Airbus A350, TUSAŞ parçasıyla dönecek, 500 milyon dolar gelecek

Güncelleme Tarihi:

Airbus A350, TUSAŞ parçasıyla dönecek, 500 milyon dolar gelecek
Oluşturulma Tarihi: Aralık 05, 2008 20:50

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş. (TUSAŞ) Airbus’ın yeni yolcu uçağı ’A350XWB’ye tasarımcı risk paylaşım ortağı olarak imza attı. Projeyle 450 Türk mühendisi, uçağın havada dönmesini sağlayacak ’aileron’ denilen kanatçığı tasarlayacak. Daha sonra bu parça, TUSAŞ tarafından üretilecek ve ilk etapta 500 milyon dolarlık iş sağlanacak.

AVRUPALI uçak imalatçısı Airbus’ın yeni yolcu uçağı ’A350XWB Projesi’ne Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş. (TUSAŞ) tasarımcı risk paylaşım ortağı olmak üzere imza attı. Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın da katıldığı törenle başlayan projeyle toplam 450 Türk mühendisi, uçağın havada dönmesini sağlayacak ve ’aileron’ olarak adlandırılan kanatçığını tasarlayacak. Daha sonra bu parça, TUSAŞ tarafından imal edilecek. İlk etapta TUSAŞ’a 500 milyon dolarlık iş sağlayacak projenin ilerleyen yıllarda daha da büyüyerek 1.5 milyar dolara çıkması bekleniyor. Bu projede, Türkiye’nin yeni nakliye uçağı A400M’de yaklaşık 5 yıldır görev yapan ve Airbus çalışma disiplinini öğrenen mühendisler çalışacak. Dolaylı olarak proje imalat bandında bin 200 kişiye iş olanağı sağlanacak.

Havacılıkta yeni sayfa

Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, Cumhuriyet’in kuruluş yıllarında oluşturulan Türk havacılık sanayiinin 1984’te TUSAŞ’ın kurulumu F-16 üretimiyle yeniden canlandırıldığına belirterek, "Son yıllarda Türk mühendislerinin tasarımlarına havacılık sanayimizde yaptığımız alımlarda ağırlık veriyoruz. Yerli şirketlerimiz tasarımla büyüyor. Şimdi bu ortaklıkla yeni bir kapı açılıyor. Airbus ve Avrupa Havacılık ve Uzay Sanayii (EADS) şirketlerine bize güvendikleri için çok teşekkür ediyorum" dedi. Dünyanın en büyük havacılık ve uzay şirketleri arasında yer alan EADS’nin CEO’su Louis Gallois ise Casablanca filminden örnek vererek "Ingrid Bergman ve Humphrey Bogart filmde bir repliği vardır: ’Bu güzel bir ilişkinin başlangıc. Umarız bu ortaklık TUSAŞ ile yeni bir yolculuğun başlangıcı olur" dedi.

TUSAŞ Yönetim Kurulu Başkanı Atalay Efeer ise alınan uçakların off-set kapsamında havacılık sanayine istihdam, teknoloji aktarımı sağladığını belirterek THY’nin alımlarında bunların da gündeme gelmesini istedi. Törene EADS ve Airbus şirketlerinin CEO’larının yanı sıra Fransız Ulaştırma Bakanı Dominique Bussereau, Almanya Devlet Bakanı Günter Gloser de katıldı.

Airbus’ın ’yeni kuşu’ A350XWB

İLK uçuşunu 2012’de yapacak A350XWB (Extra Wide Body-Ekstra Geniş Gövde) Airbus şirketinin yeni uzun menzilli çift motorlu uçağı. Teslimatları 2013’te başlayacak uçağın koltuk kapasitesi 270-350 arasında değişiyor. Üç farklı modeli bulunan uçak, şu ana kadar 460 adetlik siparişe ulaştı. Airbus, önümüzdeki 15 yıllık süre içinde bu uçaklardan en az bin adet satış yapmayı planlıyor. Yakıt tasarrufu hizmeti yolcu uçaklarına göre yüzde 25 daha düşük olan A350XWB, toplam maliyetlerde de yüzde 35 düşüş sağlıyor. Türk Hava Yolları’nın (THY) alacağı 35’i uzun menzilli, toplam 105 uçaklık ihalede A350XWB teklif verilen uçaklar arasında yer alıyor. Airbus’ın yeni tasarımı uçağın ihalede rakipleri ise Amerikalı imalatçı Boeing tasarımı 787 Dreamliner ve 777 modelleri.

Airbus: TUSAŞ büyüklerle yarışıp projeyi kazandı

AIRBUS’ın CEO’su Tom Enders, TUSAŞ’ın katılımını ’iyi bir evliliğe’ benzetirken, "Biz 10 yıldır TUSAŞ ile birlikte çalışıyoruz. TUSAŞ uluslararası büyük imalatçılarla rekabet ederek, bizlere en iyi teklifleri sunarak bu projeyi kazandı. Kulübe hoş geldin TUŞAŞ" diye konuştu.

Aileron, en kritik parçalar arasında

UÇAĞIN havada dönmesini sağlayan kanatçık parçası, kanat üzerindeki en kritik parçaların başında geliyor. Bu proje için kısa listeye Saab ile kısa listeye kalan TUSAŞ, Nisan-Haziran ayları arasında Airbus’ın merkezine 20 mühendisini gönderdi. Burada Türk mühendisleri, uçağın temel tasarımına katılarak farklı imalat ve tasarım önerilerinde bulundular. 12 Kasım’da 500 milyon dolarlık projenin TUSAŞ tarafından kazanıldığı açıklandı. TUSAŞ projede risk ortağı olarak yer alıyor. Yani satılacak uçak sayısıyla birlikte alacağı pay hem parasal hem de üretim olarak artacak. Hizmete 2013’te girmesi planlanan uçağın farklı modelleriyle imalatta en az 2033’e kadar kalması planlanıyor.

Havacılık tasarım merkezi olarak yoluna devam edecek

TUSAŞ Yönetim Kurulu Başkanı Emekli Korgeneral Atalay Efeer, "Bu ortaklık sayesinde TUSAŞ, A400M programı ile sağlam temellerini atmış olduğu ’Airbus ile Entegre Çalışma Sistemi’nde önemli bir adım daha gerçekleştirmiş olacak. Ticari bir yolcu uçağı için yaşamsal önemi olan komponentleri tasarlayıp üretecek ve dünyanın en büyük havacılık tasarım merkezlerinden biri olma yolculuğuna kararlı bir şekilde devam edecektir " dedi. Efeer, aylık ortalama 12 uçaklık üretim hızına sahip olan projede yer alınarak en az 500 milyon ABD doları satış sağlanacağını söyledi. Efeer, "TUSAŞ ve Türkiye, en son kompozit havacılık teknolojisinin geliştiricilerinden biri olacak. Teknoloji transfer etmekten ziyade, teknoloji üreticisi olabilecektir" dedi. Efeer, TUSAŞ’ın bu ortaklığı sadece kanatçık iş paketiyle sürdürmeyi yeterli görmediğini, diğer iş paketlerini de alabilmek için gerekli girişimleri sürdürdüğünü ifade etti.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!