Ufuk SANDIK
Oluşturulma Tarihi: Eylül 09, 2002 01:57
Otomobil kullanırken, hayatımızı kolaylaştıran birçok parçanın ve aksesuvarın tarihini bilmiyoruz. Ancak, bu aksesuvarlar günümüz otomobillerini daha güvenli, konforlu ve çevreci yapıyor.
Örneğin buji 100'üncü, silecekler ve dizel enjeksiyon sistemleri ise 75'inci yaşını kutluyor. Buji, dizel enjeksiyon ve silecek konusunda ilklere adını yazdıran otomotiv yan sanayii firmalarından Bosch, yaptığı etkinliklerle buji, silecek ve dizel enjeksiyon sistemlerinin yıldönümünü kutlarken, bu parçaların hayatımıza getirdikleri kolaylıkların altını çiziyor.
BUJİ: Bosch'un ilk yüksek gerilimli manyeto ateşleme sistemi ile birleştirilmiş bujileri kullanıma sunulalı 100 yıl oldu. 7 Ocak 1902'de patenti alınan bu buluş, üretim teknolojisindeki ilerleme ile, yıllar geçtikçe otomobil üreten kuruluşların hızla yayılmasını sağladı. Bu 100 yıllık süre içinde Bosch, 20 bini aşkın türde buji üretti. Almanya, Brezilya, Rusya, Hindistan ve Çin'de buji üretim fabrikaları olan Bosch, Audi, BMW, DaimlerChrysler, VW, Opel ve Porsche gibi otomotiv devlerine orijinal parça temininde bulunuyor.
ENJEKSİYON: 30 Kasım 1927 tarihinde, Bosch firması dizel enjeksiyon pompa ve enjektör memelerinin seri üretimine başladı. Otomotiv dünyasında devrim niteliğini taşıyan bu seri üretimle Bosch, motor üreticilerine ticari araçlar, otobüsler ve daha sonra da binek araçlarında kullanılmak üzere düşük silindir hacimli, yüksek devirli dizel motorlarının ekonomik üretimini mümkün kılan bir enjeksiyon sistemi sundu. Dizel teknolojisi, başlangıç aşamasında düşük sayıda ve yalnızca büyük, sabit konumlu motorlara veya gemi motorlarına uygulanabiliyordu. Ancak 20. yüzyılın başlanıda dizel motorlarda ön yanma odalı çalışma şekli uygulanmaya başladığından sonra daha küçük ölçekli dizel motorlar da imal edildi. Bugün ise Batı Avrupa'da trafiğe çıkan araçların üçte birinden fazlası dizel motoru araçlar.
SİLECEK: Bosch, otomobil sileceklerinin de 75'inci yılını kutluyor. Bosch, 1926 yılında elektromotor tahrikli, tek hızda çalışan bir oto cam sileceğini piyasaya süren ilk üretici oldu. Önceleri elle çalıştırılan bir cam silgisi, sonra pnömatik tahrikli bir silecek kullanılıyordu. Fakat bu sistemler camın temizlenmesinde yetersiz kalıyordu. Bosch tarafından geliştirilen yenilikler sayesinde günümüzde cam temizliği daha güvenli ve konforlu bir biçimde yapılıyor. Yılda 70 milyondan fazla silecek profili ve 11 milyondan fazla silecek motoru üreten Bosch, Audi, Alfa Romeo, BMW, Cadillac, Ferrari, Jaguar, Opel, Porsche, Volvo ve Volkswagen gibi üreticiler tarafından tercih ediliyor.
Renault, otoda elektrik gücünü 42 volta çıkardı
GÜNÜMÜZDE daha fazla sayıda elektrik ve elektronik sistemlerin kullanıldığı otomobiller daha yüksek enerjiye ihtiyaç duyuyor. Normalda 14 volt akülerin kullanıldığı otomobillerde bir süredir 42 voltluk aküler deneniyordu. Ancak bunun için sadece akünün değişmesi değil, otomobilin tüm elektrik sistemlerinin yenilenmesi gerekiyordu. 42 volt elektrik mimarisini kullanan ilk otomobil firması Renault oldu. Renault, konsept otomobillerinin son temsilcisi Ellyps'de 42 volt sistemini kullandı. Araç şebekesinde 42 volt bir gerilim üreten alternatör-çalıştırıcı bir yandan aracın genelinde daha iyi bir elektrik verimi sağlarken, bir yandan da elektrikle çalışabilecek donanımların sayısının artmasına olanak tanıyor.
Paris Otomobil Fuarı'nda vitrine çıkacak Ellypse, otomobil ile çevre arasında uyumlu bir ilişki başlatıyor. Bu konsept otomobil Renault'nun yarının otomobilleri konusunda da bir fikir veriyor. Ellypse, 3.90 m uzunluğunda bir sedan. Sade çizgilerle oluşturulmuş, her tür sertlikten uzak dış tasarımı, tavan ile bütünleşen ön camı ve bükeyli arka camı otomobile çekici ve sevimli bir görünüm kazandırıyor. Aracın sol yanındaki kapılar klasik biçimde açılırken sağ yanındaki kapılar yenilikçi bir sistemi ortaya koyuyor. İki yönede de açılabilen arka kapı, arka koltuklara doğrudan erişim sağlamak için kendiliğinden kapanan klasik bir kapı gibi ya da önden arkaya doğru ters kapı gibi açılıyor. Öndeki kapı da açık olduğunda iç mekana doğrudan erişimi sağlamak için tasarlanan bu sistem, araca binişi kolaylaştırıyor.
Honda Accord yenilendi
HONDA'nın orta sınıfta bulunan modeli Accord baştan aşağı yenilendi. Yapılan değişikliklerle Accord, orta üst sınıfı zorlayan bir otomobil olmuş. Honda'nın Frankfurt'taki Araştırma Geliştirme Merkezi'nde test sürüşünü yaptığımız 7'inci jenerasyon Accord, 2003 yılı başında Avrupa'da satışa sunulacak. Yeni Accord Türkiye'ye ise 2003 ilkbaharında gelecek. Sedan ve 5 kapılı hatcback modelleri bulunan Accord'un Amerika pazarına yönelik olarak geliştirilen coupe versiyonu ise tasarım aşamasında. Accord'un 2.0 litre 155 beygir ve 2.4 litre 190 beygir olmak üzere iki motor versiyonu bulunuyor. Acccord'un dizel motor seçeneği ise bir yıl sonra üretilecek. 2.4 litrelik motorun 100 km'deki yakıt tüketimi 9.4 litre. 2.0 litrelik motor ise 100 km'de 7.9 litre yakıt tüketiyor.
Mercedes C, Audi A4, BMW 3 serisi otomobilleri rakip olarak gören Accord'un yapılan değişikliklerle motor performansı, yol tutuş ve sürüş özellikleri ile konfor seviyesi artırılmış. Ön ve arka tasarımda yapılan değişiklikler ile otomobile agresif bir hava kazandırılmış. Eski jenerasyona göre otomobilin uzunluğu 7 sn., genişliği ise 3 santimetre artırılmış. Bu haliyle yeni Accord, geniş ve konforlu bir iç mekan sunuyor.
Kia'dan ücretsiz periyodik bakım
KIA'dan iki yıl ücretsiz bakım garantisi... Distribütörlüğünü Çelik Motor Tic. A.Ş. tarafından yürütelen Kia'nin tüm binek modellerini kapsayan bu kampanya dahilinde tam iki yıl (60 bin km.) aracın tüm bakımları ücretsiz olarak yapılacak. Buna göre satın alınan Kia marka binek araçların iki yıl boyunca her 10 bin km'de bir girecekleri tüm periyodik bakımlar, motor yağı, filtreler, debriyaj ve fren balatasına kadar tüm parçaların değişimi ücretsiz olarak yapılacak ve ayrıca 50 bin km'de lastikler ücretsiz olarak yenileriyle değiştirilecek.
BMW'de uzay teknolojisi
BMW'nin spor otomobili M3 CSL, 2003'ün bahar aylarında Türkiye'de satışa sunulacak. İlk olarak 2001 Frankfurt Otomobil Fuarı'nda konsept olarak sergilenen BMW M, gördüğü ilginin ardından üretime uygun bir prototip olarak sunulacak. Otomobilin dikkati çeken en önemli özelliği Formula 1 otomobillerindeki gibi hafif malzemelerden üretilmiş olması.
Yeni M3 CSL, ‘‘akıllı hafif malzeme teknoloji’’siyle üretilmiş. Bu, malzemelerin ve parçaların optimum birleşimi anlamına geliyor. Her parça için amaca en uygun ve aynı zamanda da en hafif malzeme kullanılıyor. Formula 1 teknolojisine dayanan bu strateji, BMW M3 CSL'de en önemli noktalarda uygulanıyor. Örneğin Formula 1'de kullanılan karbon-fiber ile güçlendirilmiş plastik (CFRP) buna bir örnek. BMW M, bu teknolojiyi yolda da sunarak, otomobil tarihinde yeni bir sayfa açıyor.
M3 CSL'nin ön, yan ve arkadaki gövde uzantıları CFRP'den üretilmiş. Öndeki gövde uzantısı tamamen boyanmış karbon fiber'den yapılmış; kapıların alt çerçeveleri ve orta konsolda olduğu gibi.
Ayrıca asimetrik olarak bölünmüş yükleme bölümünü destekleyen yapı, uzay uygulamalarında da kullanılan cam-fiber termoplastikten yapılmış. Vücudu kavrayan ön koltuklarda cam-fiber ile güçlendirilmiş plastikten üretilmiş. M3 CSL'nin arka camı ince camdan, bagaj bölümünün zemini ise yine uzay uygulamalarında kullanılan çok katlı plakalardan yapılmış.
SOL ŞERİT
PETROL Ofisi, Optimus 10W/30 ile dünya standartlarını Türkiye'ye getiriyor. American Petroleum Institute (API) CI-4 standartlarına uygun olarak üretilen Optimus 10W/30, sentetik yapısı sayesinde motorun ömrünü maksimuma çıkarırken, standart aşınmaları önleyerek bakım maliyetlerini minimuma indiriyor.
OPET Petrolcülük tarafından özel olarak dizayn edilen eğitim aracı, 8 kişilik ekibiyle Türkiye'nin dört bir yanında pompacı eğitimi vermek üzere yola çıkmaya hazırlanıyor. İçinde 18 kişinin eğitim alabileceği şekilde tasarlanan aracın içinde DVD, video, bilgisayar gibi elektronik aletlerini yanı sıra, bir de oda bulunuyor.
OMSAN Lojistik, FIATA 2002 Dünya Kongresi'nin açılış gecesi sponsorluğunu üstlendi. Taşımacılık sektörünün devlerini bir araya getiren kongrede, 70'e yakın ülkeden bine yakın katılımcı, sektörün gelecek planlarını birlikte yapacaklar.
UNIVERSAL Oto motoru yenileyen ve gücünü artıran ‘‘Ceramik Likit Sıvı’’ ile yüzde 22'ye kadar yakıt tasarrufu sağlayan ‘‘Power Green’’ yakıt tasarruf aletini satışa sundu. İçinde 0.2 mikron seramik parçaları bulunan ‘‘Ceramik Likit Sıvı’’ motorda yüksek sıcaklıkta, aşınmış yüzeyleri kaplayarak yeni hale getiriyor. Motorun yağ yakmasını, sesli çalışmasını önlüyor. 10 yıl garantili satılan ‘‘Power Green’’ ise normal devirlerde yüzde 18-22 arasında yakıt tasarrufu sağlıyor.