Makarnada ilk hedef Yunanistan'ı yakalamak

Güncelleme Tarihi:

Makarnada ilk hedef Yunanistanı yakalamak
OluÅŸturulma Tarihi: Ekim 26, 2002 00:00

Türk makarna sanayicileri, dünyada 5'inci büyük makarna üreticisi olan Türkiye'yi tüketimde de dünya sıralamasına sokmayı hedefliyor. Amaç öncelikle, kiÅŸi başına yılda 8 kilo makarna tüketen Yunanistan'ı yakalayabilmek. DÃœNYADA Ä°talya, ABD, Brezilya ve Rusya'dan sonra 5'inci büyük makarna üreticisi olan Türkiye, sektörde söz sahibi diÄŸer ülkelere göre makarnayı daha az tüketiyor. Makarna üreticileri, kiÅŸi başına 5.2 kilogram olan makarna tüketimini, 2003 yılında 8 kilograma çıkararak dünyada en fazla makarna tüketen ülkelerden Yunanistan'ı yakalamayı hedefliyor. Yunanistan'ın kiÅŸi başına 8.8 kilogramla dünyanın en fazla makarna tüketen altıncı ülkesi. Dünyanın en fazla makarna tüketen ülkesi ise kiÅŸi başına 25.8 kilogram ile Ä°talya. Ä°talya'yı 12.7 kilogramla Venezuella, 11.7 ile Tunus, 10.1 ile Ä°sviçre, 9.0 ile ABD ve Yunanistan izliyor.Dünya Makarna Günü dolayısıyla yapılan basın toplantısında konuÅŸan Türkiye Makarna Sanayicileri DerneÄŸi Yönetim Kurulu Ãœyesi ve Filiz Makarna Genel Müdürü Serdar Sarıgül, üretim miktarının yüksek olmasına raÄŸmen diÄŸer üretici ülkelere oranla Türkiye'de makarna tüketiminin düşük olduÄŸuna dikkat çekti.Sarıgül, Türkiye'de makarnanın fazla tüketilmemesinin en büyük nedeninin makarnanın besin deÄŸerinin bilinmemesi ve makarnanın ÅŸiÅŸmanlatacağı inancı olduÄŸunu kaydetti. Sektörün bir diÄŸer sorununun da yıllık 1 milyon ton olan üretim kapasitesinin sadece yüzde 40'lık düşük bir bölümünün kullanılması olduÄŸunu söyleyen Sarıgül, yüzde 8'lik KDV oranının da sektörde kayıt dışı faaliyetlere de yol açtığından yakındı. Sarıgül, şöyle devam etti:‘‘KDV'nin yüzde 8'den 1'e indirilmesi sonucu kayıtdışı satışlar cazibesini kaybedecek, bu durum satış fiyatlarına yansıyacak ve özellikle düşük gelirli vatandaÅŸların temel gıda ihtiyaçlarının karşılanmasında bütçesine katkıda bulunacak. Ayrıca tüketimde artışı saÄŸlayarak, kapasite kullanım oranları yüzde 40'ların üzerine çıkacak ve ÅŸirketlerin kurumlar vergisini de artıracaktır.’’Türkiye'de makarna üretiminin 1922'de küçük imalathanelerde baÅŸlayıp hızla geliÅŸtiÄŸini ve 1963 yılında 33 bin ton olan üretimin 2002'de 400 bin tona çıktığını anlatan Sarıgül, bugün makarna sektörünün 4 bin kiÅŸiye istihdam saÄŸladığını ve 200 milyon dolarlık bir büyüklüğe ulaÅŸtığını söyledi.Sektörde faaliyet gösteren 26 fabrikanın toplam üretim kapasitesinin 1 milyon tonu bulduÄŸunu belirten Sarıgül, bu fabrikaların çok büyük bir kısmının teknolojik olarak dünya üreticileri rekabet edecek düzeyde olduÄŸunu kaydetti. Sarıgül, ayrıca Türk makarna sektörünün en büyük rekabet avantajının da üretim için gerekli olan irmiÄŸin fabrikalar tarafından üretilebilmesi olduÄŸunu söyledi.Ä°HRACAT HEDEFÄ°1970'de 13 tonla ihracata baÅŸlayıp 1997'de 136 bin tonla dünyanın en büyük ikinci ihracatçısı konumuna gelen Türkiye'nin daha sonraki yıllarda ihracatının gerilediÄŸini belirten Pastavilla Genel Müdürü Cemali KırmızıoÄŸlu ise ‘‘En büyük ithalatçımız Rusya'da meydana gelen ekonomik kriz, ABD'nin anti-damping soruÅŸturması ve Gümrük BirliÄŸi çerçevesinde uygulanan kotalar nedeniyle ihracat 2001 yılında 36 bin tona kadar geriledi’’ dedi.2002 yılında ihracatın 50 bin tona ulaÅŸmasını beklediklerini söyleyen KırmızıoÄŸlu, Türkiyee'nin makarna ihraç ettiÄŸi ülkelerde ilk sırayı Gürcistan, Lübnan ve AB ülkelerinin aldığını belirtti.‘Makarna al kilo alma’ kampanyasıTÃœRKÄ°YE Makarna Sanayicileri DerneÄŸi, makarna tüketiminin artması için yeni bir kampanya baÅŸlattı. ‘‘Makarna al kilo alma’’ sloganıyla Türkiye'de makarnanın kilo aldırdığına dair var olan önyargıları deÄŸiÅŸtirmeyi düşündüklerini belirten Dernek BaÅŸkanı Yavuz Nimeti OmuroÄŸlu, kampanyanın bir yıl süreceÄŸini söyledi. OmuroÄŸlu, besin piramidinde önemli bir yer tutan makarnayı Türk tüketicisine tüm yönleriyle tanıtmayı amaçladıklarını ifade etti. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!