‘ATAK’a kalktık

Güncelleme Tarihi:

‘ATAK’a kalktık
Oluşturulma Tarihi: Nisan 25, 2014 01:02

MİLLİ savaş helikopteri projesi kapsamında üretilen ilk ATAK helikopteri, dün Türk Silahlı Kuvvetleri’ne (TSK) teslim edildi.

Haberin Devamı

İhale ilk açıldığında Amerikan Bell-Textron, “King Cobra” modeliyle 1996’da ihaleyi kazanmış, ancak ABD Savunma Bakanlığı helikopterin yazılımını Türkiye’ye yaptırmayınca ihale iptal edilerek İtalyan-İngiliz ortaklığı Agusta-Westland firmasına verilmişti. “Denge” gibi teknik sıkıntılarla karşılaşılan 3 milyar dolarlık projede helikopterin en kritik parçaları ve yazılımı Türkiye’de milli imkanlarla üretildi. TSK, helikopterlerini üçer üçer paketler halinde teslim almaya devam edecek. Proje kapsamında sadece TSK için 59 savaş helikopteri üretilecek.

ABD “VERMEM” DEDİ
Türkiye’de savaş helikopteri üretme süreci 1996’da ABD ile yapılan anlaşmayla başladı. Savunma Sanayii Müsteşarlığı, Amerikan Bell-Textron firması ile ortak üretimin de içinde olduğu bir sözleşmeyi imzaladı. Ancak ABD Savunma Bakanlığı üretilecek helikopterlerin milyonlarca satır koddan oluşan yazılımlarının Türkiye’de yapılmasını “askeri güvenlik” gerekçesiyle reddetti. Süreç içinde helikopterin üretim maliyeti de artınca Türkiye 2004 yılında ABD’ye verdiği ihaleyi tamamen iptal etti. Tekrar başlayan ihale sürecinde 2007’de Agusta-Westland ve TAI firmalarının ihaleyi almasına karar verildi. Helikopterin görev yazılımı ve tüm silah sistemleri Türkiye’de milli olarak üretildi.

Haberin Devamı

DENGE SORUNU ÇIKTI
Türkiye’de üretilen helikopterde test uçuşları başladıktan sonra denge sorunları da ortaya çıkmaya başladı. ATAK helikopterinin atış sahasında yaktığı mühimmat, ağırlık olarak üzerinden boşaldıkça dengede durma problemleri yaşandı. Bu sorun aşıldıktan sonra Kara Kuvvetleri heyeti, helikopteri kabul etti. Helikopterin geçen yıl TSK’ya teslim edilmesi planlanıyordu. Türkiye’de helikopter sanayii altyapısını kuran proje kapsamında, 42 milli uçuş ve silah ekipmanının yurt içinde üretimi yapıldı. Helikopter gövdesindeki yaklaşık 6 bin 400 parçadan 6 bin 200 parçanın üretimini TUSAŞ yaptı. Proje kapsamında ana yüklenici TUSAŞ, Helikopter üretimi ve aviyonik-silah sistemlerinin helikopter üzerine takılmasından, ASELSAN Milli Görev Bilgisayarı ve Silah Sistemi entegrasyonundan sorumlu tutuldu. İki mürettebatlı ATAK Helikopteri, her biri bin 360 beygir gücünde olan turbo motoruna sahip. 300 kilometre hıza ulaşan helikopter, yakıt ikmali yapmadan 556 kilometre menzile ulaşıyor. Burunda taşıdığı 20 mm’lik 500 mermi kapasiteli topa sahip ATAK helikopteri, kanat altında 76 roket taşıyor.

Haberin Devamı

GÜNEY KORE ALMADI
Helikopterin üçüncü ülkelere satışı da yapılacak olup üretim yalnızca Türkiye’de olacak. İlk yurtdışı ihale tecrübesini Güney Kore’de yaşayan helikopter, Boeing AH-64 Apache ile finale kalmıştı. Ancak Güney Kore’nin tercihi Amerikalı firmadan yana oldu. TAI’nin pazarlama hedefinde ise şu anda Azerbaycan, Pakistan ve Körfez ülkeleri var.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!