Alkan: Aygaz’ın hedefi Balkanlar’a yerleşmek

Güncelleme Tarihi:

Alkan: Aygaz’ın hedefi Balkanlar’a yerleşmek
OluÅŸturulma Tarihi: Mart 17, 2003 00:00

Aygaz'ın sadece LPG tüketim cihazı deÄŸil LPG ihracatı da yapan bir ÅŸirket olduÄŸunu vurgulayan Genel Müdür M. Orhan Alkan, ‘‘Bu büyüklük ve teknolojik güç yurtiçiyle sınırlı kalamaz’’ dedi. Alkan, özellikle Balkan ülkelerinde yaygınlaÅŸarak bölge devi olmayı hedeflediklerini açıkladı. Aygaz Genel Müdürü Orhan Alkan, Aygaz'ın bundan böyle Türkiye dışına da açılması gerektiÄŸine inandıklarını belirterek, özellikle Balkan ülkelerindeki yatırım imkanlarını araÅŸtırdıklarını söyledi. Balkan ülkelerinde güvenli dolum istasyonlarının çok önemli bir ihtiyaç olduÄŸunu vurgulayan Orhan Alkan, ‘‘Aygaz'ın hedefi, bölge devi olmak’’ dedi. Yıllardır LPG tüketim cihazı ihraç eden Aygaz'ın artık LPG'nin kendisini üstelik Almanya ve Ä°ngiltere gibi Avrupa ülkelerine ihraç ettiklerini hatırlatan Orhan Alkan, iç pazarda ise en büyük rakiplerinin doÄŸalgaz olduÄŸuna dikkat çekti. Önümüzdeki yıllarda sektörde haksız rekabet yaratarak rant elde eden ve illegal çalışanların da ortadan kalkacağına inanan Orhan Alkan, ‘‘Güvenlik ve emniyetin çok önemli olduÄŸu bu sektörde ciddi yatırım yapanlar ayakta kalabilecek’’ dedi. Aygaz Genel Müdürü Orhan Alkan ile sektörü ve Aygaz'ın hedeflerini konuÅŸtuk.LPG sektörü 2002'yi nasıl kapatmıştı, 2003'e nasıl baÅŸladı?- 2002 yılında, 2001'e göre sektörde ciddi bir düşüş meydana geldi. 2002'nin son üç ayında yaÅŸanan canlanma bizde olmadı ve sektör toplam tonajda yılı yüzde 6 küçülerek kapattı. 2002 yılını biraz pesimistik geçirdik. 2002'de rekabet özellikle otogazda yoÄŸunlaÅŸtı. Ä°llegal faaliyetler ve Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) yani vergi kaçakçılığı çok yaygınlaÅŸtı. Bu da güvenlik ve emniyet konusunda büyük yatırımlar yapan kurumları rekabette zorlamaya baÅŸladı. 2002 yılında Aygaz'da da satışlar aynı paralelde geriledi. Aygaz'ın genel pazardaki payı yüzde 30, tüplüde yüzde 34, dökmegazda yüzde 40, otogazda yüzde 18.1 olarak gerçekleÅŸti. Sektördeki küçülmede neler etkili oldu?- Ekonomik krizin ortadan kalkmayışı kadar LPG tüketiminin düşmesi de etkili oldu. Perakende fiyatların yüksekliÄŸi de tüketimin azalmasına yol açtı. Fiyatlar, ÖTV farkından dolayı halkın kolaylıkla ödeyemeyeceÄŸi rakamlara ulaÅŸtı. Perakende fiyatlar içinde ÖTV'nin yükü yüzde 40'ları buldu.DoÄŸalgazın yaygınlaÅŸması LPG kullanımına yansıyor mu?- Eskiden tüpler evlerde mutfakta, ısınmada ve banyoda kullanılıyordu. Özellikle ısınmada tüpgazdan uzaklaşılıyor. DoÄŸalgazın yaygınlaÅŸması tüpgazın ısıtma ve mutfakta kullanımını azalttı. Evlerde insanlar artık ekonomi yapıyor. Birçok yerde tavuk çiftliklerinde ısıtma LPG'den kömüre döndü. Fuel oil, kömür, hatta fındık kabvuÄŸu bile LPG'ye rakip oldu. Yakıt tüketimi yüksek olan sanayi kuruluÅŸlarının enerji ihtiyacını karşılayan dökmegaz da en büyük rakibimiz yine doÄŸalgaz. Yurt dışında yatırım yapmayı düşünüyor musunuz?- Aygaz dağıtım ÅŸirketi olarak bir dev. UlaÅŸtığı büyüklük ve teknolojik güç açısından yurtiçiyle sınırlı kalamaz. 2003'te daha çok dışa açılacağız. Balkan ülkelerinde yatırım imkanlarını araÅŸtırıyoruz. Dağıtım amaçlı bir lojistik tesis düşünüyoruz. Bulgaristan ve Romanya'da ön çalışmalarımız ileri seviyelerde. Aygaz'ın hedefi, bölge devi olmak. Bölgedeki ülkelerde güvenli dolum istasyonları önemli bir ihtiyaç, çünkü illegal dolum çok yaygın. 2003 ciro hedefiniz ne?- 2002'de 730 milyon dolar olan ciromuzun da bu yıl sonunda 770 milyon dolar olarak gerçekleÅŸmesini bekliyoruz. Bu yıl tüpgazda 580 bin ton, dökmede 282 bin ton, otogazda 207 bin ton üretimimiz var. Ä°hracatınız nasıl gidiyor?- 2001'de 7.9 milyon dolar olan ihracatımızı, 2002'de 14 milyon dolara yükselttik. LPG, üretimi ve ihracatı zor olan bir iÅŸtir. Yıllardır LPG tüketim cihazı ihraç ediyorduk, ÅŸimdi de LPG'nin kendisini ihraç ediyoruz. Suriye, Irak ve Orta DoÄŸu ülkelerine ihracat yapıyorduk. Almanya ve Ä°ngiltere'ye de baÅŸladık. Ä°ngiltere ve Almanya'da kırsal kesimlerde halk hálá yaygın olarak tüp kullanılıyor. Akaryakıt ve LPG'de Opet'le yola devamOpet ile birlikteliÄŸinizden neler bekliyorsunuz?- Opet'le iÅŸbirliÄŸimizi geliÅŸtirmek istiyoruz, biz otogazda büyümek istiyoruz. Çok ciddi pazar daralmasına raÄŸmen geçen yıl pazar payımızı artırdık. Otogazda toplam 1 milyon 180 bin tonluk bir pazar var. Bu pazarda bizim payımız yüzde 18'in üzerinde. Opet-Aygaz birlikteliÄŸinden memnunuz. Hem akaryakıt, hem LPG'de hizmet ve kalite açısından çok ciddi faaliyetlerimiz olacak. Opet'le birlikte yurt dışında akaryakıt iÅŸine sıcak bakıyoruz. Opet dışında Türkiye'de baÅŸka bir iÅŸbirliÄŸi düşünmüyoruz. LPG'de yurtdışında baÅŸka know how'a ihtiyacımız yok. Ayrıca 260 civarında kara tanker filomuz ve 4 gemimiz var. Ukrayna'da da bir terminale sahibiz.Haksız rekabet eden ayakta kalamayacakSektörde nasıl bir rekabet yaÅŸanıyor?- Ä°rili ufaklı 57 ÅŸirket bu sektörde. Önemli ölçüde illegal faaliyet var. Sektörde etik çalışmayı zorlamak ve haksız rekabeti ortadan kaldırarak fırsatlar yaratmak istiyoruz. Önümüzdeki yıllarda haksız rekabetin saÄŸladığı rantlar ortadan kalkınca illegal çalışanlar da ortadan kalkacak. LPG, güvenlik ve emniyetin çok önemli olduÄŸu bir sektör. Türkiye'de LPG pazarının yüzde 68'ini temsil eden 15 ÅŸirketin üyesi olduÄŸu LPG DerneÄŸi ve ciddi çalışan büyük ÅŸirketler olarak, yasal olmayan yapılanmalara karşıyız.M. ORHAN ALKANAYGAZ Genel Müdürü M. Orhan Alkan, 1950 Ankara doÄŸumlu. 1966'da KabataÅŸ Erkek Lisesi'ni bitirdikten sonra, 1971 yılında Orta DoÄŸu Teknik Ãœniversitesi Makina MühendisliÄŸi'nden mezun oldu. 1975-1988 yılları arasında Olyak-Renault Fabrikası'nda çeÅŸitli kademelerde çalıştıktan sonra, Vestel Elektronik Ä°ÅŸletme Müdürü oldu. 1990'da Ä°ntermotiv Otomotiv'de Sınai Ä°ÅŸler Grup Direktörü, 1991-1993 arasında Koç Holding Prodüktivite Proje Yöneticisi, 1993-1999 arasında Koç 2000 Proje Yöneticisi olarak görev yaptı. 1999-2001 yılları arasında Bursa Entek'te yöneticilik yapan Orhan Alkan, 2001'den itibaren de Aygaz Genel Müdürlüğü'nü üstlendi.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!