BDDK'ya sordum gidip İmar'dan bono aldım

Güncelleme Tarihi:

BDDKya sordum gidip İmardan bono aldım
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 09, 2003 01:39

İmar Bankası bonozedelerinden biri, ‘‘Ben bonoya dönmeden önce BDDK'ya sordum. Oradan olumlu yanıt aldım. Şimdi bonolar elimde kaldı’’ dedi. İmarzede'nin BDDK'yla yazışmasının bankaya el koymadan 10-15 gün önceye rastlaması dikkati çekti.

İmar Bankası'ndaki mevduat sahiplerinin gördüğü ‘garanti’ muamelesini görmeyen bono ve tahvil müşterileri, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu'na ‘‘İmar Bankası güvenilir mi’’ diye sorduklarını ve aldıkları cevaba göre hareket ederek, İmar Bankası müşterisi olmayı sürdürdüklerini ortaya koydular.

İmar Bankası'ndan bono ve tahvil satın almış olan bazı yatırımcılar, ‘‘İmar Bankası ile çalışmaya başlamadan önce BDDK'ya sorduk, bize almayın, demediler, bizi uyarmadılar’’ diyerek, BDDK'ya gönderdikleri mesajları ve BDDK'nın kendilerine verdiği cevap metinlerini Hürriyet'e ulaştırdı.

YATIRIMCI SORUYOR

İmar Bankası ile yaklaşık 10 yıl süreyle çalışmış olan ve bu süre içinde parasını mevduat olarak tutmuş bir yatırımcı, Haziran ayında İmar Bankası'nın ödeme sorunları başladıktan kısa süre sonra BDDK'ya sorunlarını aktardı. Yatırımcı, ayrıca BDDK'ya İmar Bankası'ndan Hazine Bonosu alınıp alınamayacağını sordu.

Söz konusu yatırımcının 19 Haziran tarihinde yazılı olarak BDDK'ya sorduğu sorulara, BDDK Kurumsal İletişim Dairesi Başkanlığı, Başkan M. Eren Öğretmen imzasıyla bir cevap verdi. Yatırımcı da BDDK'nın bu cevabını ‘olumlu’ olarak değerlendirip, İmar Bankası ile çalışmayı sürdürdü ve Hazine Bonosu'na döndü.

BDDK'NIN CEVABI

BDDK cevabında, söz konusu yatırımcıya özetle, 1 Haziran 2002 tarihinde yayımlanarak yürürlüğe giren karar ve daha önce 6 Aralık 2000 tarihindeki hükümet kararı hatırlatılarak, bankalardaki Türk Lirası (TL) mevduatın, döviz ve altın hesaplarının garanti altında olduğu belirtildi.

BDDK'nın cevabında yer alan, ‘‘TMSF, Bankalar Kanunu'nda yer alan hükümler gereği, hisseleri kendisine devrolunan bankalardaki bütün tasarruf sahipleri ve kreditörlerin fonlarını her hangi bir engel olmadan tam olarak kullanmasını sağlayacaktır’’ bölümü ile bu bölümün devamındaki, ‘‘İstisnalar hariç olmak üzere, devralınan bankanın tüm yükümlülükleri garanti kapsamında bulunmaktadır’’ bölümü yatırımcının, ‘‘Biz de garantimiz var sandık’’ yorumlarına neden oldu.

BDDK'nın cevabını, ‘olumlu’ değerlendirdiği için İmar Bankası ile çalışmayı sürdürdüğünü belirten yatırımcı şimdi ‘‘Biz ne olacağız, neden Hazine Bonosu garanti kapsamında değil, maden değildi niçin bu daha önce açıklanmadı’’ sorularını soruyor.

Yatırımcı BDDK'dan hangi cevapları aldı

BDDK'ya 19 Haziran tarihinde İmar Bankası ve ‘güvenilirliği’ ile ilgili soru soran yatırımcı, yine BDDK'nın birbirinden farklı birimleriyle aynı konuda görüşmeler yaptı.

Yatırımcının, BDDK'dan cevabını istediği soru, ‘‘İmar Bankası güvenilir bir banka mı, bu bankadan devlet tahvili ve Hazine Bonosu aldım, yatırımım güvence altında mı?’’ sorusuydu.

BDDK'nın yazılı cevabını yetersiz bulan yatırımcı, ayrıca telefon görüşmeleri yaptı. BDDK'nın çeşitli dairelerindeki uzmanlarla görüşen yatırımcı, bu uzmanlardan sürekli olarak, ‘‘Her hangi bir risk yok, bono ve tahvil devletin zaten’’ cevabını aldığını iddia ediyor.

Bu yatırımcının belgeleyebildiği BDDK cevap metninde de İmar Bankası'ndaki olumsuzlukla ilgili veya bono ve tahvilin garantiler dışında olduğuna yönelik herhangi bir kayıt yer almıyor.

Cüzdanı olmayan belge getirsin

Kapatılan İmar Bankası mudilerinin hesap kayıtlarının belirlenmesine yönelik çalışmalar kapsamında; hesap cüzdanı kayıp mudilerden, hesap bilgilerine ilişkin ellerinde bulunan belgeleri sunması istendi. Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu'ndan (BDDK) yapılan açıklamada, hesap cüzdanını yitiren mudilerin, belge kabul merkezlerine başvurularında, hesap bilgilerine ilişkin var olan belgeleri, nüfus cüzdanı veya sürücü belgesi fotokopisi, vatandaşlık ve vergi numaraları ve ikametgah belgesi sunması gerektiği bildirildi.

Uzan bankayı ne zaman bıraktı

İmar Bankası'nın yönetimindeki istifalar kamuoyuna geçen temmuz ayı başında duyuruldu. Ancak, BDDK'nın 18 Temmuz 2003 tarihinde yaptığı bir açıklamada, şöyle bir ifade olduğu dikkat çekti: ‘‘Banka'nın eski yönetimi, 26 Haziran 2003 tarihinde topluca istifa ederek bankayı yönetim ve temsil organından yoksun bırakmıştır.’’ Bu ifade, neden banka yönetiminin istifazsından yaklaşık beş gün sonra bu istifaların kamuoyuna duyurulduğu sorusunu gündeme getirdi.

İmarzede soruyor

İmarzede yatırımcılar, BDDK'ya şu soruları yöneltiyor:

İmar Bankası yönetimi 26 Haziran'da istifa ettiği halde bu neden açıklanmadı ve bankaya el koyma neden 4 Temmuz'a kadar bekletildi?

Mevduata uygulanan garanti hangi nedenle bono ve tahvile uygulanmıyor?

Bankaların ‘güveni suistimal’ edip, etmediklerini yatırımcı nasıl bilecek ve bundan nasıl korunacak?
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!