Küçük otolar için büyük ortaklık dönemi

Güncelleme Tarihi:

Küçük otolar için büyük ortaklık dönemi
Oluşturulma Tarihi: Şubat 14, 2007 00:00

Yoğun bir rekabetin yaşandığı otomotiv sektöründe dev firmalar son yıllarda hızla büyüyen ’küçük oto pastası’ndan mümkün olduğunca fazla pay almanın yolunu ortak üretim yapmakta buluyor.

Son dönemde Toyota, PSA Grubu (Peugeot, Citroen) ile yaptığı ortaklıkla Avrupa pazarı için Peugeot 107, Citroen C1 ve Toyota Aygo isimli üçüz modelleri üretirken, Ford da Fiat ile yaptığı işbirliğiyle yeni Ford Ka ve Fiat 500 isimli ikizleri piyasaya sunmaya hazırlanıyor. Maliyetlerin düşürülerek daha fazla kazanç elde edilmesini sağlayan bu ortaklıklar, DaimlerChrysler-Çinli Chery ve Toyota-Subaru işbirlikleriyle hızla artıyor. DaimlerChrysler, Çinli Chery ile Avrupa ve Amerika pazarı için küçük otomobil üretmeyi planlarken, Toyota da Subaru için Avrupa pazarına yönelik küçük otomobil üretecek.

SON yıllarda petrol fiyatlarındaki yükselişin yanı sıra çevre mevzuatlarının giderek ağırlaşması, küçük otomobillere olan talebin hızla artmasına neden oldu. Öyle ki yakıt canavarı güçlü motorlarla donatılan büyük araçları tercih eden Amerikalılar bile ekonomik küçük sınıf otomobillere ilgi gösterir hale geldiler. Yoğun bir rekabetin yaşandığı otomotiv sektörünün devleri de bu büyüyen ’küçük oto pastası’ndan mümkün olduğunca fazla pay almanın yollarını aramaya başladı. Küçük otodan para kazanmanın yolunun maliyetleri düşürmekten geçtiğinin farkında olan şirketler, çözümü ortak üretim yapmakta buldu. Özellikle ticari araç üretiminde uzun yıllardır tercih edilen bu yöntem, aynı banttan çıkan ve sadece tasarımlarıyla birbirlerinden ayrılan farklı markaların piyasaya sunulmasını sağladı.

SON ÖRNEK TOYOTA İLE SUBARU

Otomotivde ’küçükler’ için kurulan büyük ortaklıkların en son örneği ise Japon üreticiler Toyota ile Subaru arasında imzalanan anlaşma oldu. Önümüzdeki yıl General Motors’u geçerek dünyanın en büyük üreticisi olması beklenen Toyota, bu kez Japon Subaru için küçük otomobil üretecek. Bu küçük otomobiller, Toyota’nın yüzde 51.6 hissesine sahip olduğu Daihatsu markasının Japonya’daki fabrikasında banttan inecek. Böylece, 4X4 teknolojili spor araçlarıyla tanınan Subaru, büyük talep gören küçük sınıfa da adım atmış olacak.

Daihatsu’nun Sirion modeliyle aynı platform üzerinde geliştirileceği belirtilen araçtan ilk etapta yılda 5 bin ile 10 bin adet arasında üretilmesi planlanıyor. Geçen yıl General Motors’dan Fuji Heavy Industries’in (Subaru markasının üreticisi) yüzde 8.7 oranında hissesini satın alan Toyota, ABD’deki popüler sedan modeli Camry’nin Indiana’daki Subaru fabrikasında 2007’nin ilkbaharında itibaren üretileceğini açıklamıştı.

PSA GRUBU’YLA DA KÜÇÜK ÜRETİYOR

Subaru’ya küçük oto üretecek olan Toyota, bu tür ortaklıklar konusunda oldukça deneyimli. Toyota, PSA Peugeot Citroen ile Çek Cumhuriyeti’nde ortak üretim yapıyor. PSA Grubu-Toyota ortaklığıyla yaklaşık 1.5 milyar Euro’luk yatırımla kurulan üretim merkezinde Avrupa pazarı için Peugeot 107, Citroen C1 ve Toyota Aygo modelleri üretiliyor.

Yıllık üretim kapasitesi 300 bin adet olan Prag yakınlarındaki fabrikada 200 bin adet Peugeot 107 ve Citroen C1 ile 100 bin adet Toyota Aygo banttan iniyor. Türk tüketicisi, bu modellerden Peugeot 107 ve Citroen C1 ile geçen yıl tanışırken, Toyota’nın küçüğü Aygo ise henüz Türkiye pazarında satışa sunulmadı.

DODGE İÇİN CHERY İMZASI ATILDI

Geçtiğimiz ekim ayında Hürriyet Otoyaşam sayfalarında okuduğunuz DaimlerChrysler’in Çinli Chery ile yapacağı ’küçük otomobil’ işbirliğinde ise son aşamaya gelindi. DaimlerChrysler tarafından yapılan açıklamada, 1 yıldır süren görüşmeler sonucunda iki grup arasında imzalanan anlaşmanın Chrysler yönetim kurulu ile Çin hükümetinin onayını beklediği kaydedildi. Chyrsler CEO’su Tom LaSorda ise Çinli Cherry ile işbirliğiyle ilgili olarak, "Anlaşmayı iki tarafın da onaylamasının ardından yeni modelin Çin’de üretimine 2-3 yıl içerisinde başlanacak" dedi.

Detayları bir ay içinde açıklanacak olan anlaşmaya göre, Amerika’da küçük otomobil üretmenin maliyetli olduğunu düşünen DaimlerChrysler, Çinli Chery tarafından üretilecek araçları Avrupa ve Amerika pazarlarına satacak. Toyota Yaris, Chevrolet Aveo gibi modellerle rakabet etmesi planlanan Çin malı otomobillerin Chrysler Grubu bünyesindeki Dodge markası altında piyasaya sunulması bekleniyor. Böylece, ürettiği en küçük boyutlu modelleri Dodge Caliber ve Jeep Compass olan Chrysler de küçük sınıfa merhaba diyecek.

Bu arada kendi markasıyla da Avrupa ve Amerika gibi gelişmiş pazarlara girmek isteyen Çinli Chery, üretim kapasitesini artırmak için yeni yatırımlara girişti. Ayrıca Chery, Avrupa ve ABD’deki güvenlik ve emisyon standartlarını karşılayan otomobiller üretmek için birçok Batılı mühendislik firmasıyla da çalışmaya başladı.

FORD KA VE FIAT 500 POLONYA’DA

Küçük sınıftaki büyük ortalıkların bir diğeri de Eylül 2005’te Amerikan Ford ile İtalyan Fiat arasında gerçekleştirildi. Her iki şirketten tarafından yapılan açıklamada, ortak üretilecek modellerin Ford Ka’nın yeni versiyonuyla Fiat Cinquecento (Fiat 500) olacağı bildirilmişti. Tasarımları birbirinden tamamen farklı olan iki yeni model, şu anki Fiat Panda platformunu temel alacak.

Fiat’ın Polonya’da bulunan fabrikasında üretilecek olan yeni Fiat Cinquecento’nun 2007, yeni Ford Ka’nın ise 2008 yılında piyasaya sunulması bekleniyor. Geliştirilme çalışmaları halen devam etmekte olan yeni otomobiller, Polonya ve İtalya’da üretilen Fiat motorlarını kullanacak. Planlanan yıllık üretim hacmi ise 240 bin adet civarında olacak ve iki marka arasında eşit olarak bölüşülecek.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!