Bayiler de benzine zamdan rahatsız

Güncelleme Tarihi:

Bayiler de benzine zamdan rahatsız
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 16, 1999 00:00

Haberin Devamı

Türkiye Akaryakıt ve Gaz Bayileri İşverenler Sendikası (TABGİS) Yönetim Kurulu ve İstişare Kurulu üyesi Mustafa Cengiz, petrol zamlarından akaryakıt bayilerinin de şikayet ettiğini belirterek Türkiye'nin akaryakıtta sınır ticareti ile yılda 2-3 milyar dolarlık bir vergi kaybına uğradığını söyledi.

Tüketicilerin pahalı bir meta olan benzini dikkatli kullanmalarını isteyen Mustafa Cengiz, ‘‘Türkiye karayolu yerine demiryolunu, toplu ulaşımı tercih etmeliydi. Ne yazık ki benzin fiyatları dünya piyasası ve dolara bağlı olarak artmaya devam edecektir’’ dedi.

STOK MALİYETİ

Akaryakıt zamlarından şikayet eden Cengiz, ‘‘Zamlar tüketiciyi olduğu gibi akaryakıt bayilerini de olumsuz etkilemektedir. Her akaryakıt bayii, ertesi günkü satışı için stokunda 100-150 bin litre akaryakıt bulundurmak zorundadır. Fiyatlar arttıkca stoka bağladığınız işletme sermayesi de artmaktadır. Akaryakıt bayilerinin kár oranları cent'le belirlerler. Her zam kár oranlarımızı düşürmektedir. Litrede 5 cent ya da 20 bin lira gibi bir kárımız söz konusudur. Bu Tekel kárından bile düşük bir orandır. Türkiye'deki 12 bin petrol bayii bu durumdan şikayetcidir’’ dedi.

Akaryakıt bayilerinin geçen yıl yürürlüğe giren Otomatik Fiyat Mekanizması'ndan (OFM) çok olumsuz etkilendiğini vurgulayan Mustafa Cengiz, ‘‘Bayilerin OFM'den önceki brüt kár oranları yüzde 10'lardan 5'e gerilemiştir. Akaryakıt bayileri olarak, kár oranlarının düşmesine karşın, devletin bu tür önlemlerini destekliyoruz. OFM'den önce devlet subvansiyesiyle benzin 60 cente satılıyordu. Benzin tüketmeyen de benzin tüketicisine katkı sağlıyordu. Akaryakıt da gerçek dünya fiyatına ulaşılıyor’’ diye konuştu.

DEMİRYOLU TERCİHİ

Mustafa Cengiz, son aylarde giderek hızlanan petrol zamlarının nedenini de şöyle açıkladı:

‘‘Zamların en büyük nedenleri arasında yılbaşından sonra OPEC ülkelerin aldığı üretimi kısıtlama kararıdır. Bir varil petrolün fiyatı çok kısa bir süre içinde 10 dolardan 20'ye fırladı. Yılbaşından bu yana akaryakıt yüzde 110, dolar da yüzde 30 oranında arttı. Türkiye petrol ithal eden bir ülkedir. Bütün dünyada akaryakıt 1 dolar dolayındadır. Üstelik bu ülkelerde rafineri maliyeti bize göre çok daha ucuzdur. Türkiye karayolu yerine toplu ulaşımı tercih etmeliydi. Ne yazık ki benzin fiyatları dünya piyasası ve dolara bağlı olarak artmaya devam edecektir’’

VERGİ KAYBI

Petrolde sınır ticaretinin haksız rekabet ve vergi kaybına neden olduğunu belirten Cengiz, şöyle devam etti:

‘‘Sınır ticareti amacını aşmıştır. Yılda 3 milyon ton motorin, 1 milyon tona yakın benzin, doğu ve güney doğu sınırlarından Türkiye'ye girmektedir. Şırnak'tan Irak akaryakıtı, Gürbulak'tan İran ve Nahçivan akaryakıtı gelmektedir. Ne yazık ki Tüpraş'ın Nahçivan'a ihraç ettiği akaryakıt bu yöntemle tekrar Türkiye'ye girmektedir. Türkiye'nin sınır ticaretindeki toplam vergi kaybı yaklaşık 2-3 milyar dolar sadece vergi kaybı vardır. Bu yürekler acısı bir durumdur. Biz gariban kamyon şöförlerinin 500 dolarlık gelirinin engellenmesini istemiyoruz.’’



Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!