GfK araştırdı, Türklerin yüzde 83’ü ’hiç alkol kullanmaz’ çıktı

Güncelleme Tarihi:

GfK araştırdı, Türklerin yüzde 83’ü ’hiç alkol kullanmaz’ çıktı
Oluşturulma Tarihi: Aralık 06, 2008 00:00

Araştırma şirketi GfK’nın, Wall Street Journal Gazetesi için 13 Avrupa Birliği ülkesi, Türkiye, ABD, Rusya ve İsviçre’de yaptığı araştırmaya göre, Türklerin yüzde 83’ü hiç içki içmiyor. Türkiye’de 16 şehirde yapılan araştırmaya göre, içki içenlerin en fazla tercih ettiği alkol türü yüzde 65 bira, yüzde 20 rakı dahil su ile tüketilen içkiler.

WALL Street Journal (WSJ) gazetesi için 17 ülkede gerçekleştirilen araştırmaya katılan Türklerin yüzde 83’ü hiç içki içmediğini söyledi. Bu oran, İtalya’da yüzde 53, ABD’de yüzde 42, Rusya’da ise, yüzde 23. WSJ için araştırma şirketi GfK’nın 13 Avrupa Birliği ülkesi, Türkiye, ABD, Rusya ve İsviçre’de toplam 17 bin kişi arasında yaptığı anket ilginç sonuçlarıyla dikkat çekti.

İçenler ağır içici

Türkiye’de toplam bin 303 kişinin katıldığı araştırmanın sonuçlarına göre, Türkiye içki tüketiminde dünyanın en muhafazakar ülkelerinden biri. Ancak enteresan bir biçimde içki içen Türkler’in bir kısmının ’ağır içici’ olduğu görüldü. Türkler’in yüzde 38’i 5 kadeh ve daha fazlasından sonra kontrolü kısmen kaybettiklerini belirtti. Türkiye’de araştırma 16 ilde (İstanbul, Ankara, Adana, Konya, Kayseri, Bursa, Balıkesir, İzmir, Samsun, Gaziantep, Erzurum, Denizli, Diyarbakır, Trabzon, Antalya, Malatya) yapıldı. Araştırmaya katılan 15 yaş ve üzeri 1303 kişinin yüzde 17’si alkol tükettiğini söyledi. Türkiye’de alkol alanların en fazla tercih ettiği alkol türleri yüzde 65 bira, yüzde 20 su ile tüketilen içkiler(rakı bu kategoride yer alıyor), yüzde 10 votka, viski gibi alkol türleri ve yüzde 5 şarap. Türkiye’de araştırmaya katılanların yüzde 3’ü haftada bir kez, yüzde 2’si ise haftada birkaç defa içki içtiğini söyledi.

Rusya şaşırttı

En az günde bir defa içki içenlerin oranının, en yüksek olduğu ülke yüzde 17 ile Hollanda oldu. Çok içki içildiği düşünülen Rusya’da bu oran sadece yüzde 1’de kalarak, şaşkınlık yarattı. En az günde bir defa içki içenlerin oranı Türkiye, Polonya ve İsveç’te de Rusya ile aynı, yüzde 1 çıktı.

Biradan şaraba kayış

Ankete göre, şarap tüketimi azalırken bira tüketimi, özellikle gençler arasında artıyor. Anket, insanların önceki kuşaklara oranla daha az ’sık içki içmekle’ birlikte içtiklerinde daha çok alkol tükettiklerini de gösterdi. İçenlerin yaşlanırken biradan şaraba geçiş yapması da dikkat çekiyor. Avrupa’da yemekle bir ya da iki kadeh içki alma geleneği yerini ’eğlence için içme’ye bırakıyor. GfK Avrupa Genel Müdürü Mark Hofmans, Avrupa’da beklediklerinin çok üstünde hiç içmeyen bir kesimle karşılaştıklarını belirtti.

Diageo’ya göre Türklerin sadece yüzde 30’u içiyor

JOHNNIE Walker, J&B, Guinness, Smirnoff, Captain Morgan, Gordon’s, Baileys gibi markaların sahibi Diageo’nun Türkiye Pazarlama Direktörü Filiz Yelkenci Altınoğlu, yaptırdıkları araştırmalarda Türkiye’de alkol kullanmayanların oranının yüzde 70 olduğunu belirterek, "Biz sadece İstanbul, İzmir, Ankara, Antalya gibi büyük şehirlerde araştırmalar yaptık. GfK’nın araştırması daha fazla şehri içerdiği için ortaya çıkan yüzde 83 içmeyen oranı gerçeği yansıtıyor" dedi.

Türklerin yüzde 21’i içince kendini daha komik buluyor

Türkiye’de alkol tüketenlere ’Alkol aldığınız zamanki halinizi en iyi tanımlayan ifade hangisi’ diye sorulduğunda yüzde 30’u değişmediğini, yüzde 20’si kendini daha dost canlısı hissettiğini, yüzde 21’i ise kendini daha komik bulduğunu belirtmiş.

Alkolün kişisel ilişkilerini etkilediğini düşünenlerin oranı Türkiye’de yüzde 15, İtalya’da yüzde 42, Yunanistan’da yüzde 34.

Alkolün işini etkilediği konusunda endişe duyanların oranı Türkiye’de yüzde 11, İtalya’da yüzde 36, Yunanistan’da yüzde 35.

Alkolün fiziksel sağlığını etkilediği konusunda endişe duyanların oranı Türkiye’de yüzde 28, İtalya’da yüzde 55, Yunanistan’da yüzde 49, Belçika’da ise yüzde 30.

Alkolün bütçesini etkilediği konusunda endişe duyanların oranı Türkiye’de yüzde 37, Çek Cumhuriyeti’nde yüzde 33, Yunanistan’da yüzde 34, İtalya’da ise yüzde 30.

İçmeyenlerin oranı sanılandan yüksek

EFE Rakı ve İdol şaraplarını üreten Elda’nın CEO’su Egemen Demirtaş, GfK’nın araştırmasından çıkan rakamın çok yüksek olduğunu belirterek, "Bu rakam bizim düşündüğümüzden çok daha yüksek. Araştırmada örneklem nereyi temsil etmek üzere alındı bilemiyorum. Türkiye’yle ilgili çıkan rakam çok çarpıcı. Türkiye’nin yüzünün batıya dönük olduğu gerçeğini etkileyebilir" dedi. İçkinin sorunlu tüketilmesinden yana olmadıklarını, az tüketilmesi gerektiğini söyleyen Demirtaş, ancak alkolün sosyal hayatın bir parçası olduğunu söyledi.

Mey İçki’nin araştırmasında, içen oranı daha fazla

YENİ Rakı ve Kayra şaraplarının sahibi Mey İçki Pazarlama Direktörü Çiçekten Becel, ekim ayında yaptırdıkları araştırmada son 4 haftada içki içtiğini söyleyenlerin oranının yüzde 33 çıktığını belirtti. Mey İçki’nin Türkiye’de 10 şehri kapsayan (İstanbul, Tekirdağ, İzmit, Bursa, İzmir, Muğla, Antalya, Ankara, Samsun, Adana) araştırmasına göre ise Türkiye’de alkol kullanmayanların oranı yüzde 61. Mey’in araştırmasına göre Türkiye’de en çok yüzde 58 ile bira içiliyor. Onu yüzde 31 ile rakı, yüzde 5 ile votka, yüzde 2 ile şarap izliyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!