Mektuplar, yalnız PTT'ye emanet

Güncelleme Tarihi:

Mektuplar, yalnız PTTye emanet
Oluşturulma Tarihi: Mart 08, 2001 00:00


Karayolu taşımacılığında Cumhuriyet tarihinin ilk temel düzenlemesi, TBMM'nin 21. dönem çalışmasında ele alınacak. Tasarıya göre, PTT dışındaki kuruluşlar mektup taşıyamayacak.

TBMM Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu'nda kabul edilen Karayolu Taşıma Kanunu Tasarısı, Genel Kurul'da görüşüldükten sonra yasalaşacak.

Tasarı, karayoluyla yapılan taşımacılık, nakliyat ambarı ve kargo işletmeciliği, taşıma güvenliği konusunda düzenlemeler getiriyor.

Servislere plaka tahdidi yok

Buna göre, il sınırları içindeki taşımalar ile 100 kilometreye kadar olan şehirlerarası taşımaların düzenlenmesi, il ve ilçe trafik komisyonlarına bırakılabilecek.

Taşıma işinin kamu yararı gözetilerek, serbest rekabet ortamında yapılmasını öngören tasarı, ''personel taşıma işini yapan servislere plaka tahdidi getirilemeyeceğini'' hükme bağlıyor.

Tasarıda ''25 oturma yeri bulunan ve yolcu taşıma amacıyla üretilen motorlu taşıt'' otobüs olarak tanımlanıyor.

Taşıma sözleşmesi

Taşımacılar, kabul edilir neden olmadan veya zorunlu durumlar dışında bu işten kaçınamayacak ve taşıma işi üçüncü kişilerce engellenemeyecek.

Yolcular biletsiz, eşya taşımaları da taşıma senedi düzenlenmeden yapılamayacak. Bu kurala aykırı davrananlara yolcu bilet ücretinin üç katı, yükte 200 milyon lira para cezası uygulanacak.

Taşımacılar altı ayda bir sürücülerinin ceza puanlarını Emniyet Genel Müdürlüğü'nden öğrenecek; ceza puanı yüksek sürücülerle ilgili iç denetim yapacak.

PTT'nin tekeli

Tasarı, taşımacılık işletmelerinin PTT Genel Müdürlüğü'nün tekelindeki maddelerin kabulü, taşınma ve dağıtımını yapmasını yasaklıyor.

Posta Kanunu uyarınca PTT'nin taşıma tekelindeki ''açık ve kapalı mektuplar ile üzerlerinde haberleşme niteliği bulunan notlar yazılı kartların taşınması'' diğer şirketlerce yapılamayacak.

Buna uymayanlara dört aydan altı aya kadar hapis cezası verilecek.

Sorumluluk sigortası

Taşıma ücret tarifeleri Ulaştırma Bakanlığı'na onaylatılacak. Bakanlık, ücret tarifesinin ülke ekonomisi ve kamu yararı aleyhine olması, aşırı ücret uygulanması ve rekabet ortamının bozulması durumunda taban ve tavan ücret belirleyebilecek.

Şehirlerarası ve uluslararası yolcu taşımacıları, ''duraklamalar dahil olmak üzere, yolcunun kalkış noktasından varış noktasına kadar geçecek süre içinde meydana gelecek bir kaza nedeniyle yolcunun ölümü,yaralanması ya da eşyanın zarara uğramasından'' sorumlu olacaklar.

Taşımacılar, bu çerçevede meydana gelebilecek zararlar için ''zorunlu mali sorumluluk sigortası'' yaptıracaklar. Sorumluluk sigortasına ilişkin genel şartlar Hazine Müsteşarlığı'nca onaylanacak.

Ayrı terminal

Yolcu taşımasının tek terminalden yapılmasını öngören tasarı, belirlenecek ara duraklarda da yolcu indirme ve bindirmesine olanak sağlıyor.

Yerel yönetimlerin terminal işletmesi veya işletme hakkının başkasına devretmesi durumunda taşımacılar ayrı terminal açamayacaklar. Ancak, bu yerlerin yetersizliği durumunda, ayrı terminal yapım veya işletmesine Ulaştırma Bakanlığı'nca izin verilebilecek. Bu durumda İçişleri, Bayındırlık ve İskan ile Çevre bakanlıklarının olumlu görüşü aranacak.

Daha önce açılan ayrı terminaller bir yıl içinde yeni düzenlemedeki koşullara uyacaklar. (aa)

Özel dağıtım şirketleri rekabet istiyor





Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!