IMF Türkiye Masası'nın yeni Şefi Rıza Moghadam'ın ilk gözden geçirme turu önümüzdeki hafta başlıyor. 5'inci gözden geçirmenin tamamlanması için hükümetin Moghadam'a, ‘‘Yetiştiremediğimiz yasalar için takvimi revize edelim’’ önerisi götürmesi bekleniyor.Devlet Bakanı Ali Babacan'ın, gecikmesinde sorun bulunmadığını söylemesine karşın, Sosyal Güvenlik ve Bağ-Kur yasalarının TBMM'den geçmesi Uluslararası Para Fonu (IMF) ile ilişkiler açısından kritik önemini koruyor. Sözkonusu iki yasa, Babacan'ın sözettiği gibi kesin bir ‘taahhüt’ niteliği taşımasa bile, haftaya tekrar başlayacak olan 5. Gözden Geçirme'ye ilişkin Niyet Mektubu'nda, ‘prior action’ yani ‘ev ödevi’ niteliği ile yer alıyor. Dolayısıyla iki yasa TBMM'den geçmedikçe, 5. Gözden Geçirme'nin tamamlanmış sayılmayacağına dikkat çekiliyor.IMF Türkiye Masası'nın yeni Şefi Rıza Moghadam başkanlığında 9 Temmuz'da başlayacak olan 5. Gözden Geçirme'de heyet; ‘yapısal konular’ ile ‘maliye politikaları ve bütçe performansı’ olmak üzere iki temel konu üzerine odaklanacak. Moghadam, başbakan yardımcıları ve bazı bakanları ‘yapısal düzenlemeler’ konusunda ne düşündüklerini öğrenmek için ziyaret edecek. YENİDEN TAKVİMLENDİRMESSK ve Bağkur yasaları, ‘yapısal konular’ın başında geliyor. Mayıs ayında yapılan ilk görüşmelere ve 5. Gözden Geçirme için hazırlanan ‘taslak’ Niyet Mektubu'na göre, IMF Yönetimi'nin Türkiye gündemiyle toplanabilmesi için iki tasarının yasalaşması gerekiyor. Bu konuda yeni bir ihtimal tartışılıyor. IMF Ankara'yken iki tasarı kanunlaşmasa bile, TBMM'deki işleyişinde hızlanma olursa, IMF bu iki yasanın yeniden takvime bağlanması konusunda ikna edilmeye çalışılacak. Bu da sözkonusu iki tasarının yeni takvimleriyle 6. Gözden Geçirme taahhütlerine kayması anlamına gelecek. Ancak bu, Hükümetin ve ekonomi yönetiminin işlerini eskisinden daha zor bir hale getirecek. İki kritik yasanın yanısıra, 5. Gözden Geçirme için hazırlanan ‘taslak Niyet Mektubu’nda yer alan ve IMF'nin gündeme getireceği diğer ‘yapısal konular’ ise şöyle sıralanıyor:‘‘Vergi borcu birikmesini önlemek için strateji, Telekom özelleştirme planı, Mali Kontrol Kanunu, banka aracılık maliyetlerinin indirilmesi, Yabancı Sermayeyi Teşvik Kanunu çıktı, Kaçakçılığın Önlenmesi Kanunu’’ 5. Gözden geçirmenin ikinci önemli ayağını oluşturan ‘maliye politikaları ve bütçe performansı’nda mayıs ile eğer çıkmış olursa haziran ayına ilişkin son makroekonomik veriler değerlendiriliyecek.Bu alanda IMF'nin en hassas olduğu konuların başında gelen ÖTV ve elektrik fiyat indirimleri ile Vergi Barışı tahsilatları özel önem taşıyor. IMF uzmanları, bu üç alandaki sonuçların bütçeye nasıl yansıdığını ve ek bir açık oluşup oluşmadığı değerlendirecek. Bu kapsamda, 5. Gözden Geçirme'nin çetin geçmesine yol açabilecek konular şöyle:SOSYAL GÜVENLİK: 2002 yılında sıkıntıya yol açan iki kalem olan sosyal güvenlik açıkları ile ihracatta vergi iadesindeki artış ciddiyetini koruyor. İlk beş aylık bütçe gerçekleşmelerine bakıldığında, bu iki alanda ilerleme sağlanamadığı görülüyor. Bu da bütçe açığı ve faiz dışı fazla hedefi açısından sıkıntı yaratıyor.VERGİ BARIŞI: Vergi Barışı yasası açısından ikinci taksitlerde durumun içaçıcı olmadığı belirtiliyor.TEDBİR TAKVİMİ KAYIYOR: Yılbaşında faiz dışı fazla hedefi için alınan ek önlemler bir takvime bağlanmıştı. Bazı önlemler hiç uygulanamazken, uygulanan hedeflerde ise takvim sürekli kayarak ilerliyor. Sözgelimi otoyol zammının haziran ayından önce yapılması gerekiyordu. Bu artıştaki gecikme beklenen gelirin de ötelenmesine yol açtı. 2004'ün enflasyonu yüzde 12, ortalama
dolar kuru 1.9202004 yılsonu itibariyle tüketici fiyatlarındaki artış yüzde 12 olarak öngörülüyor. Gelecek yıl Gayrısafi Milli Hasıla (GSMH) deflatörünün (ortalama enflasyon) yüzde 12.5, büyümenin ise yüzde 5 olması bekleniyor. Gelecek yıla dönük ortalama dolar kuru ise 1 milyon 920 bin lira olarak belirlendi. Yüksek Planlama Kurulu'nun (YPK), ‘‘2004 Yılı Programı ve Mali Yıl Bütçesi’’ Makro Çerçeve Kararı, Resmi Gazete'de yayımlandı. YPK'nın kararında, Makro Politikalar ve Büyüklükler kapsamında sürdürülebilir bir büyüme ortamının oluÅŸturulması amacına yönelik, saÄŸlam bir mali yapının oluÅŸturulması ve enflasyonun mevcut seviyesinden daha da aÅŸağılara çekilmesi hedefleri çerçevesinde, 2004 yılında da öngürülen faiz dışı fazla hedefine ulaÅŸarak mali disiplini saÄŸlamak, öncelikler arasında gösterildi.Â
button