Fransızlara fabrika kapattırdı tekstilden başka iş düşünmüyor

Güncelleme Tarihi:

Fransızlara fabrika kapattırdı tekstilden başka iş düşünmüyor
Oluşturulma Tarihi: Mart 21, 2007 00:00

Fransa’nın Villesoutreaux köyünde fason üretim yaptırıp, oradaki üretimi Türkiye’ye kaydırınca köydeki güpür üretiminin bitmesine neden olan Baydemirler Grubu, böylece Fransızları çileden çıkarsa da yıllar sonra yarattığı Brillant markasıyla 70 ülkeye perde ihraç etmeyi başardı. Son yıllarda da yatırımlarını sürdüren grup, ne yatırımını başka ülkelere taşımayı ne de farklı bir alana yatırım yapmayı düşünüyor.

KÖKLERİ 1970’e kadar uzanan, perde ağırlıklı üretimine son yıllarda nevresim ve yatak örtülerini de ekleyen Baydemirler Grubu, alanında Türkiye’nin en büyük üretim kapasitesine sahip. Baydemirler Grubu’nun Yönetim Kurulu Başkanı Erdoğan Baydemir, baba mesleğinde 1980’lerde güpür ithalatına ağırlık verdiklerini; Almanya, Fransa, İtalya, İsviçre gibi ülkelerden ithalat yaparken bir anda bu ürünleri Türkiye’de üretmeye karar verdiklerini anlatıyor. Öyle ki Türkiye’deki üretimi yetmeyince Baydemirler, Fransa’nın güpür üretimiyle meşhur, Lille şehri yakınlarındaki Villesoutreaux köyünde fason üretim yaptırıyor. Erdoğan Baydemir 1993 yılında gerçekleşen olayı şöyle anlatıyor: "Köyün gazetesine fason üretim için ilan verdik. ’Eyvah Türkler! Paramızı ödemez’ dediler. Ödemelerin peşin olacağını duyurunca 150 fasoncu kuyruğa girdi. Sonra üretimin tamamını Türkiye’de yapmaya başladık. Oradaki üretim durdu. Köyde bir tane broderi makinası bile kalmadı. Artık o köye de bizden ürün gidiyor. Önce küplere binen Fransızlar bizim ürünleri almaya başladı." Grup, 1996’da da İsviçre’de 2.7 milyon doyara satın aldığı fabrikadaki üretimi de sonraki yıllarda Türkiye’ye taşımış.

300 MİLYON DOLAR YATIRIM: Baydemirler Grubu’nun İstanbul ve Ankara’daki 5 fabrikası bulunuyor. Toplam 150 bin metrekare üretim alalnına sahip grubun çalışan sayısı ise 4750. Toplam 1,4 milyar dolarlık üretim hacmine sahip şirket ev tekstilinde pazarın yüzde 40’nı ellerinde bulunduruyor. Grup yılda 60 milyon metre perde üretimi ile 100 bin futbol sahası büyüklüğünde ev tekstili üretiyor. Bugüne kadar yatırımları toplamı 300 milyon doları geçen grubun, kotaların kalkmasıyla Türk tekstilcisinin tedirginlik yaşadığı 2005 yılından bu yana ise 70 milyon dolarlık yatarım yaptı.

SADECE TÜRKİYE’YE YATIRIM: Erdoğan Baydemir, yatırımların kapasite artırımı, yenileme şeklinde devam edeceğini belirterek "Türkiye dışında yatarım yapmaya kesinlikle niyetimiz yok. Yatırım yaparsak Türkiye’de yaparız" dedi. Tekstilcilerin son yıllarda başka sektörlere yaptığı yatırımları hatırlatmamız üzerine ise Baydemir, başka bir alanda yatırımı henüz düşünmediklerini, ancak bir ticaret adamı olarak kárlı işlere açık olduklarını söyledi.

TÜRKÇE İSME TEPKİ: Broderi ve güpür üretime ilk başladıkları yıllarda, Baydemirler markasıyla ürünleri satış noktalarına gönderdiklerini anlatan Erdoğan Baydemir, "Ancak, mensucatçılar ’insanlar Fransız marka istiyor’ diyerek ürünlerimizi geri gönderdi. Biz de bir gecede Fransızca parlaklık ve pırlanta anlamına gelen Brillant ismine karar verdik. İthal ürünlerden de daha kaliteli olduğundan talep adeta patladı" dedi.

220 MİLYON DOLAR CİRO: Şirketin Genel Müdürü Nail Özçoban ise ABD, Çin, Rusya, Almanya, İtalya, Romanya gibi 72 ülkeye ihracat yaptıklarını, 2006’da direkt ihracatlarının 64 milyon dolar, Laleli’den yaptıkları indirekt ihracatın ise 50 milyon dolar olduğunu söyledi. Özçoban 2006 yılında 210 milyon dolar ihracat yapan grubun, bu yıl için 220 milyon dolar hedeflediğini de vurguladı. Grup, 2008 yılında halka arz planlıyor.

İlk yıl 10 milyon YTL’lik paket perde satarız

BAŞTA TOKİ olmak üzere konut sektöründeki hareketlilik ev tekstili alalnındaki şirketleri de heyecanlandırıyor. Özellikle TOKİ’nin evlerinde pencere ölçülerinin standart hale gelmesi hazır perde ve tül pazarını büyütüyor. Baydemirler Grubu, pazarın bu yöndeki eğilimden yola çıkarak, içinde tül, perde, havlu, masa örtüsü ve diğer mensucat ürünlerinin bulunduğu paketleri mayısta tanıtacak. Yönetim Kurulu Başkanı Erdoğan Baydemir, bu ürünlerle ilk yıl 10 milyon YTL’lik satış yapmayı hedeflediklerini söyledi. Birbirleriyle renk ve desen bakımından uyumlu ürünlerin yer aldığı paketler, mobilya ve mensucat mağazaları ile marketlerde satılacak.

Çin’de taklitle 2 yıldır uğraşıyoruz

ERDOĞAN Bayraktar, Çin’de Baydemir’in kendi üretimi kadar taklit ürün olduğunu ve bunlarla iki yıldır uğraştıklarını söyledi. Baydemir, "Ayda 3-4 milyon taklit Brillant üretip satıyorlardı. Davalar açtık. Şimdi bunları yüzde 80 azalttık. Şu anda Çin’e ihracatımız 1 milyon dolar civarında ama o pazarda çok agresif değiliz. Sadece gelen taleplere yönelik ihracat yapıyoruz" dedi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!