Bakan Çağlayan: Uçan çilek yapacağız

Güncelleme Tarihi:

Bakan Çağlayan: Uçan çilek yapacağız
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 23, 2011 14:48

Dış Ticaretten Sorumlu Devlet Bakanı Zafer Çağlayan, Mersin’de 2014 yılında tamamlanması planlanan Çukurova Havaalanının 30 milyon yolcu kapasiteli olacağını belirterek, “Bir taraftan yolcu trafiği yaşanırken bir taraftan da kargo seferleri başlayacak. Kargo terminali ciddi nefes aldıracak. Artık Mersin’in çilekleri uçacak, uçan çilekler yapacağız" dedi.

Proje ile ilgili açıklama yapan, "Nakliye konusunda belli bir süreye dayanıklı olan çilek gibi hassas ürünleri artık kargo seferleri ile dünyanın her tarafına göndereceğiz. 150 milyon euro yatırım yapılacak. Bu çok kısa bir süre içinde mersin ekonomisine karışacak” dedi.

Çukurova Havaalanı limanı basın toplantısı ulaşım projesi tanıtımı toplantısı Mersin’de yapıldı. Toplantıya Dış Ticaretten Sorumlu Devlet Bakanı Zafer Çağlayan ile Ulaştırma Bakanı Habib Soluk katıldı. Burada bir konuşma yapan Bakan Çağlayan, Çukurova Havaalanının 30 milyon yolcu kapasiteli olacağını belirterek, İstanbul Atatürk Havalimanının 38 milyon 600 bin, Ankara Esenboğa Havaalanı 10 milyon yolcu kapasiteli olduğunu belirtti. Bakan Çağlayan şu noktalara değindi:

“Bir taraftan yolcu trafiği yaşanırken bir taraftan da kargo seferleri başlayacak. Kargo terminali ciddi nefes aldıracak. Artık Mersin’in çilekleri uçacak, uçan çilekler yapacağız. Nakliye konusunda belli bir süreye dayanıklı olan çilek gibi hassas ürünleri artık kargo seferleri ile dünyanın her tarafına göndereceğiz. 150 milyon euro yatırım yapılacak. Bu çok kısa bir süre içinde mersin ekonomisine karışacak. Mersinli işsizim çalışacak, üretenler ekmek yiyecek, inşaatlar yapılırken binlerce insan çalışacak. Havaalanı bittikten sonra da en az bin mersinli kişi burada çalışacak. İşsizliği çözüm mü istiyorsunuz alın size çözüm. Havaalanı Mersin’de ticaretin, turizmin, yatırımın önemli bir başlangıcı olacak. Tüccarlar bilir yatırımcılar en kısa sürede ulaşıma bakar, ulaşım alt yapısına bakar. Lojistik alt yapısıyla Mersin dünyanın önemli bir aktarma merkezlerinden biri olacak. Singapur’da ne varsa Mersin’de olacak, Hong Kong’da ne varsa Mersin’de o olacak, Rotterdam ne yapıyorsa Mersin’de onu yapacak. Mersin dünyanın en önemli ticaret aktarma merkezlerinden biri olacak. Özellikle bu bölgede çok ciddi bir şekilde öne çıkacak.”

SERBEST BÖLGE YAPILACAK

Akdeniz sahil yolunun bitirilmesinin, Mersin-Tarsus turizm bölgesiyle çok daha öne çıkacağını söyleyen Bakan Çağlayan, bunların Mersin ve ülke ekonomisine katkılar sağlayacağını kaydetti. Çukurova Bölgesel Havaalanı bitiğinde yeni nesil bir serbest bölge yapılacağını anlatan Bakan Çağlayan, “Bu yeni nesil serbest bölge bugüne kadar Türkiye’de uygulanmamış, yapılmamış olan ticarete, ihracata konu işler yapmamızı sağlayacak” dedi.

AKDENİZ SAHİLYOLUNUN MALİYETİ 630 TRİLYON TL OLACAK

Bakan Çağlayan, Tarsus-Kazanlı’daki tesislerin Akdeniz Oyunları’na yetişeceğini de ifade eden Çağlayan, Tarsus Turizm Yolu’nun startının da en geç bu ay sonu ya da Haziran ayının ilk haftasında verileceğini söyledi.

Tarsus-Mersin Karayolu ile ilgili Çağlayan, şu anda söz konusu yolda mevcut olarak 2 geliş, 2 gidiş bulunduğunu belirterek, bu sayının 3 geliş, 3 gidişe çıkarılacağını, iki bağlantının da 6 bağlantıya çıkarılacağının bilgisini verdi.

Bakan Çağlayan, Mersin-Antalya, Karaman-Mersin duble yollarının açılmasıyla ilk etapda buradan 1 milyon araç geçeceğini de belirterek, bu çerçevede, Bozyazı, Aydıncık, Anamur ve Taşucu gibi bölgenin yüksek potansiyelli turizm merkezlerine daha fazla yatırımcı geleceğini, daha fazla turist geleceğini söyledi.

Çukurova Havaalanını’nın hem otoyola, hem demiryoluna bağlanmasını programa dahil ettiklerini de belirten Çağlayan, şöyle devam etti:

“Akdeniz Sahil Yolu, 6 etapta yapılacak toplam maliyeti eski parayla 630 trilyon TL olacak, 2011 yılı sonu itibariyle 171 km tamamlanıp trafiğe açılacak. Yolun tamamı ise 2014 yılında tamamlanacak. Bunlar en yeşil çalışmalar, doğaya en az hasar verecek çalışmalar olacak. Mersin-Mut Karayolu da toplam 112 km olacak ve yolun tamamı 2014’de bitirilecek. Mersin’i önemli bir lojistik merkez haline getireceğiz. Eskişehir’den sonra Mersin Türkiye’nin en büyük lojistik merkezi olacak. 300 dönümlük alanda gümrükleme alanı olacak, konteynır ve tır parkı olacak, elleçleme boşaltma hizmetleri olacak. antropelorla beraber tam bir lojistik merkezi Yenice Lojistik Merkezini kavuşturuyoruz.”

MERSİN MAALESEF PATİNAJ YAPTI

Arzın taleple dengelendiğini dile getiren Bakan Çağlayan, “Arzla talebin buluşması kavuşması çok önemlidir. Mersin geçmiş yıllarda 1990-2000’li yıllarda Türkiye’nin gelişimine pek ayak uyduramamış. 31 yıl önce ben buraya ticaret yapmaya geldim. Mersin o tarihte Türkiye ticaretini merkeziyken maalesef Mersin o kadar büyüyemedi. Mersin maalesef patinaj yapmıştır. Patinaj yapan arabanın lastiği hem kendi kendini hem de patinaj yaptığı alanı yer. Bu çerçevede Mersin lojistiği, yeri, konumu, insan gücünün verdiği avantajlarını kullanacak” dedi.

MERSİN’İN TEMEL PROBLEMİ İŞSİZLİK

Turizm denice Türkiye’de artık akla Mersin’in geleceğini belirterek, “Mersin bir taraftan ticaretiyle, bir taraftan turizmiyle gelişecek. Lojistik alt yapısını burada sağlayacak. Bu çerçevede, Mersin’in var olan gücünü ortaya çıkaracağız. Kontrol edemediğin güç değildir, şimdi gücümüzü kontrol etme zamanı gelmiştir” ifadelerini kullandı.

Mersin’in temel probleminin işsizlik olduğunu vurgulayan Bakan Çağlayan, Mersin’de yapılacak projelerin Mersin’in işsizliğine ilaç olacağını, deva olacağını söyledi.

Bakan Çağlayan, “Mersin uluslararası havaalanıyla, turizm tesisiyle karayolu, demiryolu bağlantılarıyla her türlü imkanı en iyi şekilde kullanacak. Burada yeni bir mersin oluşturuyoruz. Mersinde her türlü güç var ama gücü kontrollü şekilde kullanmak önemli. Uluslararası Rekabet Kurumu çalışmasında Mersinin en önemli rekabet avantajı ticaret becerisi ve üretim potansiyeli olarak ortaya çıkıyor. Yapacağımız şey bu rekabet avantajını yenilikçiye dönüştürerek, daha fazla geliştirerek, Ar-Ge inovasyon katarak istihdamı buluşturarak bunu artık bir bütün halinde gerçekleştirmek. Biz artık yapacağız edeceğizi bıraktık, artık yapıyoruz dönemindeyiz. Bugün itibariyle artık bunlar yapılmaya başlanıyor. Tüm alanlardaki çalışmalarımız bir taraftan proje, bir taraftan ödenek aktarmaları bir taraftan da işin fiilen başlamasını sağlayacak çalışmaları yapacağız” şeklinde konuştu.

MERSİN’DE YAPILACAK LİMANIN YÜK KAPASİTESİ MEVUT KAPASİTENİN 2 KATI OLACAK

Çukurova Havaalanı limanı basın toplantısı ulaşım projesi tanıtımı toplantısına katılan Ulaştırma Bakanı Habib Soluk burada yaptığı konuşmada, havaalanlarının kapasitesinin 2002’de 49 milyon 500 bin olduğunu şu an itibariyle 165 milyona çıktığını söyleyerek, “Hedefimiz 400 milyon bunun 30 milyonu da Çukurova Havalimanı” dedi. Bakan Soluk, Adanalıların Çukurova Havalimanı yapımı için gerek olmadığını söylediğini anlatarak, “Mersinliler ise vardı diyor. Adana’da bizim bir havalimanımız var. Ancak Adana havaalanı şehir merkezinin içinde bu havaalanın büyüme şansı yok. Ancak Adana havaalanının kapatılması gibi bir şeyde yok. Adana havalimanına bir saatin içinde 7 uçaktan fazlasının kaldırıp indirme şansına sahip değiliz” ifadelerini kullandı. Bakan Soluk, dünyanın 10 büyük limanı içinde yer alacak bir konteynır limanının da Mersin’e yapılacağını vurgulayarak, bunun içinde havalimanının önemli olduğunu vurguladı. Bakan Soluk, “Bu konteynır limanı 5 kademede olacak. Türkiye’nin şu andaki yük kapasitesi 6 milyon teu, Mersin’de yapılacak limanını kapasitesi ise 12 milyon teu. Bu binlerce insana iş demektir, aş demektir, istihdam demektir” dedi.

Ulaştırma Bakanı Soluk, dünya ölçeklerine göre bir kişinin kapısının önünden aracının kontağını açtığında Türkiye’de hangi yöne giderse gitsin 100 kilometre mesafede bir havaalanına ulaşabiliyorsa o ülke için sorun çözülmüş olduğunu dile getirdi.

2023 YILINDA İSE 50 BİN ADET YAT KAPASİTESİNE ULAŞTIRILACAK

“Türkiye 8 bin 333 kilometre kıyı şeridine sahip olmasına rağmen denize sırtını dönmüş, bayrak devletlerde gemileri adeta suçlu olarak damgalanmış kara listeden beyaz listeye çıktı” diyen Bakan Soluk, Akdeniz çanağından ki yaklaşık 1 milyon yattan, yat limanlarının yetersizliği ve kapasitesizliği nedeniyle nasibini alamayan durumda olduğunu, Yap-İşlet-Devret modelleriyle yapılan yeni yat limanlarıyla yat bağlama kapasitesinin 9 bin 500 adetten, 15 bin adede çıkartıldığını kaydetti. Bakan Soluk, 2015 yılında ise yapımı devam eden yat limanları ile kapasitesinin 25 bin’e 2023 yılında ise 50 bin adet yat kapasitesine ulaştırılacağının altını çizdi. Soluk, İstanbul’da 37 adet olan faal tersane sayısının 70 adede ulaştığını, 56 adet tersanenin yapımının devam ettiğini, böylece toplamda 126 tersaneye ulaşılacağını kaydetti. Bakan Soluk, “Mersin’de buraya gelen gemilerin bakımının yapılması havuzlanmasının yapılmasıyla ilgilide büyük bir tersanenin yapılmasını planlıyoruz” diye konuştu.

MERSİN OTOYOLLA ANKARA’YA BAĞLANACAK
Demiryolu konusuna değinen Bakan Soluk, 13 Mart 2009 Ankara-Eskişehir Yüksek Hızlı Treni sefere girdiğini anımsatarak, Bursa’nın “Bursa-Yenişehir-Bilecik” hattı ile Yüksek Hızlı Trenle buluşacağını söyledi. Bakan Soluk, “Bursa-Yenişehir Hattı ihale edildi, itiraz edildi. Yenişehir-Bilecik arası proje çalışmaları devam ediliyor” dedi. Mersin’i Halep’e yüksek hızlı trenle bağlanacağını söyleyen Bakan Soluk, “Mersin-İskenderun arasındaki hattı da yeniledik,o hatta artık Mersinlilere hizmet edecek noktaya gelecektir” dedi.

Bakan Soluk, Niğde üzerinden Mersin’in otoyolla Ankara’ya bağlanacağını belirterek, Mut üzerinden Karaman’ın da bölünmüş yolla Mersin’e bağlanacağını kaydetti. Bakan Soluk, tek yolların çalışmasının da devam ettiğini sözlerine ekledi.

4.5 MİLYAR TL YATIRIM YAPILDI


Havacılıkta, dünya sivil havacılık otoritelerinin Türkiye’ye ile ilgili 2015 yılı hedeflerini, 2005 yılında yakaladıklarını dile getiren Soluk, “Bu nasıl oldu derseniz, sivil havacılık sektörü önündeki çıkmazları düzenlenen yasalarla bir, bir ortadan kaldırdık. Havayolu elit tabakanın kullandığı bir ulaşım aracı olmaktan çıktı halkın yolu haline geldi. Havayolunda 8 milyon 500 bin iç hatlar, 25 milyon dış hatlar olmak üzere toplam 33 milyon 500 bin yolcudan 50 milyon 500 bin iç hatlar, 52 milyon dış hatlar olmak üzere toplam 102 milyon 500 bin yolcuya ulaşıldı. Hayatında hiç uçağa binmeyen 10 milyon vatandaş uçakla tanıştı, havaalanlarına 4,5 milyar TL yatırım yaptık” şeklinde konuştu.

Bakan Soluk, ayrıca, Iğdır, Bingöl Havalanları, 2011, Şırnak-Cizre, Hakkari-Yüksekova, havaalanlarının alt yapıları 2011, üst yapıları ise 2012 yılında hizmete gireceğini belirterek,

30 Ağustos 2013 yılında ise Zafer Havaalanını ise YİD Modeliyle hizmete gireceğini kaydetti.

Kastamonu ve Cengiz Topel Havalanları’nın da 2011 yılı içinde hizmete gireceğini vurgulayan Bakan Soluk, Ordu-Giresun, Çukurova Bölgesel havaalanlarının ise ihale aşamasında olduğunun bilgisini verdi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!