Otomotiv yan sanayi tedirgin

Güncelleme Tarihi:

Otomotiv yan sanayi tedirgin
Oluşturulma Tarihi: Ocak 31, 2001 00:00


Taşıt Alım Vergisi'nin yılbaşında yüzde 60 oranında artması ve Kasım ayındaki krizin etkisiyle yükselen faiz oranları, otomotiv ana sanayiinde stokların artmasına, yan sanayiinde de parça siparişlerinin dondurulmasına yol açtı.
Haberin Devamı

Taşıt Araçları Parça Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Genel Sekreteri Barbaros Demirci, otomotiv ana sanayinin stokunda mali krizin ardından çok sayıda araç biriktiğini, yan sanayinin de bu durumdan olumsuz yönde etkilendiğini söyledi.

Merkez Bankası para-kur programına göre, döviz kuru esneme oranının Temmuz ayından itibaren önce yüzde 7.5'e daha sonra da yüzde 15'e çıkacağını, böylece Euro'nun değer kazanacağını savunan Demirci, buna bağlı olarak yılın ikinci yarısından itibaren ana ve yan sanayi ihracatının artacağını kaydetti.

Demirci, geçen yıl Euro'nun ABD Doları karşısında değer kaybetmesi nedeniyle otomotiv sektörünün kar marjının reel olarak yüzde 15-20 oranında gerilediğini anımsatarak, "Euro'nun değer kaybetmesi ile doların yerinde sayması ithal araçları, yerlilere oranla daha cazip hale getirdi. Yedek parçada da aynı durum yaşandı" dedi.

Yan sanayi çok hassas

Otomotiv ana sanayiine bağlı olarak üretim yapan yan sanayiinin, burada yaşanan herhangi bir olumsuzluktan doğrudan etkilendiğini bildiren Demirci, sözlerini şöyle sürdürdü:

"Her iki sektör birlikte yaşamak zorunda. Bugün Türkiye'de üretim yapan otomotiv fabrikaları, parçalarının tamamını ithal de edebilir, ancak rantabl değil. Bu nedenle Türk yan sanayiciyi gözetmek zorunda. Bugün yan sanayicinin en büyük sorunu, dünya araçları olarak lanse edilen ve sadece Türkiye'de üretilen taşıtların yerlilik oranının yüzde 40 civarında olmasıdır. Dünyada sadece Türkiye'de üretilen bu taşıtların yerlilik oranı artırılmalıdır."

Tüm riski yan sanayi üstleniyor

Demirci, otomotiv ana sanayinin katma değer üreten bir sektör olduğunu ve devletten her türlü teşviği aldığını, ancak sektörün tüm riskini yan sanayicinin üstlendiğini anlatarak, geçen Aralık ayında kapatılan 50 bin araç kapasiteli Opel Fabrikası'nda 7 bin otomobil üretildiğini, buna karşın 52 bin otomobilin ithal edildiğini vurguladı.

Türkiye'de ana sanayinin kar marjındaki gerilemeyi, döviz kurundaki değişime göre, ortak olduğu lisansör otomotiv üreticilerinin araçlarını ithal ederek ayarladığına dikkati çeken Demirci, "Opel'in Torbalı'daki fabrikasını kapatıp yüzlerce işçiyi ve yan sanayiciyi ortada bırakması, Türkiye'ye zarar verdi" diye konuştu.

"Ana sanayide ticari disiplin yok"

Demirci, Türkiye'de kurulu otomotiv ana sanayiinin, yan sanayiciye uzun vadeli üretimi garanti etmesi gerektiğine değinerek, sorunlara her iki sanayi kolunun birlikte çözüm bulmak zorunda olduğunu vurguladı.

Ana sanayiinin stokunun artmasının ardından verilen parça siparişlerinin dondurulduğunu belirten Demirci, "Ana sanayide, yan sanayiciye karşı ticari disiplin yok. Otomotiv devleri bu yıl enflasyon oranını yüzde 10 olarak hedeflemiş ve yan sanayiciye yüzde 6.5 zam verecekmiş. Bu artış Türkiye gerçekleriyle bağdaşmaz" dedi.

Demirci, geçen yıl 1.3 milyar dolarlık yedek parça ihracatının ve üretimin yüzde 65'ini, 170 TAYSAD üyesi firmanın gerçekleştirdiğini ifade ederek, daha önce "Taşıt Araçları ve Yan Sanayicileri Derneği" olan isimlerinin, genel kurulda "Taşıt Araçları ve Parça Sanayicileri Derneği" olarak değiştirdiklerini de sözlerine ekledi. (aa)

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!