İhracatçı kota sınırını denizden aşacak

Güncelleme Tarihi:

İhracatçı kota sınırını denizden aşacak
Oluşturulma Tarihi: Aralık 04, 2006 00:00

Türk ihracatçıları ve İtalyan işadamlarının ortaklaşa kurduğu Kepez Brindisi Ro-Ro hattı dün çalışmaya başladı. Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen, 2007’de aylık ihracatın 8 milyar doları aşacağını belirterek, "Bu tür projelerle ihracatımızın önündeki teknik ve fiziki engelleri aşacağız" dedi.

İHRACATÇILAR, Avrupa Birliği (AB) ülkelerindeki geçiş kotası engelini Tİ Ro Ro ile aşacak. Aralarında Oğuz Satıcı, Zeynep Bodur Okyay, Gülsüm Azeri’nin bulunduğu 30 ihracatçı ile 10 İtalyan işadamının ortak olduğu İtalyan Puglia Navigozione şirketi eşit ortaklıkla Ro-Ro hattı kurdu. İlk gemi 50 TIR’la dün yola çıktı. Çanakkale Kepez Limanı ile İtalya Brindisi arasında haftada gidiş dönüş 3 sefer yapılacak olan Ro Ro hattı ile ihracatçılar hem AB’nin geçiş kotası engelini aşacak, hem de maliyetlerini yüzde 30 azaltacak.

KOTA ENGELİNİ AŞIYORUZ: Çanakkale Kepez Limanı’nda ilk sefer için düzenlenen törende konuşan Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen, 1996’dan beri Avrupa ülkelerindeki TIR geçiş kotalarının artmadığını belirterek, "Bizler de bu tür projelerle ihracatımızın önündeki teknik ve fiziki engelleri aşacağız" dedi. Türkiye’nin 2006 yılında aylık ortalama 7 milyar dolar ihracat yaptığını hatırlatan Bakan Tüzmen, 2007’de bu rakamın aylık 8 milyor doları aşacağını söyledi. Tüzmen, şöyle konuştu: "2023 yılında 500 milyar dolar ihracat hedefine ulaşmak istiyoruz. Bunun için Avrupa’ya taşımalarımız son derece önemli. Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin (TİM) bu girişimi hedefimiz için atılmış bir adımdır ve burada kısa sürede çok büyük taşıma rakamlarına ulaşacağız."

UND’DE KURACAK: Uluslararası Nakliyeciler Derneği(UND) Başkanı Çetin Nuhoğlu, Ti Ro-Ro’yu desteklediklerini UND olarak 2007 yılında kendilerinin de birkaç tane Ro-Ro hattı açacaklarını söyledi. Nuhoğlu, "Bizim sektör olarak ve dernek olarak bu tür projelerin karşısında olmamız mümkün değil. Biz sadece tekel ya da kartel durumlarına karşıyız. Şimdi Ro-Ro hatları çoğalıyor ve rekabet de artıyor. Bu da ihracatçının, taşımacının lehine bir durum" dedi.

HAFTADA 3 SEFER: Kepez’den Brindisi’ye ilk Ro Ro seferinde aralarında Mars Nakliyat, Balnak, Barsan-Global, Çaniler’in de bulunduğu 50 TIR İtalya’ya gitti. TIR’lar Brindisi’den karayolu ile Fransa ve İspanya’ya geçecek. Ro Ro gemi seferleri Kepez’den Pazar-Çarşamba-Cuma, İtalya’dan ise Pazartesi-Çarşamba-Cuma olmak üzere haftada 3 kez yapılacak. Yılda 22 bin TIR’ın taşınması hedefleniyor. TIR’lar 36 saat içinde İtalya’da olacak. TIR şoförleri ise uçakla İtalya’ya gönderilecek. Bir TIR ile şoförün uçak masrafının bin 520 Euro olacağı belirtildi. Gemiler 60 TIR kapasitesine sahip. Ancak kapasitesinin 90’a çıkarılması için Tuzla’da revizyon yapılıyor. İtalya’nın İstanbul Başkonsolosu Massimo Rustico İtalyan hükümetinin Türkiye ile ticari ilişkilere çok önem verdiğini söyleyerek, "Türkiye-İtalya dış ticareti bu yıl 15 milyar doları aşacak. Bu nedenle Ro-Ro hatları için 2004’te hükümetimiz özel kanun çıkardı" diye konuştu. Oğuz Satıcı ise "Rekabetçiliği sadece para politikasının içinde aramıyoruz. Para politikasının içinde ısrarla arıyoruz ama bununla birlikte girdilerimizi, ulaşım maliyetlerimizi düşürecek, ithalatçıların bizi tercih etmesini sağlayacak altyapıyı kurmak için gayret ediyoruz" dedi.

Kuyruklar bitecek kota dolmayacak

Ti Ro-Ro Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Kenan Öztiryaki, "Yeni Ro Ro seferleri ile Trakya’dan Avrupa’ya giden 15 bin TIR İpsala gümrüğünde saatlerce kuyruk beklemekten kurtulacak. Ro Ro hattı mallarını Avrupa’ya taşıyan ihracatçıların maliyetini yüzde 30 düşürecek" dedi. AB’nin Marco Polo projesi ile Avrupa ülkelerinde TIR taşımacılığını azaltmak istediğini söyleyen Öztiryaki şunları söyledi: "Bu proje kapsamında denizin kullanılması teşvik ediliyor. Son dönemde TIR taşımacılığı yapan şirketlerinden 50 bin Euro’luk teminat mektubu da istenmeye başlandı. Bu da maliyetleri yükseltiyor. Ro Ro ile bu sorunu da aşacağız. İtalya Ro Ro hattıyla gelen TIR’lara özel bir belge verecek ve bu TIR’lar kota kapsamı dışında tutulacak. İlk olarak Türkiye’den Fransa, Portekiz ve İspanya bölgesine TIR taşıyacağız. Sonra ise Almanya, Belçika, İngiltere ve İtalya’ya genişleteceğiz."
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!