BURSA HABERLERİ

Orucu su ile açın, sahuru su ile kapatın

Mustafa TAYAR/Hürriyet Bursa
07.05.2020 - 00:25 |Son Güncelleme :

Su içmenin önemini bildiğimiz halde, ramazan ayında bol bol su içmeyi ihmal ederiz. Sağlıklı çalışabilmek için vücudun suya gereksinimi vardır. Genellikle de susuzlukla açlığı karıştırırız. Bazen acıktığımızı sanırız ama aslında vücut su istemektedir.

Mustafa TAYAR/Hürriyet Bursa

Orucu su ile açın,  sahuru su ile kapatınRamazan ayı süresince vücut uzun süre susuz kaldığı için, iftar ile sahur arasında özellikle bol su içmeye dikkat etmeliyiz. Şu anda “su da önemli miymiş” diye soruyor olabilirsiniz. Ama unutmayın ki gıdasız, vücudumuzdaki yağ depolarına bağlı olarak ortalama bir ay yaşamımızı sürdürebilidiğimiz halde su içmeden yalnızca üç gün yaşayabiliriz.

Vücudumuzun toksinleri atabilmek için her gün deri, akciğerler, böbrekler, bağırsaklar yoluyla 1,5 litre su kaybeder. Aşırı sıcaklarda ve oruç tutarken terleme yoluyla kaybedilen su miktarının daha da artar. Bu yüzden yiyecekler ve içeceklerle bir günde almamız gereken sıvı miktarı özellikle ramazan’da artıyor. Tercihinizi doğal mineralli sudan yana yapın. Böylece vücudunuzun sadece sıvı değil, mineral ihtiyacını da karşılamaya yardımcı olursunuz. Orucunuzu doğal mineralden zengin suyla açın. İftar sırasında da su yudumlamaya devam edin.

Yatana kadar elinizden doğal mineralli su bardağınızı eksik etmeyin.

Ramazanda doğal mineralli su tüketirseniz, sadece sıvı ihtiyacınızı değil, mineral ihtiyacınızı da karşılamaya yardımcı olacaksınız.

Yediğimiz gıdalardaki besin öğelerinin çözülüp sindirilmesi ve emilmesi için su gereklidir. Su, vücut sıcaklığını ayarlar. Sıcak havada terleme ve terin buharlaşması sonucu ısı enerjisi deriden atılır ve serinleme hissedilir. Vücuttan atık maddelerin uzaklaştırılmasını sağlar. Vücudun kullanamadığı, gereğinden fazla olan zararlı bileşiklerin çoğu suda çözünerek idrar ve dışkıyla dışarı atılır. Yeterince su içmezsek , vücudumuzdaki su miktarı %1-2 kadar bile azalsa, vücut, susama hissini ileterek sinyal verir. Susadığımız halde su içmezsek vücut kendi suyunu tutmaya çalışır. Böbreklerden idrar atımı ve kandaki sıvı hacmi azalır. Tansiyon düşer. Bu da vücudu daha çok sodyum ve su tutmaya zorlar. Ancak dışkıdan, deriden ve akciğerlerden su kaybı devam eder. İdrarın da belli bir yoğunlaşma kapasitesi olduğundan sonuçta vücut kurur ve sağlığını yitirir. Vücut ağırlığının %4’ü kadar su kaybederse kaslar güçsüzleşir ve uyku hali ve bulantı olur. %6’sını kaybederse baş ağrısı ve dönmesi vücut sıcaklığında atma ve nabızda hızlanma morarma ve konuşma yeteneğinde azalma olur.

%10 azalmada, kas kasılması (kramp), uykusuzluk, dilde şişme, böbreğin işlevlerini yitirmesi ve uyuşmaya yol açar. %20’sinin yitirilmesi ise koma ve ölümle sonuçlanır.

Vücudun su kaynakları:

Vücudun kullandığı suyun bir kısmını içtiğimiz su ve diğer içeceklerden, bir kısmını da gıdaların içinde bulunan sudan, belirli bir miktarını da vücut metabolizması sonucu ortaya çıkan sudan karşılarız. Aldığımız suyun hemen hepsini ter, idrar, dışkı yoluyla dışarı atarız. Buna “su dengesi” adı verilir ve aldığımız suyla vücuttan attığımız suyun eşit olması anlamına gelir. Ortalama yetişkin insanda bu denge yaklaşık 2400 ml. su ile sağlanır. Bu da 8-10 bardak su ve diğer sıvılara eşittir.

Yukarıdaki açıklamaların ışığında vücudumuzu susuz kalmanın zararlarından koruyabilmek amacıyla, İftar ile sahur arasında 10 su bardağı su içilmelidir. Bu süreçte idrar çıkışlarınızı kontrol edin. İdrarınız açık berrak veya soluk sarı civarında bir renge döndüyse, gün içinde kaybettiğiniz suyu telafi ediyorsunuz demektir. Oruç tutma süresinin uzunluğunu göz önünde bulundurarak, ‘yiyip yatarım’ diye düşünmeyin ve mutlaka sahura kalkın. Sahurda da yine su içmeye özen gösterin.

ORUÇ TUTARKEN SUSUZ KALMAMAK İÇİN…

• Ramazanda yeterli miktarda su tüketmenin yanı sıra, iftar ve sahur öğünlerinde susuzluğa neden olacak sucuk, pastırma, turşu, şalgam gibi tuz ve baharat içeriği yüksek gıdalar tercih edilmemelidir.

• Oruçluyken gün içerisinde aşırı terlemeye neden olacak faaliyetlerden ve uzun süre sıcağa maruz kalmaktan da kaçınılmalıdır.

• İftar ve sahur arasında tüketilecek suyun içerisine taze limon dilimleri, taze nane yaprakları veya rulo tarçın eklemek hem suya farklı bir aroma katıp içimini kolaylaştırır hem de mideyi rahatlatarak tatlı yeme isteğini bastırabilir.

• Oruç tutarken su içeriği yüksek sebze ve meyvelerden faydalanmak gerekir. Bunun için sahurda, salatalık ve domates dilimleri sofraya eklenebilir, iftar sofrasında da salata ve sebze yemeklerine daha fazla yer verilebilir.

• Çay, kahve ve gazlı içecekler suyun yerini alamaz. Aksine çok fazla tüketimi su içme isteğini bastırabilir. Mümkün olduğunca özellikle ramazan ayında sınırlandırılmalıdır.

• Çay ve kahvenin faza miktarda tüketimi vücutta sıvı kaybına neden olacaktır. Bu sebeple iftardan bir iki saat sonra tercih edilmesi uygun olacaktır

Sahurda başlayıp iftarda sona eren oruç sadece aç ve susuz kalmak olmamalıdır. Hem beden hem de ruh, olumsuzluklardan, kötülüklerden arınacak bir orucu birlikte tutmalı. İnsan bu mübarek ayda, sadece boğazına oruç tutturmamalı, kötü bakmayarak gözüne, kötülüklere kulak asmayarak kulağına, kötü düşünmeyerek kalbine ve kötü konuşmayarak, dedikodu yapmayarak diline de oruç tutturmalı. Zor olduğunu biliyorum, ama yine de bu uğurda verilen çabalara değer diye düşünüyorum. Birde yoksullar var unutulmaması gereken. Bu ayda biraz daha umut dolar karnımız doyar belki diye, belki bir hayırsever bizi de mutlu eder diye... En yakınımızda bulunup da göremediklerimizin fark edilmesi, olanların sıkıntılarının giderilmesi, toplumsal bazda yardımlaşmanın, dayanışmanın zirvede olması adına bu güzelliklere o kadar çok ihtiyacımız var ki... İşte bu anlamda yenileşmenin zirve ismi ramazan....

Esen kalın evde kalın.

Etiketler:

Yasal Bilgilendirme

Bursa haberleri Hürriyet yerel haberler sayfasında. Haber ajanslarının Bursa ilinden Orucu su ile açın, sahuru su ile kapatın hakkında ilettiği tüm haberler hurriyet.com.tr farkı ile sizlere ulaştırılıyor. Bu haber ilk olarak 07 Mayıs 2020 tarihinde saat 00 25’de yayınlandı. Son dakika gelişmesi oldukça Orucu su ile açın, sahuru su ile kapatın haberi güncellenecektir.

BURSA NAMAZ VAKİTLERİ

08 Mayıs 2020, Cuma
  • İmsak
    04:08
  • Güneş
    05:48
  • Öğle
    13:05
  • İkindi
    16:57
  • Akşam
    20:13
  • Yatsı
    21:46
Sayfa Başı