Güncelleme Tarihi:
Ferrari, Gucci, Coca-Cola, Adidas, Marlboro gibi global markaları taklit kıskacı altına alan Çinli firmalar, Türk firmaları da gözüne kestirdi. Dünya pazarlarında söz sahibi olan Türk firmalarına ait ürünleri birebir kopyalayan Çin, bununla da yetinmeyip Türk firmaların adreslerini bile kopyaladı. Türkiye'de ıslak mendil pazarının lideri olan ve 45 ülkeye Uni markası ile ihracat yapan Ataman Kozmetik'in adresi ve telefonları taklit ürünlerinde birebir kullanıldı. Bu sıkıntı saadece Ataman Kozmetik için geçerli değil. Türkiye'nin önde gelen markalarından Kale Kilit'in de taklit edilen ürünlerinin üzerinde Türkiye adresi var. Taklitleri ile mücadele için Çin'de bir ofis bile açan Kale Kilit'in zararı yıllık 10 milyon doları buldu. Çin'de üretilen taklit ürünler Türk ürünlerinin en güçlü olduğu pazarlarda satılıyor.
Taklit malların garanti belgesi bile var |
Dünyaca büyük firmaların maliyet avantajları nedeniyle üretimini Çin'e kaydıran firmalar, şimdi de Çin'de yükselişe geçen taklit tehlikesi ile karşı karşıya kaldı. Ferrari, Gucci, Coca Cola, Adidas, Marlboro gibi global markalar Çinli firmaların gözdesi. Çinli firmalar, beyaz eşyadan tekstile, halıdan kaleme kadar birçok sektörde ürettikleri taklit ürünler ile Türkiye pazarına dâhi giriyor. Taklit malların içinde Türkiye'deki marka sahibinin adres bilgilerinin olduğu garanti belgesi bile bulunuyor. Çin'de taklit edilen firmalar arasında başı çeken Sarar Giyim'in de taklitle mücadele için açtığı davalar bunuyor. Çin Hükümeti'nin bu konuda çok titiz çalıştığını dile getiren Sarar Giyim Başkanı Cemalettin Sarar, "O kadar ileriye gitmiş durumdalar ki markamızı bazı ülkelerde tescil bile ettirmişler. Bu durumda hiçbir şey yapamıyoruz" dedi. Banat Zühtü Şenyuva'da ürettikleri diş fırçalarını markası ile taklit eden Çinlilerin ihracat bile yaptığını söyledi. |
Referans Gazetesinde yer alan habere göre Türkiye'de 15 milyon dolar büyüklüğe ulaşan ıslak mendil pazarının 12 yıldır lideri olan Ataman Kozmetik, aynı zamanda Uni markasıyla ihracat yaptığı 45 ülkenin 8'inde de liderliği elinde bulunduruyor. Firmanın yurtdışında en büyük rakibi Çinli taklitleri. Paketinden, içindeki ürüne kadar birebir Uni'nin kopyası olan mendillerin üretim yeri ve telefonlarının bile Ataman Fabrikaları'nı gösterdiğini dile getiren Ataman Kozmetik Yönetim Kurulu Başkanı Ataman Özbay, korsan üretici üç Çinli firmaya karşı savaş açtıklarını söyledi. Özbay, "Sadece Lübnan'da taklitçilerin önüne geçmek için 50 bin dolar harcadık. Çinlilere pazar kaptırmaya hiç niyetimiz yok. Her ülke için özel bir ürün geliştirerek taklitçileri zorlayacağız. Rusya için içindeki sıvı donmayan, Araplar için mentollü, Avrupa için hafif, ABD'liler için natürel kokulu ıslak mendil üreteceğiz" dedi.
KİMSE BİZE YARDIMCI OLMUYOR
"Çinli taklitçilerin önüne geçmek için ihracat yaptığımız ülkelerde harcadığımız para 50 bin doları buluyor" diyen Özbay, taklitle mücadelede hükümetin desteğini alamadıklarını söyledi. Özbay, şöyle devam etti: "Dünyada bir ülke ürünü taklit edildiğinde devreye giriyor. Ticaret ataşeleri, hükümetler malların ithalatını engellemek için çalışıyorlar. Biz ise destek göremediğimiz gibi hem mücadele için ciddi paralar harcıyoruz hem de davalarla boğuşuyoruz. Çin'le ve merdivenaltı üretim ile uğraşmaktan ilerleyemiyoruz."
Çinliler'in taklit ettiği Türk markaları |
* Çinli bir firma, Türk kalem firması Pensan'ın taklidiyle Türkiye pazarına girdi. * Mısır'da Çinli bir firma taklit Damat&Tween ürünlerinin satıldığı mağazalar açtı. * Bir başka firma Vestel markalı taklit ürünleri Ortadoğu'da satmaya çalıştı. * Baydemirler Grubu'nun markası Brilliant Çin'de taklit edilen tek ev tekstili markası oldu. * Çin’de çeşitli anlaşmalı faaliyetleri bulunan MAN Grubu'nun Türkiye'de Fortuna adıyla üretilen otobüs modeli Çin'de taklit edildi. * Çin, Afganistan ve İran gibi ülkelerde taklit edilen Türk işi halıları, korumak amacıyla halıda kimlik uygulamasına geçildi. * Kale Kilit Çin'de sahte kilit imalatına karşı mücadele vermek amacıyla bir büro kurdu. * Paşabahçe ürünleri, Çin firmaları tarafından taklit edilip Bangladeş'e ihraç edildi. * Oral Tekstil'in taklit edilen ürünleri Türkmenistan, Libya ve Cezayir'de aynı markayla, ancak yarı yarıya daha ucuz fiyatla satıldı. |
Kale Kilit İhracat Müdürü Turhan Turgut ise son 4 yıldır ürünlerinin birebir aynısını taklit eden 8-12 arasında Çinli firmaya karşı mücadele ettiklerini söyledi. Bugüne kadar 3 tanesini tespit ettiklerini aktaran Turgut, hepsinin hakkında yasal işlem yaptırdıklarını belirtti. Çin'de taklitle mücadele için özel bir ofis bile kurduklarını anlatan Turgut, "Çin'de taklitlerden dolayı uluslararası pazarlarda birçok firma kayba uğruyor. İmajımızı bozuluyor. Bizim fiyatımızın çok altında fiyatlar teklif ediliyor. Bizim fabrikamızda bin 500 kişi, Çin'deki taklit atölyelerinde ise 30-40 kişi çalışıyor. Çinli taklitler özellikle İran, Irak, Kuzey Afrika, Cezayir, Ukrayna, Arnavutluk, Suudi Arabistan gibi ülkelerde karşımıza çıkıyor. Çinli taklitlerlden dolayı yıllık kaybımız yaklaşık 10 milyon dolar. Bütün ülkelerde ürünlerimiz tescili olmasına rağmen yine de Çin'in önüne geçemiyoruz" dedi. Baskınlarda ele geçirdikleri ürünlerin orijinalleri ile birebir aynı olduğunu söyleyen Turgut, bazen sadece renk farkı olduğunu söyledi.
BRİLLANT MÜŞTERİ KILIĞINDA AJANLIK YAPIYOR
Çin tarafındn ilk taklit edilen Türk ev tekstili markası ise Brillant. 2004 yılında Canton'da yapılan Çin İhraç Malları Fuarı’nda, ev tekstili standlarının yüzde 90’ında Brillant markasını gördükleri anda harekete geçtiklerini belirten Baydemirler Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Erdoğan Baydemir, "Sadece desenler değil ürünlerin üzerine markamızı taşımışlardı. Bu firmalar ile müşteri gibi görüşme yapıp siparişler verdik. Sağlanan güven ortamı ile fabrikalarını işletme ve depolarını gezdik. 40'ın üzerinde fabrikanın üretim, depo ve showroomlarında bizim desenlerimizi ve paketlenmiş Brillant markalı mallarımızı tespit ettik" dedi.
Brillant markasının hemen hemen tüm dünya ülkelerinde olduğu gibi Çin'de de patenti olduğunu söyleyen Baydemir, baskınlarla taklitçileri caydırmaya çalıştıklarını söyledi. Yaptıkları baskınların Çin televizyonlarında bile geniş yer bulduğunu dile getiren Baydemir, şöyle devam etti: "Hem Çin, hem de Frankfurt Heimtextile Fuarı'nda son 2 sene içinde 10 'a yakın Çin standını kapattırdık. Çin’de 2005 yılında ofis açtık ve fabrikalara sürekli baskınlar yapıyoruz. 2004 yılında ilk tespitimizde Çin'den aylık 4 milyon metre Brillant markalı taklit ürünün ihracatı yapılıyordu. Bugün geldiğimiz noktada bu miktar yüzde 90 azaldı. Özellikle Ortadoğu ve Afrika ülkeleri ile Rusya'ya taklit mallarımız gidiyor. Bu malları da bizimle eskiden çalışan müşterilerin yanı sıra markamızı çok iyi bilen Türk firmaların da yurtdışında müşterilerine pazarlaması dikkat çekici."