Beşinci vites

Güncelleme Tarihi:

Beşinci vites
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 06, 1998 00:00

Ufuk SANDIK
Haberin Devamı

Otomobilinizin duruş mesafesi kaç metre?

Otomotivde güvenlik herşeyin başında geliyor. Daha önce otomobillerin performansı, motor gücünü ön plana çıkarmaya çalışan otomobil firmaları, şimdi güvenliği ön plana çıkarıyorlar. Hız yapmayı seven gençlerin, ‘‘Benim otomobilim rüzgar gibi. Seninkinin hızı ne?’’ şeklindeki konuşmaları artık geride kaldı. Şimdi gençler, otomobillerinin fren mesafesini konuşuyorlar.

Eskiden otomobil ilanlarında otoların 0 km'den 100 km'ye çıkış süreleri yer alırken, şimdi ise otomobillerin 100 km'den 0 km'ye iniş süresi ön planda. Otomobilde akselerasyon artık, güvenli duruş mesafesinin önüne geçti. Örneğin Peugeot, 406 modelinin tanıtımı için bu yöntemi uyguluyor. Peugeot reklamlarında otomobilin duruş süresi özellikle vurgulanıyor. Peugeot'nun reklamlarında otomobilin 100 km hızla giderken frene basıldığında 0 km'ye inmesi yani tamamen durma süresinin 3.2 saniye olduğu vurgulanıyor. Peugeot 406 modelinde 5'inci nesil ABS frenleri kullanıyor. Yüksek performanslı elektronik beyin ve 4 elektronik algılayıcı sayesinde otomobilin fren mesafesi azaldı

İran Peugeot 205 üretecek

Peugeot bir süre önce durdurduğu Peugeot 205 modelini bundan böyle İran'da üretmeyi planlıyor. Avrupa dışındaki varlıklarını artırmak istediklerini belirten PSA Peugeot-Citroen Başkanı Jean Martin Folz, ‘‘İran, PSA için endüstriyel ve ticari öncelik taşıyor' dedi.Hali hazırda Peugeot 405 üreten İran Khodro ile varılan anlaşma, Peugeot 205 üretiminin 1999 sonbaharında başlamasını öngörüyor. İlk aşamada yılda 50 bin aracın üretilmesi planlanıyor. Peugeot ve Khodro arasında varılan anlaşma, 405 modelinin üretilmesi amacıyla 1988 yılında 10 yıllığına imzalanan üretim anlaşmasını da uzatıyor.

Planlar uyarınca, 1988 yılından bu yana 90 bin adet Peugeot 405 üreten İran, sadece bu yıl içinde 25 bin 405 tipi otomobil üretecek. Fransız-İran ortaklığı çerçevesinde gerçekleşen 405 üretiminde, Khodro, yüzde 60 oranında yerli malzeme kullanıyor.

Citroen'in ayrıca İran'da otomobil üretimi için İran'ın SAIPA şirketiyle görüştüğü bildirildi. Peugeot ortaklı İranlı Khodro şirketi İran otomobil piyasasının yüzde 65'ini elinde tutuyor. İran'da en çok satan otomobillerin başında İngiliz Hillman'a benzeyen Peykan ve Hyundai'nin Pride adlı modeli geliyor. İran'da otomobil satışların son üç yıldan bu yana büyük bir hızla yükselişe geçmesi, yabancı ortakların da iştahını kabartıyor.

Daimler'den plastik oto

Daimler'le birleşen Amerikan otomotiv firması Chrysler, gelecekte Üçüncü Dünya ülkeleri için, çok basit montaj esaslarına dayanan, plastikten yapılmış ucuz oto üretmeyi planlıyor. Alman Focus Dergisi'nin haberine göre, Chrysler'in eski Başkanı Bob Lutz'un ‘‘Çocuk oyuncağı kadar basit bir otomobilin de üretilebilmesi gerekir’’ fikrinden doğan proje şu anda, güvenlik nedeniyle askıda bulunuyor.

Ucuz otomobilin yapımında, Ticona adlı Alman firmasının ürettiği ‘‘PET’’ adı verilen plastik madde kullanılacak. Kendinden renkli olan bu madde boya gerektirmiyor ve kilogram fiyatı 3.30 dolar civarında bulunuyor. Preslenmiş plastikten üretilecek otomobillerin, normal otomobiller kadar uzun ömürlü olamayacağı gibi, yeterince güvenli olmadığı da belirtiliyor. Çarpışma halinde plastiğin yeterince sağlam olmakla birlikte, metal gibi kontrollü bir bükülme ve eğrilme yeteneğine sahip olmadığı ve bu alandaki araştırmaların halen devam ettiği kaydedildi.

OTO KISALAR

Ford Otosan, Euroservice kapsamında ticari araçlara, Avrupa'nın 32 ülkesinde servis ve çeşitli olanaklar sunuyor. Ford Otosan, bu hizmet için Avrupa'nın en büyük motorlu araç organizasyonları ağına sahip olan ARC Transistance kuruluşunun olanaklarından yararlanıyor. Avrupa'da 10 bini aşkın noktasında, 22 bin servis aracına sahip olan Ford Euroservice, onarım ve diğer hizmetleri Ford güvencesi ile sunuyor.

Oyak Renault Atıksu Arıtma Tesisleri açıldı. İnşaatına 1995 yılında başlanan tesise toplam 10 milyon dolar yatırım yapıldı. Yılda 150 bin araç üretim kapasitesine göre planlanan tesiste, günde 2 bin 150 metreküp su arıtılabiliyor. Bugün tesiste günde ortalama 1300 metreküp su işleniyor.

Honda’ya 66 trilyon lira çevre cezası

Homda, ABD'de çevre cezasına çarptırıldı. Japon Honda, Temiz Hava Yasası'nı (Claen Air Act) ihlal ettiği için 250 milyon dolar (yaklaşık 66 trilyon) para cezası ödedi. ABD Çevre Bakanlığı'nın yaptığı bir sürpriz denetlemede, Honda marka araçlara takılan ve egzos gazını ölçen OBD2 sistemlerinin sağlıksız olduğu, yasal seviye aşılınca yanması gereken uyarı ışığının yanmadığı ortaya çıktı. ABD'de 1995 yılından beri 1.6 milyon adet Honda Civic, Accord, Odyssey ve Acura satıldığını dikkate alan Çevre Bakanlığı, bunun 8 bin ton karbondioksit gazı fazlası demek olduğunu hesaplayarak rekor cezayı belirledi.

Bozuk amortisör kazaya davetiye çıkarıyor

Sürücüler, tekerleğin hareketlerini kontrol ederek, yol sürüş güvenliğini sağlayan amortisörler hakkında, yeterince bilgi sahibi değiller. Bu nedenle araç kullanımlarını, aşınan amortisörlerinin zayıflayan yol tutuşlarına göre ayarlarlar ve genellikle arızalı amortisör kullandıklarını farketmezler. Aşınmış amortisör kullanılan araçlarda şu ortak özellikler görünüyor: Lastiklerin aşınması ve bu nedenle yolla olan temasın kesilmesi, yan rüzgarlardan etkilenme, frende araç burnunun fazla dalması, virajda savrulma, far haznelerinin araç kasasına bağlı olarak sallanması sonucu, sürücü ve karşı sürücü görüşünün bozulması.

Bozuk amortisörleri, bu konuda uzman olmasanız da teşhis edebilirsiniz. Bunun için öncelikle amortisörde gözle görünen bir bozukluk, deformasyon yada yağ kaçağı olup olmadığını kontrol edin. Eğer bu kontrollerde birşey bulamazsanız, lastiklere bakın. Bölgesel lastik aşınması bozuk bir amortisörün göstergesidir. Daha sonra aracın kasasını aşağıya doğru bastırıp bırakın. Araç bir defadan fazla esniyorsa, bu amortisörün aşındığını gösterir. Bu nedenle amortisörlerin her 20 bin km.'de bir kontrol edilmesi gerekir.

Fren mesafesini uzatıyor

Frenlemeyi etkiler: 80 km. hızda kuru düzgün olmayan yolda frenleme mesafesi 2.6 metre artar. 50 km. hızda virajda frenleme mesafesi 2.3 metre uzar.

Gece görüşünü etkiler: Yolun dalgalı ya da düzensiz aydınlatılması gece görüşünü tehlikeli ve yorucu yapar. Aracın gövdesinin aşırı sallanması, karşı yönden gelen araç sürücülerinin gözlerinin farlardan rahatsız olmasına neden olur.

Yol tutuşunu etkiler: Amortisörleri yüzde 50 aşınmış bir aracın virajda, kuru bir yüzeyde, maksimum emniyet hızı yüzde 10 azaları. Yüzeyi 6 mm. su ile kaplı bir yolda amortisörleri yüzde 50 aşınmış önden çekişli bir araç, amortisörleri yeni olan bir araca göre yüzde 10 daha düşük hızda kaymaya başlar.

Reaksiyon süresini etkiler: Normal koşullar altında bozuk amortisörler sürücünün yorgunluğunu artırır ve reaksiyon süresini yüzde 26 geciktirir.

Araca zarar verir: Araç tüm darbelere direkt olarak maruz kalır. Bu tüm bağlantı parçalarına zarar verir ve aracın güvenliğini azaltır.






Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!