Güncelleme Tarihi:
“Mamak Metrosu” olarak da bilinen “Dikimevi–Natoyolu Raylı Sistem Uzatma Hattı”nın temel atma töreni dün Mamak Akşemsettin Mahallesi Sultan Fatih Caddesi’nde yapıldı. Törene DEVA Partisi Genel Başkanı Ali Babacan, CHP Grup Başkanvekili Gökhan Günaydın, CHP Genel Başkan Yardımcısı Aylin Nazlıaka, bağımsız Ankara Milletvekili Koray Aydın, belediye başkanları, davetliler ve vatandaşlar katıldı.
TAMAMI YER ALTINDAN OLACAK
Törende konuşan Ankara Büyükşehir Belediye (ABB) Başkanı Mansur Yavaş, “Ankara’mızın doğu aksında yıllardır metro ağına dahil edilmeyi bekleyen mahallelerimiz için yepyeni bir hat inşa ediyoruz. Tamamı yer altından geçecek olan Dikimevi-Natoyolu Metro Hattı 7.46 kilometre uzunluğunda olacak. Bu hat üzerinde 8 tane istasyonumuz yer alacak. Abidinpaşa, Âşık Veysel, Tuzluçayır, General Zeki Doğan, Fahri Korutürk, Cengizhan, Akşemsettin ve Natayolu. Bu güzergâh tamamlandığında günde yaklaşık 300 bin yolcunun seyahati kolaylaşacak. Bu yalnızca bir metro hattı değil, bölge ulaşımı için büyük bir rahatlama anlamına geliyor. Tabi ki Mamak’ın da kaderi bir kez daha değişiyor. Mamak’a konfor geliyor. İnşallah bu ulaşımın kolaylaşması sayesinde çok daha fazla yatırım gelecek. Komşusu olan Çankaya gibi adeta her yeri değerlenecek” dedi.
METRO BORCUMUZ BULUNMUYOR
Metronun ihale sürecine de değinen Yavaş, “Yapım işini yeniden yapılan ihale sonucunda Gülermak şirketi üstlendi. İlk ihalemizi 15 Ocak 2024’te yaptık. Ancak gelen teklifler beklenenin çok çok üzerindeydi. En düşük teklif 575 milyon Euro’nun üzerindeydi. Bu rakam kamu kaynaklarını koruma ilkemizle bağdaşmadığı için ihaleyi iptal ettik. Ve o dönem seçim dönemiydi. Dediler ki; ‘İptal etmeyin çünkü seçimi tehlikeye sokmayalım.’ Ama halkın en az 200 milyon Euro parasını bir seçim uğruna harcamak bizlere yakışmazdı. İptal ettik ve seçimden sonra yeniden ihaleye çıktık. Süreç içinde de bazı değişikliklere girdik. Para birimini Türk Lirası olarak belirledik. Rekabeti artırmak için katılım şartlarını revize ettik. Sonuç olarak 22 Kasım 2024’te çıktığımız ihalede 550 milyon Euro yerine 387 milyon 850 bin Euro eş değerinde teklif aldık. Bu yeni teklif önceki ihaleye göre 6.7 milyar lira daha düşüktü. Yani ciddi oranda bir tasarruf sağlandı. Bizi metro yapmamakla eleştiriyorlar. Ama biz göreve geldiğimizden bu yana tam 6 milyar liralık metro borcu ödedik. Bu da 45 kilometre uzunluğunda bir metro hattına denk geliyor. Yani bizden önce yapılan Çayyolu, Batıkent, Keçiören metrolarının tamamının parasını bize ödettiler. Şu anda metro borcumuz bulunmuyor” ifadelerini kullandı.
TRAFİĞE 2 YILDA 400 BİN ARAÇ GİRDİ
M5 Kızılay-Dikmen, M2 Koru-Yaşamkent, Koru-Bağlıca, M4 Şehitler-Forum, M6 Çayyolu-Sincan metro hatlarıyla ilgili de proje süreçlerinin devam ettiğini anlatan Yavaş, Yenikent’ten İncek’e, Sincan’dan Gölbaşı’na kadar 13 farklı noktada yeni köprülü kavşak ve yol genişletme projelerini hayata geçireceklerini söyledi. Yavaş, kentte artan trafik sorunu için de “Trafikle ilgili de haklı eleştiriler geliyor. TÜİK’e göre yalnızca 2023’ten bu yana Ankara’ya 2 yılda trafiğe 400 bin yeni araç girdi. 6 Şubat depremleri sonrası Ankara çok göç aldı. Bir de Ankara trafiğine kayıtlı olmayan ağırlığı İstanbul plakalı kiralık araçları düşündüğünüz zaman bu durum tabloyu gittikçe ağırlaştırıyor” diye konuştu. İncek-Yaşamkent bölgesinden görüntüler izleten Yavaş normalde villa arazisi olarak planlanan yerlere çok katlı binaların dikildiğine dikkat çekti. Yavaş, “Dikimevi–Natoyolu Raylı Sistem Uzatma Hattı”na desteklerinden dolayı Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanı İbrahim Şenel’e ve emeği geçenlere teşekkür etti.
ÇUBUK’TAN ÇAYYOLU’NA TEK BİLETLE ULAŞIM
Mansur Yavaş, toplu taşımada ilk aktarmanın ücretsiz olacağı uygulamayı da 1 Temmuz’dan itibaren hayata geçireceklerini açıkladı. Metro ring hatlarının artırılacağını da kaydeden Yavaş şunları söyledi: “Ücretsiz aktarma uygulamasına geçiyoruz. Metrodan otobüse ya da otobüsten metroya yapılan ilk aktarmalar ücretsiz olacak. Kent içi trafiği rahatlatacak olan uygulamamız 1 Temmuz itibarıyla başlıyor. Ayrıca pik saatlerde daha indirimli biniş için de çalışmalarımız devam ediyor. Bu kapsamda 44 yeni hat ve mevcutlarla birlikte 209 hattın metro istasyonlarına ring yapması sağlanacak. Böylece hem otobüs servis süreleri kısalacak hem de daha sık aralıklarla daha fazla servis verilebilecek. Örneğin Çubuk merkezden otobüse binen bir vatandaşımız, Çayyolu’na kadar bir tek biletle seyahat edebilecek. Ayrıca aktarmanın ücretsiz olacağı, entegre ring servisleri ile vatandaşların raylı sistemlere yönlendirilmesine fayda sağlayacak. Özellikle Bakanlıklar Kızılay, Sıhhiye, Ulus hattında sefer yapan bin 500 civarındaki servisin kent merkezine gelişlerini de engellemek için denemelere başlıyoruz. Şöyle Keçiören’den gelen Dışkapı’da inecek, metroya binecek, çok daha kısa bir zamanda Ulus’a ve Kızılay’a ulaşabilecek. Bunun için fark da ödemeyecek. Aynı zamanda da oraların trafiği de rahatlayacak.”