Türkiye'de "Kuş serisi" tutkusu devam ediyor

Güncelleme Tarihi:

Türkiyede Kuş serisi tutkusu devam ediyor
Oluşturulma Tarihi: Kasım 12, 2013 01:15

Tofaş'ın Türkiye'de ürettiği ve "Kuş serisi" olarak adlandırılan "Şahin, Doğan, Kartal" modelleri, yıllar önce üretimi durdurulmalarına rağmen hala ilgi görüyor:

Haberin Devamı

Temelleri 1968 yılında Koç Topluluğu'nun kurucusu Vehbi Koç tarafından atılan Türk otomotiv şirketi Tofaş'ın Türkiye'de ürettiği ve "Kuş serisi" olarak adlandırılan "Şahin, Doğan, Kartal" modelleri, aradan yıllar geçmesine rağmen hala ilgi görüyor. Şirket tarafından 2001 yılına kadar üretilen seri, üretildiği
yıllarda Türkiye'de en fazla satılan binek araç oldu.

Halk arasında "Hacı Murat" olarak adlandırılan "Murat 124"ün hemen ardından üretimine başlanan ve bir dönem özellikle ailelerin rüyalarını süsleyen "Şahin, Doğan ve Kartal"ın üretimine, Tofaş yöneticilerinin aldığı karar doğrultusunda 2001 yılından itibaren son verildi. Türkiye'de üretildiği yıllarda özellikle taksi şoförleri tarafından tercih edilen bu araçlar, zamanla yerini daha teknolojik ve yakıt tasarruflu araçlara bıraktı.

Ancak Türkiye'de özellikle "hesaplı otomobil" arayanların ilk tercih ettikleri bu araçlar, aradan geçen yıllara rağmen hala birçok insan tarafından kullanılmaya devam ediyor. Kuş Serisi, özellikle yedek parçasının bolluğu, ülke yollarına uyumu, kolay modifiye edilebilmesi ve uygun fiyatı sayesinde hala tutuluyor. Türkiye'deki halka açık hemen hemen her otomobil pazarında karşılaşılan bu araçlar, en çok el değiştiren araçlar arasında yer alıyor. "Alımı ve satımı kolay" olarak nitelendirilen bu araçların alıcı kitlesi de gün geçtikçe değişiyor.

Serinin en önemli tercih sebeplerinden biri de yedek parçasının kolay bulunabiliyor olması. "Parçaları bakkalda bile bulunur" denilen bu araçlar, yakıt konusunda ise günümüz koşullarında aynı memnuniyeti sağlamıyor. Söz konusu araçlar kilometrede ortalama 0,30-0,35 kuruş LPG ve 0,40- 0,45 kuruş benzin tüketebiliyor.

Haberin Devamı

"Kuş serisinin üretimini durdurmak elbette kolay bir karar değildi"

Tofaş Üst Yöneticisi (CEO) Kamil Başaran, Tofaş'ın kurulduğu günden bu yana Türk otomotiv sektöründe öncü rol üstlendiğini ve Türkiye'nin sanayileşme sürecine önemli katkılar sağladığını anlatan Başaran, şirketin Bursa'daki fabrikasında üretilen ve 2001 yılına kadar üretimine devam edilen serinin, Türkiye'de geniş kitleleri otomobille buluşturduğu söyledi

Kuş serisinin aynı zamanda Tofaş'ın yerli üretim ve ürün geliştirme kabiliyetini de tetiklediğini aktaran Başaran, şöyle devam etti:

"Kuş serisi otomotiv yan sanayisinin, satış kanallarının, satış sonrası hizmetlerin büyümesine ve gelişmesine de zemin hazırladı. Ancak Türkiye'nin giderek dünya ile entegre olan ekonomisi, tüketici eğilimlerindeki, yaşam biçimlerindeki değişim, küresel rekabet koşulları ve Türk sanayisinde yaşanan dönüşümle birlikte, Tofaş da kendini yenilemeye odaklandı. Bu yenilenme ve değişim sürecini başarıyla yöneten Tofaş, insana ve teknolojiye yaptığı yatırımlarla üretim kabiliyetlerini dünya standartlarına taşıyan, ürettiğini ihraç eden, ekonomiye ciddi katma değer yaratan bir kurum haline geldi.

Haberin Devamı

Aynı süreçte, Tofaş'ın değişim vizyonu doğrultusunda, yeni pazar dinamikleri de dikkate alınarak, Kuş serisinin üretimi 2001 yılı sonunda iç pazarda bitirildi. İhraç pazarları için düşük adetlerde sürdürülen üretim ise ilerleyen yıllarda son buldu. Kuş serisinin üretimini durdurmak elbette kolay bir karar değildi. O zamanlar Kuş serisine talep yüksek bir seviyede devam ediyordu. İlk başlarda, bu kararımız yadırganmış olabilir. Ama Tofaş o dönemde, kendisine yeni bir gelecek inşa etmeye başlamıştı."

Gençlerin Tofaş'ın Kuş Serisini "Tofaşk" olarak nitelendirmesini değerlendiren Başaran şunları kaydetti:

"Kuş serisinde, sahiplenme duygusunun çok yüksek olduğunu uzun yıllar gözlemledim. Kuş serisi, halen birçok kişi için önem arz ediyor. Bugün eğer, Türkiye'nin çeşitli yörelerinde insanlar bir araya gelip kulüpler kuruyorlarsa bu bizim Tofaş olarak bu araçların üretimini işimizin doruk noktasındayken durdurma kararı almış olmamızdandır. Eğer bu kararı almasaydık, bugün bu kulüpler kurulmazdı.

Ne mutlu bize ki insanlar geçmişteki başarımıza bugün nostaljik bir değer atfedip bu otomobillerin etrafında kendi kimliklerini ifade edebiliyorlar. Gençlerimizin Kuş serisine olan ilgisinin farkındayım ve yaptıklarını ilgiyle takip ediyorum. Bu Tofaş için sevindirici bir durum. Dileğim, Tofaş'ın her zaman, ürettiği her modelle, benzer şekilde toplumun her kesimine hitap edebilmesi ve sürekli değer yaratan bir kurum olması."

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!