Mersin Limanı’nı da aldı 4.3 milyar doları aştı

Güncelleme Tarihi:

Mersin Limanı’nı da aldı 4.3 milyar doları aştı
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 13, 2005 01:28

Özelleştirme İdaresi’nin 36 yıllık işletme hakkını satışa çıkardığı 6 limandan ilki olan Mersin Limanı, 755 milyon dolarla Singapurlu ortağı PSA ile Akfen Grubu’nun oldu. Böylece Akfen Grubu’nun bu yıl değişik konsorsiyumlarla aldığı özelleştirme ihalelerinin tutarı 4.3 milyar doları aştı.

MÜLKİYETİ TCDD’ye ait 6 limandan ilk ihalesi yapılan Mersin Limanı’nın yeni işletmecisi PSA (Port Singapore Authority)-Akfen Ortak Girişim Grubu (OGG) oldu. Global-Hutchison OGG ve Dubai Port Authority’in de teklif verdiği ihaleyi 755 milyon dolara PSA-Akfen ortaklığı kazandı. Bu liman ile birlikte Akfen Grubu’nun içinde olduğu konsorsiyumların Özelleştirme İderesi (ÖİB) Başkanlığı’ndan kazandığı ihalelerin tutarı 4 milyar 318 milyon dolar oldu.

DEVLER YARIŞTI:

Mersin Limanı’nın 36 yıllığına işletme hakkının devrine ilişkin ihaleye sektörün uluslararası ilk üç firması katıldı. Sektörde, Hong-Kong’lu uluslararası bir şirket olan Hutchison Port birinci, Singapur’lu PSA ikinci ve Dubai merkezli Dubai Port Authority ise üçüncü olarak biliniyor. ÖİB Başkan Yardımcısı Hasan Köktaş’ın komisyon başkanlığında yapılan ihalenin dünkü nihai pazarlık görüşmesine bu üç firmadan ikisi Türk ortaklarıyla katılırken, Dubaili şirket teklifini tek başına sundu. İhalede elemesiz bir tur kapalı teklif alınmasının ardından, elemeli tur yapılmaksızın açık artırmaya geçildi.

19 TURLUK ÇEKİŞME:

Açık artırma başlangıç fiyatı 510 milyon dolar, artırma aralığı da 5 milyon dolar olarak belirlendi. Açık artırmanın dördüncü turunda Global-Hutchison çekildi. İhale PSA-Akfen Ortak Girişim Grubu ve Dubai Port arasında devam ederek 20’inci tura ulaştı. PSA-Akfen Grubu’nun 755 milyon dolarlık teklifinin ardından Dubai Port da ihaleden çekildi. Böylece Mersin Limanı’nın 36 yıllığına işletme hakkına ilişkin ihale 755 milyon dolara PSA-Akfen Grubu’nda kaldı.

BU YIL 3. İHALE:

Mersin Limanı ile birlikte içinde Akfen Grubu’nun bulunduğu konsorsiyumun kazandığı özelleştirme ihalesi sayısı 3 olurken, bu ihalelerin toplam bedeli de 4 milyar 318 milyon doları buldu. Akfen Grubu, haziran ayında Atatürk Havalimanı’nın 15.5 yıl süreli işletmesini Tepe Grubu ile ortaklığı olan TAV ile en yakın rakibinden 1.2 milyar dolar yüksek teklif vererek 2 milyar 950 milyon dolara almıştı. Ayrıca araç muayene istasyonları hizmetlerinin işletilmesi hakkı da birinci ve ikinci bölgede, haziran ayından itibaren 20 yıl süreyle, toplam 613.5 milyon dolar bedelle Akfen-Doğuş-TüvSüd Ortak Girişimi’ne devredilmişti.

Akın: 755 milyon dolar peşin ödenecek

MERSİN Limanı’nın işletme hakkını kazandıkları ihalenin ardından değerlendirme yapan Akfen Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın, ödemeye ilişkin ‘Özelleştirme İdaresi’nin tespit etmiş olduğu faizler bizim bulabileceğimiz faizlerin biraz daha üzerinde, sanıyorum peşin öderiz’ dedi. Akın, 755 milyon dolarlık teklifleri için de, ‘Çok makul bir fiyatla alındı. Hiç astronomik değildi. daha da çıkabilirdik’ değerlendirmesi yaptı. Singapurlu ortaklarının dünyanın en büyük konteyner işletmecisi olduğunu belirten Akın, ‘Mersin Limanı bundan sonra dünyanın en iyi işletmecileri tarafından işletilecek. Akdeniz’in en önemli limanlarından biri olacak’ dedi.

İzmir’e giremeyecek İskenderun’a talip

MERSİN
gibi İzmir Limanı’nın da konteyner limanı olması, bu ihaleyi alan firmanın İzmir’e talip olmasını engellerken, PSA-Akfen ortaklığı diğer limanlarla da ilgilenecek. Şartname gereği İzmir Limanı’nın ihalesine katılamayacaklarını hatırlatan Hamdi Akın, İskenderun Limanı ile de ilgineceklerini açıkladı. Garanti Yatırım İcra Kurulu Başkanı Metin Ar da, Mersin Limanı için oluşturulan ortaklığın özelleştirme kapsamındaki TCDD’ye ait Bandırma, Samsun, Derince ve İskenderun limanlarında da birlikte hareket edeceğini belirtti.

Yatırım yapılacak kárlılık artacak

DEVİR
için kurulacak Special Purpose Company adlı şirkette Akfen’in yüzde 60, PSA’nın yüzde 40 pay sahibi olacağını ifade eden Akfen Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın, ilk beş yılda Mersin Limanı’na 70 ila 100 milyon dolar arası yatırım yapmayı tasarladıklarını bildirdi. İhale bedeli için finansmanı uluslararası bankalardan sağlayacaklarını kaydeden Akın, tüm bankalarda finansman olanağı bulunduğunu ifade etti. Akın, yıllık 50 milyon dolar kár eden limanın kárlılığını daha da artıracaklarını söyledi.

Ar: İhale bitti, bize finansman teklifi yağdı

PSA-Akfen Grubu’nun danışmanlığını yürüten Garanti Yatırım’ın İcra Kurulu Başkanı Metin Ar, peşin ödeme konusunda herhangi bir sorun olmadığını açıkladı. İhalenin sona ermesinden itibaren finansman desteği vermek isteyen bankalardan çok sayıda telefon aldıklarını söyleyen Ar, şöyle konuştu: ‘Elbette iki yılda vadeli ödeme seçeneği de var, buradaki faiz oranı makul olmasına karşın, PSA-Akfen’in uluslararası piyasalardan çok daha uygun koşullarda borçlanma imkanı var. O nedenle bir konsorsiyum oluşturarak, peşin ödeme üzerinde duruyoruz. Ne yazık ki bu konuda teklif veren pekçok bankayı geri çevirmek zorunda kalacağız.’

DAHA İYİ KOŞULLAR:

İhalede oluşan fiyat için de ‘Değerini buldu’ diyen Ar, PSA’nın dünya ikincisi olması kadar, Akfen’in de bu ihaleyi almaktaki kararlılığına dikkat çekti. Akfen’in 1997 yılından bu yana liman özelleştirmelerine yönelik projeleri bulunduğunu belirten Ar, işletmenin özelleştirilmesinin çalışanlar, çevre ve ihracatçı-ithalatçılar için de daha iyi koşullar sağlayacağını kaydetti.

Şirket kurulacak personel çağrılacak

MERSİN
Limanı çalışanlarının TCDD kadrosunda bulunduğunu belirten Garanti Yatırım İcra Kurulu Başkanı Metin Ar, ancak gerekli çalışmalar yapıldıktan sonra, personele kurulacak yeni şirkette çalışmalarının önerileceğini kaydetti.

4 bin 692 gemiye hizmet veriyor

HİZMETE 27 Nisan 1960 tarihinde açılan Mersin Limanı, 4 bin 605 metre rıhtım uzunluğuna sahip. Liman yılda 4 bin 692 gemi kabul etme kapasitesine sahip bulunuyor.


İş dünyası memnun çalışanlar tepkili

MERSİN
Limanı’nın işletme hakkının devrine sendikalardan tepki gelirken, iş çevreleri olumlu karşıladı. İhalenin sonuçlanmasını değerlendiren Liman- İş Sendikası Mersin Şube Başkanı Recep Özmen, özelleştirilme yapılmasına rağmen 993 işçi tarafından bir aydır sürdürülen işyerini terk etmeme ve 1 günlük iş bırakma eyleminin pasif bir direniş olarak değerlendirilmemesi gerektiğini söyledi. Mersin Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Kadri Şaman ise ‘Ciddi bir ekonomik girdisi olan limanın kısa sürede özelleştirilmesi son derece iyi oldu’ dedi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!