Zorlu Center için ortak ofis açtılar kendilerine ’tek gitme’ yasağı koydular

İSTANBUL Zincirlikuyu’daki Karayoları arazisine 800 milyon dolar ödeyen Zorlu Holding’in patronu Ahmet Zorlu, burada 1 milyar dolara gerçekleştireceği proje için önce 100 dolayında mimarlık grubundan öneriler aldı...

Konunun önde gelen isimlerinden oluşan jüri, önlerine gelen projeleri değerlendirdi. Proje sayısı 4’e indirildikten sonra Anıtlar Kurulu’na gönderildi.

Yapılan tüm değerlendirmeler sonrası Tabanlıoğlu Mimarlık ile Emre Arolat’ın çizgileri öne çıktı. Ahmet Zorlu’nun gönlü, Zorlu Center’da iki ünlü mimarlık ofisinin projelerinin birleştirilmesinden yanaydı.

Zorlu, Murat Tabanlıoğlu ve Emre Arolat’a bu yöndeki talebini iletti. İki ünlü mimar da tereddüt geçirdi. Ahmet Zorlu çok bastırınca, Zorlu Center için birlikte çalışmaya karar verdiler.

Tabanlıoğlu-Arolat ikilisinin ilk işi Zorlu Center projesi için ortak ofis açmak oldu. Ofisi açarken, kuralı birlikte koydular: "Bu ofise hep aynı anda gideceğiz. Ayrı ayrı burada bulunmak yok."

Murat Tabanlıoğlu’na bu kuralın gerekçesini şöyle özetledi: "Mimarlar egosu yüksek insanlardır. Ortaya çıkacak esere kendileri damga vurmak isterler. Emre ve ben ayrı ayrı o ofise gitsek, her seferinde farklı müdahalelerde bulunsak, proje sağlıklı yürümez."

İki iddialı mimarlık ofisi, İstanbul’un önemli bir noktası ve iddialı bir grup...

Öyle anlaşılıyor ki, Zorlu Center, İstanbul’a damgasını vurarak yükselecek...

50 önemli projeye imza attı 1 milyon dolar harcayıp Londra’da vitrine çıktı

İSTANBUL Taksim’deki Atatürk Kültür Merkezi (AKM) ve Ataköy’deki Galleria projesinin mimarı Dr. Hayati Tabanlıoğlu, Koç Holding’in kurucusu Vehbi Koç’un yakın dostları arasındaydı.

Hayati Tabanlıoğlu’nun oğlu Murat Tabanlıoğlu Viyana’da (Avusturya) öğrenciyken, Vehbi Koç bir iş için bu ülkeye gitti. Koç, Murat Tabanlıoğlu’na, "Bize akşam birlikte yemek yiyebileceğimiz bir restoran bul bakalım" dedi.

Murat Tabanlıoğlu araştırdı, iyi bir restoranda yer ayırttı. Vehbi Koç, yanına başka konuklarını da aldı, birlikte restorana gittiler. Yemekler yendi, herkes memnundu. Hesap istendi, Vehbi Koç ilk yorumunu yaptı: "Güzel bir restoran seçmişsin ama çok pahalı."

Murat Tabanlıoğlu, bu yorum üzerine kızardı, yanıt veremedi. Ancak, Vehbi Koç, asıl gözlemini Hayati Tabanlıoğlu’na gönderdiği mektuba sakladı: "Hayati Bey, göreceksin, bu çocuk seni geçecek."

Murat Tabanlıoğlu
, 1990’da babasının yanında çalışmaya başladı. Ataköy’deki Galleria projesinde babasıyla birlikte rol aldı. Hayati Tabanlıoğlu, 1994’te vefat etti.

1995’te, Tabanlıoğlu Mimarlık’a, Murat Tabanlıoğlu’nun eşi Melkan Gürsel Tabanlıoğlu katıldı. 1999’da üçüncü ortak olarak aralarına Özdem Gürsel’i aldılar.

80’i mimar, 100 kişilik ekibe ulaşan Tabanlıoğlu Mimarlık, Hayati Tabanlıoğlu’ndan aldığı bayrağı kısa sürede daha yukarılara taşıdı. Türkiye’nin önde gelen mimarlık grupları arasında adını ilk sıralara yazdırdı.

İmza attıkları projeler arasında İstanbul Modern, Doğan Medya Center, Doğan TV Center, İstanbul Kanyon, Levent Loft, Ankara Hürriyet öne çıktı.

Tabanlıoğlu, İstanbul’da Kiler Grubu’nun Sapphire projesine de imza atarken, Zincirlikuyu’da yükselecek Zorlu Center’a da Emre Arolat’la birlikte damga vurmak üzere yola koyuldu.

Tabanlıoğlu Mimarlık’ın karakterini belirlediği eserler Türkiye ile sınırlı kalmadı. Dubai’den Kazakistan’a, Rusya’ya uzanan bazı ülke ve kentlerde de kendini gösterdi.

Kısa sürede Vehbi Koç’un sözü gerçeğe dönüştü, Hayati Tabanlıoğlu üç büyük projeyle anılırken, oğlu Murat’ın liderliğindeki Tabanlıoğlu Mimarlık’ın imza attığı büyük projeler 50’yi buldu.

Melkan Gürsel-Murat Tabanlıoğlu-Özdem Gürsel üçlüsü, "Dünyada dizaynın önemli merkezi Londra’da vitrine çıkma zamanı geldi" kararı verdi.

Bir yandan projelerini "T-Projects" adlı kitapta toplatırken, diğer taraftan İtalya’da küçük denemesini yaptıkları eserlerinin anlatıldığı sergiyi Londra’daki İngiliz Mimarlar Birliği Galerisi RIBA’ya taşıdı.

Japon sanatçı grubu WOW’un tasarım ve küratörlüğünü yaptığı "İstanbul ve Ötesi" başlıklı sergi 22 Aralık 2008’e kadar açık kalacak.

Tabanlıoğlu Mimarlık, 1 milyon dolar harcayarak çıktığı "Londra vitrini"nde Türk mimarlarının ulaştığı noktayı dünyaya anlatacak. Sergi daha sonra Tokyo, Amsterdam ve Viyana’ya da taşınacak...

Serginin başlığı bile dünyaya her şeyi anlatmaya yetecek: İstanbul ve Ötesi...

Atatürk Kültür Merkezi’nden tek kuruş para almayacak

İSTANBUL Taksim’deki Atatürk Kültür Merkezi’nin (AKM) yıkılıp, yenilenmesi gündeme geldiğinde bu görüşe karşı çıkanların başında Murat Tabanlıoğlu yer aldı. Çünkü, AKM’nin mimarı, babası Hayati Tabanlıoğlu’ydu.

22 Temmuz seçimleri sonrası Kültür ve Turizm Bakanlığı koltuğuna Ertuğrul Günay oturunca, Murat Tabanlıoğlu, "AKM, yıkılmadan yenilenebilir" tezini daha güçlü bir şekilde gündeme taşıdı.

Murat Tabanlıoğlu, "Bırakın AKM’nin yenilenmesiyle ilgili mimari projeyi biz hazırlayalım. Bunun için tek kuruş almayacağız" iddiasıyla ortaya çıktı. Onun amacı babasının eserinin daha sonraki kuşaklara çağa ayak uydurarak taşınmasıydı.

Murat Tabanlıoğlu’na, "Bu çalışmanın size maliyeti ne olacak?" diye sordum, önce rakam vermedi. Israr edince örnekledi: "Böyle bir işi özel sektöre yapıyor olsam 1 milyon dolar isterdim."

Bakalım Tabanlıoğlu Mimarlık’ın bugüne kadar ortaya koyduğu projelerdeki başarısı Atatürk Kültür Merkezi’ne nasıl yansıyacak?..
Yazarın Tüm Yazıları