl sadece İstanbul'daki Auto Show Fuarı'na katılmak istemeleri ve deprem gösteriliyor. Fuara katılan firmaların yetkilileri ise, İzmir’de bulunma nedenlerini ekonomik krizden kurtulmak olarak gösteriyorlar.

İzmir Enternasyonel Fuarı'na birçok otomobilci katılmazken, Opel, Ford, Hyundai, Mitsubishi gibi firmalar fuarda, 2000 yılı modellerini açtıkları standlarda sergiliyorlar. Ford, 2000 modeli Focus'u, Hyundai 2000 modeli Coupe ve Elantra'yı, Opel ise 2000 modeli Vectra'yı fuarda tanıtıyor.

Hyundai Assan, 26 Ağustos-10 Eylül tarihleri arasında düzenlenen fuarda milenyum araçlarını sergiliyor. Toplam 1420 metrekarelik binek ve ticari araç standlarında en çok ilgiyi binek araçlarda, dış görünümü baştan aşağı yenilenen Coupe ile Elantra 2000, ticari araç grubunda ise HD 72-77 kamyonleri ile Aero City 540 otobüs çekiyor. Ayrıca Atos, Accent, Sonata, Starex ve Galloper'da sergileniyor.

4X4’lere ilgi

Otomobil firmalarının standları her zaman olduğu gibi bu yıl da büyük ilgi görüyor. İzmir Fuarı’na katılan otomobil firmalarının standlarında en yoğun ilgiyi arazi araçları, spor otomobiller görüyor. Volkswagen’in ‘New Beetle’ modeli de İzmirli otomobilseverleri tarafından büyük beğeni topladı. Özellikle 4x4 tutkunlarının yoğun ilgi gösterdiği arazi araçları arasında en çok tercih edilenler ise Opel Frontera, Mitsubishi Pajero, Hyundai Galloper oldu.

Peugeot 607'de ani frende dörtlüler yanıyor

PEUGEOT 2000'li yılların otomobili 607 modelini gelecek yıl mart ayında Türkiye'de satışa sunacak. 605'in takipçisi olan 607, uzun ve ince siluetinde eğimli ve düz çizgileriyle cesur, çekici bir görünüm sergiliyor. 607'de ikisi 4 silindirli, 2.2 lt. ve biri temelden modifiye edilmiş 2499 cc'lik bir V6 olmak üzere üç yeni motor seçeneği sunuluyor. Güvenliğe büyük önem veren 607'de iki yüksek kapasiteli ön hava yastığı, ön yolculara göğüs koruması sağlamak amacıyla iki yan hava yastığı ve ön ve arka yolculara kafa koruması sağlamak amacıyla da şişebilir yan perdeler kullanılmış. Bunun dışında güvenlik konusunda iddialı sistemlerde donatılan 607'de sürücünün ani hız düşüklüğünde fren pedalına basmasıyla birlikte otomobilin beyni, ayağın pedala bastığı andaki hız ve uygulanan fren basıncı arasındaki uyumsuzluğu derhal analiz ederek Brembo frenler üzerindeki basıncı artırıyor ve diğer sürücüleri olası bir tehlikeye karşı uyarmak için otomatik olarak dörtlü flaşörleri yakıyor. 607'nin bir başka özelliği ise kendi sınıfındaki diğer otomobillerden daha uzun olması. Uzunluğu 4.87, genişliği 1.83, yüksekliği 1.46 metre olan 607, yerini aldığı 605'ten 11 santimerte daha uzun.

Otomotivde deprem

öncesine dönüldü

DEPREM nedeniyle üretimin durduğu otomotiv sektörü deprem öncesine döndü. Depremin az hissedildiği bölgede bulunan Tofaş ve Renault hafta başında üretime başlarken, depremden en fazla etkilenen Kocaeli ve Adapazarı'nda bulunan Hyundai, Toyotasa ve Honda fabrikalarında üretim önümüzdeki günlerde start alacak.

Deprem sırasında tatilde olan Renault ve Tofaş fabrikalarında hasar olmadı. Üretim hatlarında bakım yapıldıktan sonra, geçen hafta başında üretime yeniden başlandı. Depremden en fazla etkilenen bölgede yer alan Hyundai fabrikası en çok hasar gören otomotiv firması oldu. Elektronik destek ünitelerinde meydana gelen hasar giderildikten sonra üretime başlanacak. Hyundai'nin üretime 1 ay içinde başlayacağı belirtiliyor.

Depremin en fazla hasar verdiği Adapazarı ilindeki Toyotasa fabrikasında da bazı malzemler hasara uğradı. Makinaların hassas ayarlarının yapılmasının ardından Toyotasa fabrikasında üretime geçilmesi bekleniyor.

Deprem Honda'nın Gebze'deki fabrikasında hasara neden olmadı. Fabrikada üretim eylül başında başlayacak.

Otomatik sevenlere

Citroen Xsara

CİTROEN Türkiye Genel Distribütörü Baylas Otomotiv, Xsara 1.6i Clim'in otomatik vites versiyonunu piyasaya sürdü. Araçta kullanılan AL 4 tipi elektronik hesaplayıcı tarafından kontrol edilen full otomatik şanzımanın özelliklerinden biri, yakıt tasarrufu elde etmek için motordan aldığı gücü en rasyonel biçimde kullanması. Klasik şanzıman motor gücünün yüzde 40'ını emerek motorun daha fazla enerji, dolayısıyla yakıt tüketimine neden olur. Xsara 1.6i Clim'de kullanılan şanzıman sayesinde gaz pedalının kullanımına göre en uygun vites belirleniyor.

Ayrıca, aracın sürekli spor konumda kullanılmasını sağlayan bir tuşu bulunuyor. Bu tuş şanzımanı rasyonel kullanıma getirerek, motor torku itibariyle en düşük vitesi belirliyor. Kaygan zeminde lastiklerin kaymasını önleyen kar tuşu sayesinde aktarma organının tekerleklere ivme vermesini sağlayarak bir üst vitesi benimsiyor.

64 Mercedes modelinde ESP standart

MERCEDES-Benz, A, E, M (ML 230 hariç) ve S serilerinde uygulanmakta olan ESP (Elektronik Stabilite Programı) 1999 Ağustos ayından itibaren C, SLK, ve SL modellerinde de standart donanım kapsamına aldı. ESP, kaygan zemin şartlarında ve engellerden kaçmak gerektiğinde ortaya çıkan kaza riskini özel fren sistemi ve tork ayarı ile önemli ölçüde azaltıyor. Mevcut istatistiklere göre kazaların yüzde 40'ı sürücü reaksiyonunun yavaş veya yetersiz kalmasından kaynaklanıyor. Bu noktadan hareketle güvenlik önlemlerinin geliştirilmesi ve uygulanmasında daima öncü olan Mercedes, elektronik sürüş güvenliği sistemleriyle sürücüye destek oluyor. Elektronik sensörler tehlikeli bir durumu deneyimli bir sürücüden bile daha önce algılayarak bu sistemle araca zamanında müdahale edebiliyor.

Uçak gibi otobüsler

2000'li yıllara hazırlanan yerli otobüs üreticileri, iki yeni otobüs modelini piyasaya sundu. Konforda uçakla yarışan bu otobüsler, yolcusuna rahat bir seyahat imkanı veriyor.

Temsa Otomotiv'in 2000'li yıllar için hazırladığı uçak gibi otobüs Temsa Safir, Japon Mitsubishi teknolojisiyle üretildi. Sabancı Grubu'nun Adana tesislerinde üretilen Safir, şehirlerarası otobüs sektörünün gözdesi olmaya aday gösteriliyor. Temsa Safir, 46 yolcu kapasitesi, İtalyan imzalı iç dekorasyon detayları, ortopedik koltuları, TV-Video, araç tuvaleti gibi özellikleriyle dikkat çekiyor.

Mercedes Benz Türk de O 403 şehirlerarası otobüsünü yenileyerek ve üretim paletine O 560 modelini katarak, 2000 yılına hazırlanıyor. Şirketin 1994 yılında Türkiye'de satışa sunduğu O 403, bugüne kadar 4 bin 750 adet üretildi. Ana komponentleri korunarak yenilen O 403'te güvenlik, konfor ve ekonomik olma özellikleri geliştirilirken, araca daha modern bir görünüm kazandıran tasarım yapıldı.

Mercedes'in en genç üyesi O 560 ise EURO 2 emisyon normuna uygun 6 silindirli 340 beygir gücünde intercooler motorla donatıldı. 0 506'da Geniş yan camlar sayesinde geniş bakış açısı ve ferah iç hacim, geniş kapılar, güçlü klima sistemi, ABS ve önde havalı disk freni dikkat çekiyor.

En pahalı otomobil

İngiltere'de

AVRUPA Birliği'nin yayınladığı rapora göre, Avrupa ülkeleri arasındaki otomobil fiyatlarındaki farklılıklar devam ediyor. Rapora göre, İngiltere en pahalı otomobillerin satıldığı ülke... Avrupa Birliği içinde 12 ülkenin Euro'yı kabul etmesi ve İngiltere, Finlandiya ve İsveç'in ise kabul etmemesi nedeni ile ülkeler ikiye ayrılmış durumda. Euro'yu kabul eden ülkeler içinde otomobil fiyatları değerlendirilirken bu rapora Finlandiya da dahil edilmiş durumda. Euro sınırı içindeki ülkelerden otomobil fiyatlarının en yüksek olduğu ülke Almanya, en düşük olanlar ise Finlandiya, Hollanda ve İspanya.



Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!