865 bin bozuk mal baÅŸvurusu

Güncelleme Tarihi:

865 bin bozuk mal baÅŸvurusu
Oluşturulma Tarihi: Kasım 24, 2002 00:00

VatandaÅŸlar satın aldıkları mallarla ilgili son 7 yılda, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'na 865 bin ÅŸikayette bulundu. BaÅŸvuruların onda dokuzu tüketiciler lehine sonuçlandı.VatandaÅŸlardan son 7 yılda, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ile Tüketici Sorunları Hakem Heyetlerine tüketici ÅŸikayetleri kapsamında 865 bin 356 baÅŸvuruda bulunulduÄŸu ve baÅŸvuruların onda dokuzu tüketici lehine sonuçlandığı bildirildi.Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü verilerine göre, bu ÅŸikayetlerin 280 bin 528'i Bakanlığa, 584 bin 828'i Hakem Heyetlerine yapıldı. 1995 yılında 2 bin 569, 1996'da 9 bin 987, 1997'de 51 bin 745 olan tüketici ÅŸikayeti sayısı, 1998'de 54 bin 507, 1999'da da 49 bin 974 olarak belirlendi. 2000 yılında ise ÅŸikayetlerde tam anlamıyla birpatlama yaÅŸandı. Söz konusu yılda alınan mal ve hizmet nedeniyle 644 bin 104 ÅŸikayet baÅŸvurusunda bulunuldu. 2001'de ise tüketici ÅŸikayeti sayısı 52 bin 470 olarak tespit edildi.      KAPIDAN SATIÅžLAR SORUN OLDU     Resmi verilere göre, vatandaÅŸlar, en fazla kapıdan satış ve taksitli kampanyalar ile ayıplı mal ve hizmetlerden dertli görünüyor. 2001 yılında yapılan 52 bin 470 tüketici ÅŸikayetinin 30 bin 619'unu taksitli kampanyalar ile kapıdan satışlar oluÅŸturdu. Ayıplı mal ve hizmetler için de 16 bin 933 baÅŸvuru oldu. 4 bin 617 promosyon ve 301 de turistik ÅŸikayette bulunuldu. Kapıdan satışlara iliÅŸkin baÅŸvurular sonucunda, satıcıların yüzde 23.4'ünün hediye vaadini tutmadığı, yüzde 21.4'ünün eski tarihli mal verdiÄŸi, yüzde 9.5'unun garanti belgesi, sözleÅŸme, senet, fatura gibi belgeleri getirmediÄŸi görüldü. Aynı ÅŸekilde her 3 satıştan 1'inde müşterinin mal alımından vazgeçmesi talebi dikkate alınmadı. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ile hakem heyetlerinin deÄŸerlendirmeleri sonucunda, vatandaşın ÅŸikayetlerinde çok büyük ölçüde haklı olduÄŸu da ortaya çıktı. Åžikayet sahibi her 10 kiÅŸiden 9'unun ÅŸikayet talebi olumlu yönde çözümlendi. Bu çerçevede, 41 bin 461 ÅŸikayetin, 37 bin 562'si  tüketici lehine, 3 bin 899'u da tüketici aleyhine sonuçlandı.      SAYI Ä°LE BÄ°RLÄ°KTE ŞİKAYETLER DE ARTIYOR     Bu arada Sanayi ve Ticaret Bakanlığı'na yönelik ayıplı mal ve hizmet ÅŸikayetleri, son yıllarda günlük hayatın bir parçası haline gelen cep telefonlarında sahteciliÄŸin giderek arttığı gerçeÄŸini de ortaya çıkardı. Ayıplı mal ÅŸikayetlerinde cep telefonları ilk sırada yer alırken, bunu otomobil ve buzdolabı izledi. DiÄŸer yandan, geçen yıl Bakanlığa, otomobil kampanyaları için de 59 ÅŸikayet geldi. Bunların 26'sı olumlu, 13'ü olumsuz sonuçlandırıldı.20 baÅŸvuruya yönelik incelemenin ise sürdüğü belirtildi. Otomobil dışındaki çeÅŸitli kampanyalar için Bakanlığa gelen 17 ÅŸikayetin 10'unda da vatandaÅŸlar haklı bulunurken, 1 ÅŸikayet konusu firmalar lehine sonuçlandı. 6 ÅŸikayetle ilgili ise deÄŸerlendirmeler tamamlanmadı. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!