İthal ürünler ‘damak’ bozdu, gençler ‘kuru’dan uzaklaştı

Güncelleme Tarihi:

İthal ürünler ‘damak’ bozdu, gençler ‘kuru’dan uzaklaştı
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 06, 2009 00:00

Reis Tarımsal Ürünler’in AC Nielsen’e yaptırdığı araştırmaya göre, son dokuz yılda açık bakliyatta yüzde 155, açık pirinç tüketiminde ise yüzde 140 artış oldu.

Araştırmadan çıkan diğer sonuçlara göre, bakliyat hazır yemeğe yenik düşerken, gençler geleneksel bakliyat yemeklerinden uzaklaştı. Araştırmaya katılanların yüzde 44’ü kuru fasulye yapamadığını, yüzde 45’i de bulgur ve nohuttan uzak durduğunu bildirdi.

Açık tüketim arttı

Reis Tarımsal Ürünler Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Reis, kriz döneminde açık pirinç ve bakliyat ürünlerinin tüketiminin paketli ve ambalajlılara göre artış gösterdiğini belirterek, “Vatandaş fiyatı daha ucuz olan ürünleri tercih ediyor. 2000’de açık bakliyat tüketimi yüzde 21, açık pirinç tüketimi yüzde 20 iken, bu oran yüzde 53’lere çıktı. Açık bakliyat ve pirinç tüketimi birinci sıraya yükseldi” dedi.

Damak tadı bozuldu

Halkın ucuz ürünlere kaymasının ekonomik nedenlerden kaynaklandığını dile getiren Reis, ithal menşeli olan ve genellikle açıkta veya market markası olarak satılan bu ürünlerdeki hilelere dikkat edilmesi gerektiğine vurguladı. Reis, şunları söyledi: “Türkiye, damak tadına en düşkün ülkelerin başında geliyor. Son yıllarda soframıza konulan nohut, pirinç, bulgur ve kuru fasulyenin lezzeti olmadığı için damak tadımız bozuldu..”

Kuru fasulyeyi bilmiyoruz

Mehmet Reis, Türkler’in damak tadının değiştiğini ve dışarıya bağımlı hale geldiğini de vurgulayarak, 1214 kişinin katıldığı AC Nielsen araştırmasından çıkan sonuçlarla ilgili şu bilgileri verdi: “Araştırmaya katılanların yüzde 44.7’si kuru fasulye yapmayı bilmiyor. Yüzde 45.1’i bulgur, yüzde 45.9’u nohut, yüzde 46’sı kırmızı mercimek ve yüzde 63’ü barbunya yemeğini yapmayı bilmiyor. Bunlar Türk damak tadının değiştiğini gösteriyor. Hazır ürünlere yönelim damak tadındaki değişimi yansıtıyor.”

Fiyatlar artmayacak

Ramazan ayında bakliyat fiyatlarının artmayacağını da vurgulayan Mehmet Reis, “Her yıl Ramazan ayı öncesinde yaşanan hareketlilik bu yıl yaşanmıyor. Ama Ramazan’da satışlarını artmasını bekliyoruz. Mevsimin değişmesi yemek alışkanlığını etkilemez. Yemeğe mutlaka çorbayla başlama alışkanlığı var” diye konuştu.

Kumanya yüzde 30 azalıyor

REİS Tarımsal Ürünler Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Reis, damak tadı yanında işadamlarındaki yardımseverliğin de değişime uğradığına değinerek, “2008’den beri kumanya yapımında belirgin bir değişim oldu. Kumanya yapımı bir önceki yıla göre yüzde 20 azaldı. 2007’ye göre ise bu azalış yüzde 30’u buluyor” dedi.

Doğulu ‘nohut yemek’ diyor Egeli ‘çerez’den sayıyor

REİS Tarımsal Ürünler’in, AC Nielsen’e yaptırdığı Pirinç ve Bakliyat Marka Bilinirlik Tüketici Omnibus’undan çıkan bazı sonuçlar şöyle:
Satın alınan pirinç, kuru fasulye ve mercimek miktarları bir yıl öncesine göre düşüş gösterdi.
Araştırmaya katılanlar tüketimdeki düşüşü ekonomik kriz ve fiyata bağlıyor.
‘Pirinç ve bakliyat sağlıklı, lezzetli, tokluk hissi verir’ diyenlerin oranı yüzde 90’a yakın.
Akdenizli tüketici ‘sağlıklı’, doğulu tüketici ‘protein içerir ve lezzetlidir’ diyor.
Araştırmaya katılanların yüzde 44.7’si kuru fasulye yemeği yapmayı bilmiyor.
Egeli tüketiciler nohutu çerez olarak tüketmeyi seviyor.
Gençler, börülce, bezelye ve barbunya yemeklerini bilmiyor.
Karadenizli ve Doğulu tüketiciler nohut yemeğini daha çok seviyor.
Kuru fasulye, bezelye, barbunya, bakla ve börülce Marmara Bölgesi’nda daha yoğun tüketiliyor.
Bulgur daha çok 35-49 yaş arasında tüketiliyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!