Capital dergisi Eylül sayısından

Güncelleme Tarihi:

Capital dergisi Eylül sayısından
Oluşturulma Tarihi: Eylül 14, 2001 13:28

KADIN ETKİSİ

Son yıllarda iş dünyasında, özellikle ekonomik aktivitelerde kadının inanılmaz yükselişi var. Şirket yönetiminden patronluğa, tüketimdeki paylarından trend belirleyici olmalarına, "etkileri" hızla artıyor. Bu müthiş dönüşüm, şirketleri de harekete geçirdi. Son yıllarda artarak onlara özgü üretim, hizmet ve tasarıma önem veriliyor. Otomobilden perakendeye, bankacılıktan gıdaya, her sektörde bu "etkiyi" görmek mümkün...

BÜYÜK KRİZİ NASIL ATLATTIK?

Nurettin Eroğlu'nun iş hayatı tam bir başarı öyküsü. İş hayatına konfeksiyon işçisi olarak başladı. En büyük hayali kendi atölyesini kurmaktı ve başardı. Üretime önce anoraklar ile başladı, ardından jeane yöneldi. Adım adım şirketlerini büyüterek Eroğlu Şirketler Grubu'nu oluşturdu. Grup bugün Loft ve Colins markalarıyla tanınıyor ve Türkiye'de denim de ilk üç yerli üreticiden biri. 65 milyon dolarlık ciroya ulaşan şirket, Rusya ve İngiltere'den sonra ABD pazarına da giriyor.

AKRABA EKONOMİSİ

Türkiye, bu zor günleri, beklenen daha az zararla ve kısa süreyle atlatıyor. Bazı sosyologlara göre, bunun arkasında, ülkede etkin olan "enformal ilişkiler", bir başka deyişle, "akraba ekonomisi" var. Türk insanı, yılların ilişkileri nedeniyle, borç almadan tatile, ev tutmadan iş bulmaya, akraba ve hemşehri faktörlerini kullanıyor. Bu önemli ilişki ağı, özellikle zor dönemde, toplumu ayakta tutmakta anahtar rol de oynuyor.

EĞİTİM REHBERİ 2001

Bu aydan itibaren ekonomide "kıvılcımlar" bekleniyor. Bu konumda, bir işveren ya da çalışan olarak siz ya da şirketiniz, piyasalarda yaşanması muhtemel durumlara hazırlıklı mısınız? Yeni vergi ya da muhasebe mevzuatlarından, yöneticilik trendlerinden, teknoloji ve dış ticarette yaşanan en son yeniliklerden haberiniz var mı? Bu soruların yanıtları bir yerde mutlaka eksik kalacaktır. İşte Capital bu eksikleri gidermeniz için genel katılıma açık, özel eğitim ve kurs rehberini bu yıl da dikkatinize sunuyor.

MARKA YAYMA

Belirli bir sektörde, belli bir ürünüyle adını duyurmuş bazı şirketler, isimlerini devam ettirerek başka pazarlara kayma ve böylece diğer pazarların müşterilerini de çekme yolunu seçiyorlar. Marka yayma diye de adlandırılan bu strateji bazı şirketlere kazandırırken, bazıları bu yöntemle var olan müşterilerini bile kaybedebiliyor. Capital bu konuyu inceledi...

ÇIKIŞIN ANAHTARI 15 GÖSTERGEDE

İş dünyası, sokaktaki vatandaş, dövizdeki dalgalanmayı, para piyasalarındaki faiz hareketlerini anlık olarak izliyor. Herkes, krizden ne zaman çıkılacağını merak ediyor ama bu konuda tarih veren de, krizden çıkış reçetesi yazan da yok. Capital, ekonomistlerle konuştu ve krizden çıkışı gösterecek göstergeleri, göstergelerin son durumunu ve hangi durumda iyiye gidiş olabileceğini araştırdı.

HAREKETLİLİK YENİDEN ARTTI

Ekonomideki kriz aslında tam bir deprem gibi... Büyük çöküşün ardından artçılar geliyor, onu da zincirleme yıkım süreci izliyor. Şubat ayındaki büyük çöküşle birlikte, üretim hızla geriledi, çok sayıda insan işsiz kaldı. Kişi başına milli gelir düştü. Gelir dağılımının da bozulduğu tahmin ediliyor. Capital, gelir dağılımındaki bozulmanın boyutlarını bu konuda uzman akademisyenlerle konuşarak ortaya koymaya çalıştı...

40 YAŞINDA GELEN BÜYÜK DEĞİŞİM

Türkiye'nin büyük gruplarından Oyak'ın çok sayıda şirketi var. Tukaş Turgutlu Konserve de bunlardan biri... 40 yıllık geçmişi olan bu şirket, şimdi büyük bir değişim sürecinden geçiyor. Hedef, Oyak'ın yeni yönetiminin belirlediği "Mega gıda markası" haline gelmek. Bunun için önce genel müdür değişti, ardından bütün organizasyon... Bunu "agresif pazarlama stratejisi"nin benimsenmesi izledi, bütün dağıtım ağı yenilendi. Marka imajına yönelik çalışmalar doğrultusunda, yeni ürünler yaratıldı. Capital şirketin genel müdürü Ahmet Uysal ile görüştü.

SADIK MÜŞTERİLER DAHA FAZLA ÖDÜYOR

Dave Stauffer, son dönemin öne çıkan yönetim uzmanlarından... Ünlü Harvard Business Review'da araştırmaları yayınlanıyor. Uzmanlık alanı müşteri odaklık ve müşteri sadakati... Son yazdığı araştırmada, sadık müşterilerin şirketler için yarattığı değere dikkat çekiyor. Ona göre, yeni müşteri edinme, müşteriyi elde tutmaktan çok daha pahalı ve zor. Bu nedenle mevcut müşterilere odaklanmayı öneriyor. Stauffer, günümüzde şirketlerin ayakta kalmak için müşteri odaklı davranmaları gerektiğinin altını çiziyor.

TÜKETİCİDEKİ DEĞİŞİMİN ANALİZİ

Prof. Dr. Güliz Ger, Bilkent Üniversitesi İşletme Bölümü öğretim üyelerinden... Aynı zamanda Geçiş Toplumları Araştırma Merkezi Direktörü... Tüketiciyi yakından izliyor, ortaya çıkan değişim konusunda araştırmalar yapıyor. Türk toplumunun üretimi bilmediği için, bilinçsiz tüketim yaptığını söylüyor. Her şeyin İstanbul odaklı yapılandığını, oysa Anadolu'da kültürel bir mozaik olduğuna dikkat çekiyor. Yaşanan krizin tüketiciyi etkilediğini, ancak kalıcı olabilmesi için ideolojinin değişmesi gerektiğinin altını çiziyor.

DEVLERDEN KRİZ DERSLERİ

Ekonomik kriz sadece bize özgü değil... Ekonomi tarihinde bir ok dönemde, gelişmişlik düzeyine bakmadan pek çok ülkede kriz yaşandığı bir gerçek. İşte bu fikirden yola çıkan Bain&Company, Fortune 500 diye bilinen Amerika'nın en büyük şirketlerinin yöneticilerine kriz dönemlerinde ne yapıp, ne yapmadıklarını sormuş. Özellikle kriz dönemlerini başarıyla atlatanların uygulamalarını incelenmiş. Her ne kadar genel sonuçlar herkese uymasa da, geçmişten çıkarılacak büyük dersler ve uygulanacak taktikler var.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!