İmza tamam yerli 'yakıt pili' 18 ayda üretilecek

Güncelleme Tarihi:

İmza tamam yerli yakıt pili 18 ayda üretilecek
Oluşturulma Tarihi: Kasım 11, 2004 02:06

Koç Grubu şirketlerinden Ford Otosan, Arçelik, Tofaş, Aygaz, Demirdöküm ile TTGV ve TÜBİTAK, dünyada alternatif yakıt olarak kullanılması planlanan 'yakıt pili' üretimi için yerli üretim projesi imzaladı.

Buna göre Türkiye 18 ay içinde yakıt pili üretebilecek.

ALTERNATİF enerji kaynağı olarak görülen 'yakıt pili teknolojisi'nin yakın gelecekte cep telefonlarından elektronik ev aletlerine ve otomotiv sektörüne kadar çok geniş bir alanda kullanılacağı ve pazarın da 20 milyar dolarlık bir büyüklüğe ulaşacağı belirtildi.

Ford Otosan, Arçelik, Tofaş, Aygaz, Demirdöküm, Türkiye Teknoloji Geliştirme Vakfı (TTGV) ve Tübitak Marmara Araştırma Merkezi (MAM) "Yakıt Pillerinin Yerli İmkanlarla Üretilmesi Projesi"ni imzaladı. Proje Koordinatörü ve Ford Otosan Araştırma Geliştirme (Ar-Ge) Direktörü Dr. Murat Yıldırım, "Yakıt pili piyasasının büyüklüğü birkaç yıl içinde 1-2 milyar dolara, 2015'te ise araç uygulamalarının yaygınlaşmasıyla 20 milyar dolara çıkacak" dedi. Dünyanın artan enerji ihtiyacını çevre kirliliğine yol açmadan karşılamak için temiz ve yenilenebilir enerji kaynakları kullanımının önem kazandığına dikkat çeken Yıldırım şöyle devam etti: "Yakıt pilleri yakıt olarak hidrojen kullanan ve son yıllarda üzerinde yoğun çalışılan alternatif teknolojilerden biridir. Yakıt pilleri yüksek verimde çalışan enerji dönüşüm sistemleridir ve bu sistemde hidrojenin kimyasal enerjisinden elektrik enerjisi üretilmektedir."

YOĞUN İLGİ VAR

18 ay içinde üretim hedeflediklerini bildiren Yıldırım "Bu teknoloji çok geniş bir alanda kullanılacaktır. Özellikle otomotiv sektöründe kullanımı için bu teknolojiye yoğun ilgi var" dedi. Petrol fiyatlarının 50 dolarlara çıktığını hatırlatan Yıldırım, 2012'den sonra dünya petrol rezervlerinde gerileme yaşanacağını ve 10 yıl sonra petrolün 100 dolara yükseleceğini savundu.

Yıldırım, "O zaman otomotiv firmaları nasıl araç satacaklar. Bu nedenle alternatif enerjiye duyulan ihtiyaç, dünyada her geçen artmaktadır" diye konuştu. Yıldırım, bu alandaki rekabet öncesi stratejik işbirliğini güçlendirmek amacıyla 10 Kasım 2003'te biraraya geldiklerini kaydetti. Yıldırım, yakıt pili teknolojisi çevre projesinin birinci aşaması olan "Yakıt Pili Temiz Enerji Üretimine Yönelik Yakıt Pili Teknolojilerinin Geliştirilmesi Projesi"nin başarıyla tamamlandığını belirterek, projenin ikinci aşaması olan "Yakıt Pillerinin Yerli İmkanlarla Üretilmesi"nde de işbirliklerinin süreceğini söyledi.

Arçelik Teknoloji Geliştirme Merkezi Yöneticisi Doç. Dr. Yalçın Tanes de "Bu tür ürünlerin ülkemizde üretilmesini bekliyoruz. Ve hatta bunları dünyaya satabiliyoruz. Teknolojinin başka bir ülkede üretilmesini ve buraya ithal edilmesini beklemiyoruz. Bu teknolojiyi herkes bizim gibi geliştirme aşamasında. Geçen yıl bu işbirliği başladığında nasıl işleyeceğini konusunda bir fikir yoktu. Ama bugün hiçbirimizin tek başına gelemeyeceği bir noktaya, daha az kaynak harcayarak geldik" dedi.

Fiat, Panda'da uygulayacak

TOFAŞ Ar-Ge Direktörü Doç. Dr. Orhan Alankuş, gelişme aşamasında olan yakıt pili teknolojisine ABD'nin 5 yıl içinde 1.7 milyar dolar destek sağlayacağını söyledi. Alankuş, "Japonya 2003'te 300 milyon dolarlık yakıt pili ve hidrojen desteği verdi. Avrupa'da ise 2004 yılı için 350 milyon Euro'luk bir kaynak ayrıldı" dedi. Çevreci otomobiller konusunda Fiat'ın önemli çalışmalar yürüttüğüne dikkat çeken Alankuş şöyle konuştu: "Fiat elektrikli hibrit araçlar, yakıt pilli araçlar, doğal gazlı araçlar konularında projeler sürdürüyor. Panda modeli üzerinde yakıt pili uygulaması yapılıyor. Şu an Doblo'nun doğalgazlı versiyonu Tofaş'ta üretilip dünyaya ihraç ediliyor. TÜBİTAK ile ilk bölümü tamamlanan elektrik hibrit araç projesinin ikinci adım çalışmaları hızla devam ediyor."

Alankuş, "Yakıt pilinin yaygınlaşması ile gelecekte içten yanmalı motorlar teknolojisinin ortadan kalkması bekleniyor" dedi. Türkiye'nin önünde iki alternatif olduğunu belirten Alankuş şunları söyledi: "Ya Türkiye bu teknolojinin başka ülkelerce geliştirilmesini bekler, bu ülkeler teknolojiyi icat eder patent alır geliştirir biz de onlardan satın alıp kullanır ve bedelini öderiz. Ülkenin cari açığı büyümeye devam eder; ya da Türkiye olarak biz bu teknoloji için araştırma yaparız. Patent alırız."
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!