Her 10 şikâyetten 7'si bankalar hakkında

Güncelleme Tarihi:

Her 10 şikâyetten 7si bankalar hakkında
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 18, 2013 14:09

Bankaların hizmet gelirleri ile kredilerden aldıkları ücret ve komisyonlar 19 milyarı aşarken, vatandaş hakem heyetlerine en çok bankaları şikayet için başvurdu. 2012 yılında 263 bin kişi banka şikayetiyle hakem heyetine koşarken, bu yıl yapılan şikayetlerde adeta patlama yaşandı. Yılın ilk 4 ayında hakem heyetine yapılan başvuruların yüzde 68'i yani 135 bini bankalardan kaynaklandı. Başvurular aynı hızla devam ederse, yıl sonunda yapılan şikayet başvurusu sayısının 300 bini geçeceği tahmin edildi.

Haberin Devamı

Başbakan Erdoğan'ın, vatandaşa 'kredi kartı kullanmayın' çağrısından sonra Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı, bankaların bankacılık hizmet gelirleri ile kredilerden aldığı ücret ve komisyon gelirlerinin 2012 yılında 19 milyar 237 milyon liraya ulaştığına dikkat çekti. Bu rakamın sektörün 142.5 milyarlık toplam gelirlerinin yüzde 13.5'ini oluşturduğunu vurguladı. 
 
263 BİN KİŞİ ŞİKAYETÇİ
 
Bankaların vatandaştan aldığı kredi kartı aidatı, kredi dosya masrafı gibi ücret ve komisyonlarla ilgili basında çıkan haberlerin etkisiyle Tüketici Sorunları Hakem Heyetlerine ve Tüketici Mahkemelerine başvurduğunu belirten Yazıcı, 2012 yılında Hakem heyetlerine yapılan 446 bin başvurunun yüzde 59'unun yani 263 bin 428'inin bankacılık sektörüyle ilgili olduğunu bildirdi.
 
Bakan Yazıcı'nın verdiği bilgiye göre şikayet başvurularında bu yılın ilk 4 ayında da patlama yaşandı. Nisan sonu itibariyle Hakem heyetlerine yapılan 198 bin 314 başvurunun yüzde 68'ini yani 135 bin 525'ini banka şikayetleri oluşturdu. Böylece toplam şikayetler içinde banka şikayeti oranı yüzde 59'dan yüzde 68'e yükseldi. Banka şikayeti aynı hızla devam ederse geçen yıl 263 bin olan banka şikayetinin bu yıl sonunda 300 bini aşacağı tahmin edildi.
 
NEDEN VAZGEÇİLMEZ?

 
Bakan Hayati Yazıcı, faiz oranlarının düşmesinden sonra bankaların faiz dışı gelirlerinde hızlı bir artış olduğunu öyle ki bankaların  ücret, komisyon ve bankacılık hizmet gelirleriyle, işletme giderlerinin yüzde 64'ünü karşılar hale geldiğine dikkat çekti. Bu gelirlerin bankalar için neden vazgeçilmez olduğunun açıkça görüldüğünü ifade eden Yazıcı, bankaların tüketicilerden çeşitli isimler altında toplam 60 çeşit ücret ve komisyon aldığını vurguladı. 

Haberin Devamı

ÜCRET VE KOMİSYONLARA 'AYAR'

Yazıcı, "Bu kapsamda, bankalar; kredi kartı aidat ücreti, hesap işletim ücreti, kredi kartı yenileme ücreti, hesap özeti ücreti, ipotek fek ücreti, nakit çekme ücreti, ortak ATM'den nakit çekme ücreti, işlemsizlik ücreti gibi değişik isimler altında tüketicilerden para tahsil etmektedirler.

Haberin Devamı

Örneğin bankalar, hesabında para bulunan ve buna ilişkin işlemler yapan tüketicilerden belli aralıklarla hesap işletim ücreti alırken; belli bir süre işlem görmeyen hesaplardan da kesinti yaparak işlemsizlik ücreti almaktadırlar. Bütün bu hususlar dikkate alınarak Bakanlığımızca 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Değişiklik Öngören Kanun Tasarısında konuya ilişkin düzenlemeler yapılarak Bankaların tüketiciden faiz dışında aldığı ücret, komisyon ve masrafların Bakanlığımızın görüşünün alınarak Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu tarafından belirleneceği hükmüne yer verilmiştir" anımsatması yaptı.

ayalp@hurriyet.com.tr

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!