Boğaz’a, ikinci tüp geçidi Yapı Merkezi ile Koreli el ele yapacak

Güncelleme Tarihi:

Boğaz’a, ikinci tüp geçidi Yapı Merkezi ile Koreli el ele yapacak
Oluşturulma Tarihi: Aralık 04, 2008 00:00

İstanbul Boğazı’ndan raylı sistemle suyun altından ulaşım sağlayacak olan Marmararay’ın yanısıra, lastik tekerlekli taşıtlar için yapılacak olan tüp geçidin ihalesi tamamlandı.

Ulaştırma Bakanlığı, ihaleye en iyi teklifi veren Cengiz İnşaat-Makyol-Doğuş İnşaat ve Fransa’dan Vinci’den oluşan ortak girişim grubuna değil, ikinci en iyi teklifi veren Yapı Merkezi ile Güney Kore’li TKJV grubu konsorsiyumuna verdi. Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, İstanbul Boğazı’na ikinci tüp geçit projesi ile ilgili ihalenin sonuçlandığını ve ihaleyi Türk-Kore ortalığı bir firmanın kazandığını bildirdi. Yıldırım, Atatürk Havalimanı’nda konuya ilişkin yaptığı açıklamada, Marmararay Projesinin yanı sıra biraz daha güneyden, Haydarpaşa-Sarayburnu arasında araçların geçişine uygun bir tüp geçit projesi ihalesinin yapıldığını anımsattı.

5 yılda bitecek

İhaleye Türk-Fransız ve Türk-Kore ortaklığı 2 firmanın katıldığını kaydeden Yıldırım şöyle dedi: "Bu ihale nihayet sonuçlandı. 30 Haziran’dan beri değerlendirme süreci devam ediyordu. Bugün itibarıyla da bunu ben onayladım. Şu anda karar verilen firma Türk-Kore ortaklığıdır. Bu proje yap-işlet-devret modeli ile yapılacak. Dolayısıyla bir kamu kaynağı çıkmadan yapılacak bir proje... Türkiye’de bugüne kadar, tek bir proje olarak yap-işlet-devret ile yapılacak en büyük proje olma özelliğini taşıyor. Maliyeti 1 milyar 75 milyon dolar. Proje yaklaşık 4.5-5 yıl gibi bir sürede tamamlanacak, ondan sonra da işletmeye açılacak."

30 yıl işletilecek

Yıldırım, işlemlerin tamamlanmasından sonra projeye 2009 yılının ilk çeyreğinde başlanabileceğini kaydetti. Projenin tek tünel içinde 2 gidiş 2 geliş ve 2 katlı olacağını ifade eden Yıldırım, alttan gidiş, üstten geliş olarak planlanan tünel için günlük kapasitenin 75 bin araç olarak öngörüldüğünü kaydetti. 2 köprünün yükünü alacak geçidin, Avrupa Yakası’nın güney kesiminde Aksaray, Topkapı, Eminönü, Sultanahmet gibi yoğunluğu olan bölgelerden direkt karşıya geçiş sağlayarak şehir içi trafiği hafifleteceğini belirten Yıldırım, tüp geçitten minibüs ve küçük araçların geçişinin yapılacağını söyledi. Bakan Yıldırım, firmanın işletme süresinin 30 yıl olduğunu kaydetti.

6 kez ertelenmişti

İkinci tüp geçit ihalesi 5 Ağustos’ta yapılmış ve en iyi teklifi Cengiz İnşaat-Makyol-Doğuş İnşaat ve Fransa’dan Vinci’den oluşan ortak girişim vermişti. İhaleye ikinci en iyi teklifi ise Yapı Merkezi ile Güney Kore’den TKJV grubu konsorsiyumu yapmıştı. Ulaştırma Bakanlığı’nın en büyük projelerinden biri olan ve denizin altından iki kıtayı birleştirecek karayolu tünelinin ihalesi, firmaların jeoteknik çalışmalarının uluslararası standartlarda gerçekleştirilmesi ve daha rekabetçi bir ortamın sağlanması amacıyla 6 kez ertelenmişti.

En kısa sürede projeyi tamamlamak istiyoruz

YAPI Merkezi Holding Başkan Vekili Emre Aykar, "Tebligatı bugün (Çarşamba) aldık. Çok mutlu olduk. En kısa zamanda bu projeyi tamamlamak istiyoruz. İki grup ihaleye iştirak ettik. Yap-İşlet-Devret modelinde fiyat sözkonusu değil, süre açısından en uygun teklif ihaleyi kazanıyor. Bizim teklif süremiz inşaat dahil 30 yıl" diye konuştu.

Sadece hafif araç geçebilecek

SADECE hafif araçlar tünelden geçiş yapabilecek, ağır vasıtalar ise tüneli kullanamayacak. Karayolu Boğaz Tüp Tünel Geçişi Projesi, Avrupa yakasında, Florya-Sirkeci Sahil Yolu’nun Kazlıçeşme mevkisinden başlayarak, Anadolu tarafında Ankara Devlet Yolu’nun Göztepe Kavşağı mevkiinde bitecek. Proje kapsamında, Avrupa ve Anadolu tarafında havalandırma şaftları, Avrupa yakasında ücret toplama gişeleri, tünel işletme binası da inşa edilecek.

Dünyadaki diğer tüp geçitler

Cross Harbour Tüneli: Dünyada ilk sualtı tünel projesi olarak anılan Cross Harbour Tüneli 1972 yılından bu yana faaliyet gösteriyor. Hong Kong’daki bu tünel hala Hong Kong’da en fazla kullanılan yolların başında geliyor. 1.8 kilometre uzunluğundaki tünel Kowloon ile Hong Kongadası arasındaki ilk yol olma özelliği taşıyor. 1999 yılına kadar projeyi gerçekeltiren Cross-Harbour Tunnel Company’nin işlettiği tünel 9 yıldır devletin kontrolünde bulunuyor.

Seikan Tüneli: 1988 yılından bu yana faaliyette olan Japonya’daki Seikan Tüneli 23.3 kilometresi yer altında olmak üzere 53.85 kilometre uzunluğa sahip. Dünyanın en uzun denizaltı tüneli olarak anılan proje 3.6 milyar dolara mal olmuş. Ancak tünelin bu uzunluk rekorunu 2018’de bitecek Gotthard Base Tüneline kaptırması bekleniyor.

Eiksund Tuneli: Geçen şubatta açılan tünel 287 metrelik derinliği ile dünyanın en derin tüneli. Norveçe bağlanan bu tünel 7.7 kilometre uzunluğa sahip.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!