Güncelleme Tarihi:
MEDYA ajanslarından aldıkları rakamları genelde yılda bir açıklayan Reklamcılar Derneği, yılın ilk 6 ayına ilişkin rakamlar çok olumlu çıkınca bunları kamuoyuyla paylaşmayı seçti. Reklamcılar Derneği Başkanı Yiğit Şardan, “Rakamlar o kadar memnuniyet verici ki, paylaşmak istedik. Bu yılın ilk 6 ayında reklam yatırımları yüzde 36.33 artarak 1 milyar 835 milyon liraya çıktı. Bu artışta, reklam fiyatlarının kriz öncesi seviyeye ulaşması da etkili oldu” dedi.
Biz motorun yağıyız
Reklam yatırımlarının 2009’da yüzde 15 daraldığını hatırlatan Yiğit Şardan, 2010 yılını ise yüzde 30 ve daha üzeri büyümeyle kapatacaklarını vurguladı. Şardan, şunları söyledi: “Reklam yatırımlarını kriz öncesi olan 2008 ile kıyaslamak daha doğru. 2008’in ilk 6 ayında 1 milyar 739 milyon lira reklam yatırımı yapılmıştı. 2009’da 1 milyar 346 milyon liraya indi; 2010’un ilk 6 ayında yüzde 36.33’lük artış, piyasalardaki hareketliliğin reklama yansıması. Reklam sektörü ‘motorun yağı’ gibi. Biz motoru ne kadar iyi yağlarsak o kadar iyi çalışır.”
İnternet yüzde 63 büyüdü
Reklam yatırımlarının bu yılın sonunda ise 3.6-3.7 milyar lira civarında olacağının tahmin edildiğini bildiren Yiğit Şardan, yılın ilk 6 ayında en büyük reklam mecrasının yine TV olduğunu belirtti. Televizyon reklamlarının bu yıl yüzde 46.92 büyümeyle, geçen yılki 699 milyon lira seviyesinden 1 milyar 20 milyon liraya çıktığını açıklayan Şardan, şöyle devam etti: “Reklam mecraları içinde en hızlı büyüme, yüzde 63.51 ile 74 milyon liradan 121 milyon liraya yükselen internet reklamı yatırımlarında görüldü. Fakat ‘search’ reklamları dediğimiz google reklamlarının büyüklüğü açıklanmıyor. O mecranın da, açıkladığımız rakama yakın olduğunu düşünüyoruz.”
TV’nin payı yüzde 55.6
Reklam yatırımlarından televizyon yüzde 55.59, basın (gazete-dergi) yüzde 26.70 pay alırken açık hava reklamları yüzde 7.03, internet yüzde 6.59, radyolar yüzde 2.78 ve sinema da yüzde 1.31 pay aldı. Şardan, Türkiye reklam pazarının 2010 sonunda 2009’a göre yüzde 30’dan fazla büyümeyle, Avrupa’nın en hızlı büyüyen reklam pazarı olacağını kaydetti. Avrupa İletişim Ajansları Birliği araştırmasına katılan Avrupalıların yüzde 33’ü Avrupa ülkelerinde reklam pazarının yüzde 33 daralmasını bekliyor. “2010’da reklam yatırımlarında büyümenin itici gücü iletişim, finans, gıda, otomotiv ve inşaat sektörleri oldu” diyen Yiğit Şardan, reklam fiyatlarının kriz öncesi normallerine kavuşmasının, pazarın büyümesinde belirleyici bir faktör olduğunu belirtti. Krizle birlikte reklamverenlerin daha çabuk almak istediğine ve ‘çabuk-etkili sonuç alınacak’ reklam mecralarına yönelimin arttığına dikkat çeken Şardan, “Düşük bütçeli, etkin maliyetli çözümler öne çıktı” dedi.
İlaç reklamları pazarı yüzde 5-10 büyütür
YİĞİT Şardan, ilaç şirketlerinin reklam verebilmesine ilişkin çalışmalara dair soru üzerine, “Bu konu uzun süredir gündemde. Sektör olarak ilaç, ciro kazanamadığımız bir alan. İlgili kanunun çıkması için uzun zamandır uğraşılıyor. Dünyanın gelişmiş tüm ülkelerinde olan bir kanunun Türkiye’de de çıkmasını arzu ediyoruz. Şimdiye kadar çıkarılmaması, büyük hayal kırıklığı yarattı” dedi. Reklamcılar Derneği Genel Müdürü Ayşegül Molu ise, Avrupa’da ilaç şirketlerinin reklamlardaki payının yüzde 30’a kadar çıkabildiğine dikkat çekerek, “AB ile uyumlaşma çerçevesinde kanunun tekrar gündeme gelmesini bekliyoruz. Eğer kanun çıkarsa yüzde 5-10’lik yeni reklam pazarı yaratır” diye konuştu.
TİAK şirketleşip reyting ölçecek
REKABET Kurumu’nun, Televizyon İzleme ve Araştırma Komitesi’nin (TİAK) daha kurumsal bir yapıya kavuşması talebi doğrultusunda şirketleşme sürecine girdiğini de bildiren Yiğit Yardan, “Reklamcılar Derneği, Reklamverenler Derneği ve TV Yayıncıları Derneği birlikte harekete geçti. TİAK şirket oluyor. Bu üç kurumun kuracağı şirket, son 1 yıldır tartışılan reyting ölçümlemesini yapacak. Yani, Televizyonların izlenme oranlarını kurulacak yeni şirket yapacak” dedi.