Bakan, 6 milyar dolarlık İstanbul-İzmir’i onayladı ‘Bizde otoyol bedava’ dedi

Güncelleme Tarihi:

Bakan, 6 milyar dolarlık İstanbul-İzmir’i onayladı ‘Bizde otoyol bedava’ dedi
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 03, 2009 00:00

İstanbul-İzmir arasını 3.5 saate çekecek İzmit Körfez Geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir otoyol projesi ihalesi onaylandı. Otoyolu Nurol-Astaldi grubu yapacak. Türkiye’nin en büyük YİD projesi olan ve 6 milyar dolar değer biçilen proje 7 yılda tamamlanacak.

TÜRKİYE’nin bugüne kadar gerçekleştirdiği en büyük yap-işlet-devret YİD projesinde, 2 dev gruptan ipi göğüsleyen Nurol-Özaltın-Makyol-Astaldi-Yüksel-Göçay ortak girişim grubuna onay çıktı. İstanbul-İzmir arasını 6.5 saatten 3.5 saate indirecek İzmit Körfez Geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyolu ihalesini yapacak olan grup, 24 yıl 4 ay ile en düşük işletme süresini vermişti. Cengiz-Kolin-Limak-Mapa konsorsiyumu ise 34 yıl 9 ay yapım ve işletme süresi teklif etmişti.

7 yılda tamamlanacak

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın da katıldığı toplantıda verilen bilgilere göre, projede otomobil için ücret İzmit Körfez Köprüsü için KDV hariç 35 dolar, otoyol içinse KDV hariç 0.05 dolar/metre olarak belirlendi. Projede ayrıca 400 milyon liraya kadar olan kamulaştırma bedellerinin ihaleyi kazanan şirketçe üstlenileceği de karara bağlandı. İşin yapım süresi ise 7 yıl olarak öngörülüyor. Türkiye’nin en büyük yap-işlet-devret (YİD) projesi olan ve uzmanlarca 6 milyar dolarlık yatırım içerdiği söylenen İzmit Körfez geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir otoyolu için yapılan ihalenin sonucu Yüksek Planlama Kurulu’na (YPK) sunulacak. Ulaştırma Bakanlığı kaynakları, YPK’dan en kısa sürede gerekli onayın çıkacağını, temmuz ayında yükleniciyle sözleşme imzalamayı hedeflediklerini belirtti.

3 bin metrelik köprü

Konsorsiyumda yer alan Göçay İnşaat’ın ortağı ve Müteahhitler Birliği Başkanı Erdal Eren, “İstanbul Köprüsü gibi düşünün, 3 bin metre uzunluğunda olacak. İki ayağın arasındaki açıklık 1700 metre” dedi.

Bizde otoyol bedava

Yıldırım, bir gazetecinin, “Türkiye’de otoyol geçiş ücretleri çok pahalı. Yeni yapılacak otoyolda da fazla ücret verilecek mi” sorusu üzerine, şöyle konuştu: “Bu yanlış bir düşünce. Türkiye’de otoyol ücretleri dünyaya göre çok daha ucuz, hatta bedava. Her hizmetin bir bedeli var. Biz sosyal devlet olarak kullanıcıya seçenek sunuyoruz. Sadece köprüyü yapıp buradan geçeceksiniz demiyoruz. Vatandaş istediği yolu kendi seçiyor. İşletmeci isterse taban fiyatı olarak belirlediğimiz fiyatı daha çok araç geçmesi için aşağıya çekebilir.”

60 dakikalık yol, 6 dakikada geçilecek

İZMİR Körfez geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir otoyolu Gebze’den başlayacak ve İzmit Körfezi’ni köprüyle geçerek Orhangazi’ye bağlanacak. Bursa üzerinden devam edecek otoyol, Balıkesir’den geçerek İzmir’e uzanacak. Otoyolun uzunluğu 421 kilometre olarak hesaplanıyor. Körfezi otomobil ile mevcut yolu kullanarak geçmek 1 saat 10 dakika, feribotla geçmek 60 dakika sürerken, planlanan köprü ile 6 dakikada geçilecek.

İstanbul - İzmir otoyolu projesinin özellikleri

377 km otoyol ve 44 km bağlantı yolu olmak üzere 421 km uzunluk
Yaklaşık 3 km uzunluğunda bir asma köprü
18 bin 212 metre uzunluğunda 30 adet viyadük
7395 metre uzunluğunda 4 adet tünel
209 adet köprü
18 gişe alanı
5 otoyol bakım merkezi
7 servis alanı
7 park alanı

Üçüncü köprü ihalesine birkaç ayda çıkarız

ULAŞTIRMA Bakanı Binali Yıldırım, İstanbul boğaz geçişi için üçüncü bir köprü yapımı ve bağlantı otoyolunu içeren proje için ihaleye birkaç ay içinde çıkmayı öngördüklerini söyledi. Yıldırım, bir soru üzerine, “Yaşanan ekonomik krize karşı ilk test İstanbul-İzmir otoyolu idi. Bu testi geçtiğimizi düşünüyorum. İkinci test ise 3’üncü köprü ve otoyolu olacak. Onun ilanına da önümüzdeki aylarda çıkacağız. Müteahhitlerimiz krize rağmen Türkiye’ye güvendi” dedi. Yıldırım, sözlerine şöyle devam etti: “YİD projeleri kriz döneminde imdadımıza yetişen projeler olmuştur. Lastik tekerlekli tüp geçiş projesiyle birlikte son 6 yılda Türkiye’ye 85 milyar TL’lik yatırım yaptık. Bundan sonra alt yapıların standartlarını yükseltmek için çalışacağız. Kuzey-güney aksanında çalışmalara ağırlık vereceğiz.”
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!