1) FATİH SONDAJ GEMİSİ
- Türkiye’nin ilk milli sondaj gemisi olan Fatih, 2017’de Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığı (TPAO) envanterine katıldı.
- 29 Ekim 2018’de Alanya-1 derin deniz kuyusu sondajına başladı.
- 20 Temmuz’da Zonguldak açıklarındaki Karadeniz’deki ilk milli derin deniz sondajına başladı.
- 229 metre uzunluğunda, 36 metre genişliğinde ve 51 bin 283 groston ağırlığa sahip.
- Güney Kore’de 2011’de inşa edilerek denize indirildi. 6. nesil denilen üst düzey bir teknolojiye sahip.
- Kendi sınıfındaki 16 gemi arasından en yüksek teknolojiye sahip dünyanın ilk 5 gemisinde biri.
- 20 Temmuz ’den bu yana Zonguldak’ın yaklaşık 170 kilometre açıklarında Sakarya araştırma sahasında.
2) YAVUZ SONDAJ GEMİSİ
- TPAO tarafından satın alınan Yavuz da 2018’de envantere katıldı.
- Fatih gibi 6. nesil ultra derin deniz sondaj gemisi. 230 metre ve 36 metre genişliğe sahip.
- Çift kuleli tasarımla hem asıl hem yardımcı işlerin yapılabildiği eş zamanlı operasyona imkân sağlıyor.
- Yapımı 2011’de tamamlanan Yavuz, daha önce Tanzanya, Kenya, Malezya ve Filipinler başta olmak üzere farklı ülkelerde görev aldı.
- Dünya genelinde bu konseptteki 16 gemiden biri olma özelliğini taşıyan Yavuz’da spor ve sinema salonu, dinlenme odaları bulunuyor.
- Gemide tam zamanlı bir doktorun görev aldığı 4 yataklı mini bir hastane de yer alıyor.
- Gemi 20 Haziran 2019’dan bu yana Doğu Akdeniz’deki görev yapıyor.
3) KANUNİ SONDAJ GEMİSİ
- Türkiye’nin üçüncü sondaj gemisi olan Kanuni’nin yapımı 2012’de Güney Kore’de tamamlandı.
- 2020’de TPAO tarafından 37.5 milyon dolar karşılığında satın alındı.
- 11 bin 400 metre derinliğe, 3 bin metre sondaj açabilme kapasitesine sahip.
- Kanuni altıncı nesil ultra deniz sondaj gemisi olarak da biliniyor.
- Kanuni şu anda bakımda. Yıl sonunda devreye girmesi ve Akdeniz çalışmalara başlaması bekleniyor.
4) BARBAROS HAYREDDİN PAŞA SİSMİK ARAŞTIRMA GEMİSİ
- 2012’nin sonunda TPAO envanterine katıldı.
- Gemi, 31 Aralık 2012’de 130 milyon dolara satın alındı.
- İki ve üç boyutlu sismik araştırma yapabilme özelliğine sahip.
- Denizin 8 kilometre altındaki jeolojik yapıları inceleyebiliyor.
- Uzunluğu 84, genişliği 21.6 metre olan gemide bir helikopter pisti bulunuyor.
- Buzullarda çalışma özelliğine de sahip gemi, en çevreci gemiler arasında.
- Gemi, şu anda Gazimağusa ile Lübnan arasındaki sularda petrol ve doğalgaz arama görevinde.
5) ORUÇ REİS SİSMİK ARAŞTIRMA GEMİSİ
- MTA Oruç Reis’in inşasına 2012’de tamamen yerli imkânlarla başladı.
- 2017 yılı Ağustos ayı içinde operasyon test, eğitim ve tecrübe faaliyetlerine başladı.
- Açık denizlerde iki ve üç boyutlu derin sismik araştırmalar yapabiliyor.
- Kıta sahanlığı gibi stratejik öneme sahip bilimsel araştırmalar da yapabiliyor.
- Deniz tabanından itibaren 15 bin metre derinlikteki jeolojik yapıları görüntüleyebiliyor.
- Boyu 86, genişliği 22 metre olan gemi, 35 gün boyunca denizde kalabiliyor.
- Türkiye’nin NAVTEX (Denizcilere Duyuru) ilanıyla birlikte yeni görev yerinde çalışıyor.